LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van 6% nu al naar 9% btw?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Cloud9

Van 6% nu al naar 9% btw?

Ongelezen bericht door Cloud9 »

Nadat ik via Booking.com mijn hotel overnachting voor enkele nachten in Amsterdam betaald had, viel het mij op dat het hotel 9% btw doorberekend had, nog voor de wettelijk verplichte verander datum van 01-01-2019. Mogen zij dit nu al doen of mag ik hier bij het hotel een punt gaan maken dat zij mij 4% te veel doorberekend hebben? Vervolgens zie ik ook dat er 7% toeristen belasting is aangeslagen. Volgens mij is dit voor Amsterdam 6% of zit ik hier nu ook 1% naast?

Ivo.w
Beste antwoord
Gekozen door Cloud9

Re: Van 6% nu al naar 9% btw?

door Ivo.w » 31 dec 2018 10:04

Als het om een hotelovernachting gaat die in 2019 plaatsvindt, dan is de factuur correct.

Bij producten wordt de BTW berekend op moment van aanschaf, bij diensten telt het moment dat de dienst wordt uitgevoerd/afgenomen. En dus niet het moment dat u de overeenkomst aan gaat en ook niet het moment waarop de factuur wordt opgemaakt.
Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u dat nu al betaald hebt, moeten volgens mij nog de oude belastingtarieven berekend worden. Dus 6% btw.

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Als het om een hotelovernachting gaat die in 2019 plaatsvindt, dan is de factuur correct.

Bij producten wordt de BTW berekend op moment van aanschaf, bij diensten telt het moment dat de dienst wordt uitgevoerd/afgenomen. En dus niet het moment dat u de overeenkomst aan gaat en ook niet het moment waarop de factuur wordt opgemaakt.

Lady1234

Dit staat op de site van de overheid.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... btw-tarief

Cloud9

Tja, door vraag en aanbod zijn de prijzen voor een hotel overnachting in Amsterdam de afgelopen maanden al super hoog gestegen. Dat ze nu voor de jaarwisseling al bij elke tourist extra btw rekenen is, met deze drukte, lekker extra verdienen voor de jaarwisseling. Ga dit zo'wie zo aankaarten bij het hotel.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Cloud9 schreef:
31 dec 2018 10:31
Tja, door vraag en aanbod zijn de prijzen voor een hotel overnachting in Amsterdam de afgelopen maanden al super hoog gestegen. Dat ze nu voor de jaarwisseling al bij elke tourist extra btw rekenen is, met deze drukte, lekker extra verdienen voor de jaarwisseling. Ga dit zo'wie zo aankaarten bij het hotel.
Als ze 9% BTW afdragen is het niet extra verdienen. Misschien zijn de hotelmedewerkers niet op de hoogte van de overgangsregeling?

Cloud9

@reneewouters Ben er inmiddels achter. Het is niet het hotel dat dit doorberekent heeft... Het is Booking.com die dit gedaan heeft. Het hotel rekent 4% toeristen tax. Booking.com heeft de tax op 7% gezet. Terwijl heel Amsterdam centrum 6% rekent en buiten het centrum zit dit op 4%. Booking rekent dus goed door op mensen die geen flauw idee hebben wat er meer word doorberekent. Waarom nu al berekenen aan ons terwijl het pas begin volgend jaar in gaat? Zij kunnen dit misschien wel aangeven in het nieuwe Boek jaar maar mijn datum staat nog steeds op 2018 voor de belasting aangifte voor zakelijke overnachtingen.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar normaal betaal je de toeristen belasting niet aan Booking.com maar aan het hotel. Dus dan klopt het wel. Ik heb vaker afwijkende getallen bij Booking.com gezien. Ook al bij adressen geweest waar ze zeggen laat dat maar. Is niet nodig.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het Concertgebouw maakte alles 3% duurder volgende jaar en nu kopen is nu betalen dus ook BTW afdragen!
Dat het tot 1 juli boeken mogelijk is..... maar of ze werkelijk duurder worden of alleen maar straks meer afdragen?

Ik weet het niet, want als ik later boek is vaak een korting mogelijk die ik nu misloop en laat die meestal hoger zijn dan de nu beloofde 3%.

Lady1234

Dus in het vervolg rechtstreeks boeken.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ivo.w schreef:
31 dec 2018 10:04

Dit is onjuist. Zoals je ook bij de Belastingdienst kunt nalezen geldt voor diensten die in 2018 worden betaald, dat hier nog 6% BTW over mag worden gerekend. Ook als de diensten pas in 2019 worden afgenomen.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

kweenie schreef:
01 jan 2019 13:13
Ivo.w schreef:

Dit is onjuist. Zoals je ook bij de Belastingdienst kunt nalezen geldt voor diensten die in 2018 worden betaald, dat hier nog 6% BTW over mag worden gerekend. Ook als de diensten pas in 2019 worden afgenomen.
Met de nadruk op MAG. Zoals je kunt lezen in de link in een eerder bericht biedt de overheid bedrijven de mogelijkheid om bestellingen gedaan in 2018 tegen het 6% tarief te verwerken om het administratief makkelijker te maken. Maar als een bedrijf het moeilijk wil doen, mag dat gewoon. De regeling is bedoeld voor bedrijven, niet voor klanten.

Lady1234

Maar klanten betalen de btw, niet de bedrijven.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Klanten kunnen het aanbod aanvaarden, of naar een ander gaan...

'Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker'...

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

renewouters schreef:
01 jan 2019 13:29
kweenie schreef:
01 jan 2019 13:13
Ivo.w schreef:

Met de nadruk op MAG. Zoals je kunt lezen in de link in een eerder bericht biedt de overheid bedrijven de mogelijkheid om bestellingen gedaan in 2018 tegen het 6% tarief te verwerken om het administratief makkelijker te maken. Maar als een bedrijf het moeilijk wil doen, mag dat gewoon. De regeling is bedoeld voor bedrijven, niet voor klanten.
En daarom is het dus onjuist om zwart-wit te stellen dat bij producten de BTW wordt berekend op moment van aanschaf en bij diensten op het moment dat de dienst wordt uitgevoerd/afgenomen.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

renewouters schreef:
01 jan 2019 13:29
Jij noemt het moeilijk, maar het kan ook zo zijn dat hun systeem zo werkt en dan is 9% berekenen weer makkelijker en 6% moeilijker.

Cloud9

Ik heb vandaag bij Booking bezwaar aangetekend. Kreeg binnen een paar minuten een email antwoord terug waarin zij zich verontschuldigen voor de verhoogde 9% BTW in 2018 en zijn bereid om 3% van het totaal betaalde bedrag terug te boeken. Of ik hiermee akkoord ga? Natuurlijk krijg ik niet veel terug, "11Euro". Blijf het toch raar vinden.

Het viel mij in eerste instantie namelijk niet op en normaliter kijk ik alleen naar het totaal bedrag, never nooit naar de BTW of City Tax.
Na uitchecken van het hotel kreeg ik van de frontdesk ook de 16euro retour plus 50Euro borg die ik bij het inchecken aan hun moest betalen, "Ook borg was voor het eerst, waar ik niet moeilijk over doe... is begrijpelijk", werd niet vermeld bij het reserveren van de kamer. Volgens het hotel had ik hun te veel betaald. Vraag mij alleen nu nog steeds af waarom het hotel 4% toeristen tax rekent en Booking 7%?

Lady1234

Dus zoals gezegd, volgende keer rechtstreeks boeken, bent u beter af.

Gesloten