LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoe schoon is een electrische auto
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 28 jan 2019 21:02
Hoe schoon is een electrische auto
Als je de totale productie van electrische auto en nadien het recycle van de gebruikte auto in kaart breng. Hoe milleu minder belastend is de auto dan.
Het winnen van de grondstoffen voor het fabriceren van de batterij. Hoe belastend is dit.
En waar komt de electrischiteit vandaar waar de auto op rijd?
Vanuit schone energie of vanuit steenkool centrales of kernenergie.
Door het gewicht van de auto door de batterij, verbruikt de auto meer.
Vergelijk dit met productie van een kleine auto op benzine.. Productie. Recycle en het winnen van de brandstof.
Hoeveel brandstof deze per kilometer verbruikt en de uitstoot 't o v de uitstoot van de energiecentrale. En het vraagstuk nucleaire afval waar laat je dat.
Ik vraag mij dan af welke belasting voor het milleu bij het totale plaatje het grootst is.
Kan radar hier een onderzoek naar doen
Vergelijk dit met een ni
Het winnen van de grondstoffen voor het fabriceren van de batterij. Hoe belastend is dit.
En waar komt de electrischiteit vandaar waar de auto op rijd?
Vanuit schone energie of vanuit steenkool centrales of kernenergie.
Door het gewicht van de auto door de batterij, verbruikt de auto meer.
Vergelijk dit met productie van een kleine auto op benzine.. Productie. Recycle en het winnen van de brandstof.
Hoeveel brandstof deze per kilometer verbruikt en de uitstoot 't o v de uitstoot van de energiecentrale. En het vraagstuk nucleaire afval waar laat je dat.
Ik vraag mij dan af welke belasting voor het milleu bij het totale plaatje het grootst is.
Kan radar hier een onderzoek naar doen
Vergelijk dit met een ni
Re: Hoe schoon is een electrische auto
Zelfs als een elektrische auto op een de Nederlandse 'grijze' stroommix rijdt, is de uitstoot per gereden kilometer aanzienlijk lager dan van een benzine- of dieselauto.
Een verbruik van minder dan 20 kWh per 100 kilometer is in praktijk goed haalbaar, ook voor wat grotere elektrische auto's. Bij opwekking één kWh elektriciteit in Nederland komt zo'n 400 gram CO2 vrij. Per 100km is de indirecte uitstoot dus zo'n 8kg CO2.
Een brandstof-auto doet het al erg goed als je er in praktijk 1 op 20 mee kan rijden, dus 5 liter per 100 km. Bij verbranding van één liter benzine komt ongeveer 2,4kg CO2 vrij. Per 100 kilometer is de uitstoot dus zo'n 12kg CO2. Voor een kleine zuinige benzine auto.
De kleine zuinige benzine auto heeft dus 50% meer uitstoot dan een elektrische auto van redelijk formaat. En dan laten we de energie die tijdens de productie van benzine gebruikt wordt nog achterwege.
Nu is de winning van grondstoffen voor accu's niet bepaald schoon. Maar ga eens kijken wat er wereldwijd allemaal mis gaat bij winning en transport van olie.... De grondstoffen uit batterijen kunnen na de levensduur weer hergebruikt worden. Dat kan van de verstookte olie (benzine, diesel) niet gezegd worden.
De extra vervuiling die de productie van een accu oplevert moet wel héél groot zijn, wil dat de elektrische auto vervuilender maken dan een benzine auto.
Maar het allerbelangrijkste is waarschijnlijk nog wel dat de uitstoot die er is, verplaatst wordt naar buiten de steden als we allemaal elektrisch gaan rijden. En dat we dus niet meer de hele dag uitlaatgassen van auto's inademen. Daar ligt een enorme winst voor de volksgezondheid, nog los van het milieu verhaal.
Een verbruik van minder dan 20 kWh per 100 kilometer is in praktijk goed haalbaar, ook voor wat grotere elektrische auto's. Bij opwekking één kWh elektriciteit in Nederland komt zo'n 400 gram CO2 vrij. Per 100km is de indirecte uitstoot dus zo'n 8kg CO2.
Een brandstof-auto doet het al erg goed als je er in praktijk 1 op 20 mee kan rijden, dus 5 liter per 100 km. Bij verbranding van één liter benzine komt ongeveer 2,4kg CO2 vrij. Per 100 kilometer is de uitstoot dus zo'n 12kg CO2. Voor een kleine zuinige benzine auto.
De kleine zuinige benzine auto heeft dus 50% meer uitstoot dan een elektrische auto van redelijk formaat. En dan laten we de energie die tijdens de productie van benzine gebruikt wordt nog achterwege.
Nu is de winning van grondstoffen voor accu's niet bepaald schoon. Maar ga eens kijken wat er wereldwijd allemaal mis gaat bij winning en transport van olie.... De grondstoffen uit batterijen kunnen na de levensduur weer hergebruikt worden. Dat kan van de verstookte olie (benzine, diesel) niet gezegd worden.
De extra vervuiling die de productie van een accu oplevert moet wel héél groot zijn, wil dat de elektrische auto vervuilender maken dan een benzine auto.
Maar het allerbelangrijkste is waarschijnlijk nog wel dat de uitstoot die er is, verplaatst wordt naar buiten de steden als we allemaal elektrisch gaan rijden. En dat we dus niet meer de hele dag uitlaatgassen van auto's inademen. Daar ligt een enorme winst voor de volksgezondheid, nog los van het milieu verhaal.
-
- Berichten: 32370
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Hoe schoon is een electrische auto
Batterijen van elektrische auto's kunnen hergebruikt worden als ze voor een auto niet meer bruikbaar zijn. Ze kunnen dan nog vele jaren gebruikt worden om stroom op te slaan die mensen via zonnepanelen opwekken.
Ook andere delen van auto's worden steeds beter recyclebaar.
Uiteraard is het lang niet voldoende om alle mobiliteit 1 op 1 om te zetten van fossiel naar 'schoon'. Er zal veel en veel meer moeten gebeuren om de CO2 uitstoot verder te beperken. Ik denk dat het heel erg zou schelen als iedere aardbewoner zou proberen in 2019 10% minder energie te verbruiken dan in 2018. Daar zitten nog meer dan genoeg mogelijkheden in.
Te denken valt aan het vervangen van oude koelapparatuur door nieuwe, die veel minder energie verbruikt. Te denken valt aan korter douchen. De kinderen niet meer met de auto naar school brengen. Koffie ouderwets met de hand zetten in plaats van een koffieapparaat. Een kleinere tv (die verbruikt ook minder stroom). En zo zijn er veel meer dingen te bedenken waarmee het totale energieverbruik zeer makkelijk een heel eind naar beneden kan.
Die 9 ton CO2 is volgens mij makkelijk haalbaar - als we met zijn allen willen.
Ook andere delen van auto's worden steeds beter recyclebaar.
Uiteraard is het lang niet voldoende om alle mobiliteit 1 op 1 om te zetten van fossiel naar 'schoon'. Er zal veel en veel meer moeten gebeuren om de CO2 uitstoot verder te beperken. Ik denk dat het heel erg zou schelen als iedere aardbewoner zou proberen in 2019 10% minder energie te verbruiken dan in 2018. Daar zitten nog meer dan genoeg mogelijkheden in.
Te denken valt aan het vervangen van oude koelapparatuur door nieuwe, die veel minder energie verbruikt. Te denken valt aan korter douchen. De kinderen niet meer met de auto naar school brengen. Koffie ouderwets met de hand zetten in plaats van een koffieapparaat. Een kleinere tv (die verbruikt ook minder stroom). En zo zijn er veel meer dingen te bedenken waarmee het totale energieverbruik zeer makkelijk een heel eind naar beneden kan.
Die 9 ton CO2 is volgens mij makkelijk haalbaar - als we met zijn allen willen.
Re: Hoe schoon is een electrische auto
Hoe komt Ivo.w aan 400 gr CO2 /KWh? Geldt dit voor een gasgestookte of kolencentrale? Onlangs meldde een energiedeskundige in een column in het AD dat bij het gebruik van een elektrische auto 2 keer zoveel CO2 uitstoot plaats vindt als bij een benzineauto. Omdat groene energie nog beperkt is zal een kolencentrale namelijk hierdoor opregelen. Dit is volgens mij ook begrijpelijk als men het rendementsverlies rekent bij de opwekking van elektriciteit in de centrale en het transport en transformatoren enerzijds en de verbranding van benzine direct in de auto anderzijds
Re: Hoe schoon is een electrische auto
Ca. 400gram CO2 per kWh schijnt volgens Google de gemiddelde uitstoot te zijn van stroom in Nederland. Dus van de mix aan kolenstroom, gascentrales en groene stroom.
Uitstoot van een kolencentrale ligt hoger, maar de inmiddels 17% duurzame stroom trekt het natuurlijk weer hard naar beneden.
Een energiedeskundige die beweert dat elektrische auto's voor veel extra uitstoot zorgen, hebben waarschijnlijk hun pensioen belegd in aandelen van Shell en Nuon.
Uitstoot van een kolencentrale ligt hoger, maar de inmiddels 17% duurzame stroom trekt het natuurlijk weer hard naar beneden.
Een energiedeskundige die beweert dat elektrische auto's voor veel extra uitstoot zorgen, hebben waarschijnlijk hun pensioen belegd in aandelen van Shell en Nuon.
Re: Hoe schoon is een electrische auto
Met andere woorden ,in de grote stad schone lucht, de rest is onbelangrijk. Bedoel je dat?.Ivo.w schreef: ↑28 jan 2019 23:35
Maar het allerbelangrijkste is waarschijnlijk nog wel dat de uitstoot die er is, verplaatst wordt naar buiten de steden als we allemaal elektrisch gaan rijden. En dat we dus niet meer de hele dag uitlaatgassen van auto's inademen. Daar ligt een enorme winst voor de volksgezondheid, nog los van het milieu verhaal.
Re: Hoe schoon is een electrische auto
Nee. De rest is niet onbelangrijk.
Alleen het maakt voor de volksgezondheid nogal veel uit of alle uitstoot tussen de mensenmassa op straatniveau plaatsvindt, of op één plek buiten de stad, hoog in de lucht.
Dan nog moet je zorgen dat de uitstoot op die ene plek buiten de stad hoog in de lucht zo schoon mogelijk is, middels efficiënte verbrandingsprocessen en filtering van de uitstoot. Want je moet natuurlijk wel zorgen dat het naast de centrale gelegen dorpje óók leefbaar blijft.
Het beste is natuurlijk om uiteindelijk van alle uitstoot af te zijn, maar dat is op korte termijn een utopie. De overgang naar (grotendeels) elektrisch vervoer is technisch véél sneller haalbaar dan dat over kunnen op volledig schone energie. Die overgang op elektrisch vervoer tegenhouden en met z'n allen de stad volblazen met benzine- en dieseldampen omdat er nog niet voldoende groene stroom voorhanden is voor elektronisch vervoer is volstrekte waanzin.
Alleen het maakt voor de volksgezondheid nogal veel uit of alle uitstoot tussen de mensenmassa op straatniveau plaatsvindt, of op één plek buiten de stad, hoog in de lucht.
Dan nog moet je zorgen dat de uitstoot op die ene plek buiten de stad hoog in de lucht zo schoon mogelijk is, middels efficiënte verbrandingsprocessen en filtering van de uitstoot. Want je moet natuurlijk wel zorgen dat het naast de centrale gelegen dorpje óók leefbaar blijft.
Het beste is natuurlijk om uiteindelijk van alle uitstoot af te zijn, maar dat is op korte termijn een utopie. De overgang naar (grotendeels) elektrisch vervoer is technisch véél sneller haalbaar dan dat over kunnen op volledig schone energie. Die overgang op elektrisch vervoer tegenhouden en met z'n allen de stad volblazen met benzine- en dieseldampen omdat er nog niet voldoende groene stroom voorhanden is voor elektronisch vervoer is volstrekte waanzin.
16again
vindt dit leuk
Re: Hoe schoon is een electrische auto
Dan ga je er voor het gemak aan voorbij dat een verbrandingsmotor in een auto heel wat inefficiënter werkt dan een electriciteitscentrale. Ondanks dat er bij de opwekking en transport van elektriciteit veel energie verloren gaat, zorgt de relatief efficiënte elektromotor in de auto er voor dat je toch per gereden kilometer minder brandstof nodig hebt dan bij de verbrandingsmotor.Santos schreef: ↑30 jan 2019 22:48Omdat groene energie nog beperkt is zal een kolencentrale namelijk hierdoor opregelen. Dit is volgens mij ook begrijpelijk als men het rendementsverlies rekent bij de opwekking van elektriciteit in de centrale en het transport en transformatoren enerzijds en de verbranding van benzine direct in de auto anderzijds
Ivo.w
vindt dit leuk
-
- Berichten: 32370
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Hoe schoon is een electrische auto
Veel energie die door de motor van een benzine of dieselauto wordt opgewekt verlaat in de vorm van warmte de uitlaat. De warmte die vrij komt bij de opwekking van elektriciteit kan gebruikt worden om woningen op te warmen. Dat maakt al een groot verschil.
Nu we het daar over hebben vraag ik me af of de opwarming van de aarde alleen door CO2 wordt veroorzaakt of ook door letterlijke opwarming: het uitstoten van hete/warme lucht als gevolg van massale verbranding van velerlei brandbare stoffen.
Nu we het daar over hebben vraag ik me af of de opwarming van de aarde alleen door CO2 wordt veroorzaakt of ook door letterlijke opwarming: het uitstoten van hete/warme lucht als gevolg van massale verbranding van velerlei brandbare stoffen.
Re: Hoe schoon is een electrische auto
Verbranden levert eenmalig warmte. De CO2 in de atmosfeer werkt daarna dagelijks temperatuurverhogend door de broeikaswerking.
Cijfers heb ik niet paraat, maar effect van broeikasgas zal naar verwachting op den duur groter zijn. (eenmalig vs blijvend)
Anders heeft het ook weinig zin om kolencentrale door kernenergie te vervangen. Die kerncentrale wekt immers evenveel warmte op.
Cijfers heb ik niet paraat, maar effect van broeikasgas zal naar verwachting op den duur groter zijn. (eenmalig vs blijvend)
Anders heeft het ook weinig zin om kolencentrale door kernenergie te vervangen. Die kerncentrale wekt immers evenveel warmte op.
Ivo.w
vindt dit leuk
Re: Hoe schoon is een electrische auto
Nee, de door de mens vrijgemaakte warmte stelt helemaal niets voor vergeleken met de enorme hoeveelheid energie die er voortdurend door de zon op aarde terechtkomt.witte angora schreef: ↑31 jan 2019 07:56Nu we het daar over hebben vraag ik me af of de opwarming van de aarde alleen door CO2 wordt veroorzaakt of ook door letterlijke opwarming: het uitstoten van hete/warme lucht als gevolg van massale verbranding van velerlei brandbare stoffen.
De opwarming komt doordat een deel van van die zonne-energie weer terug de ruimte in wordt gestraald maar door broeikasgassen in de atmosfeer wordt dat terugstralen tegengewerkt.
Ivo.w
vindt dit leuk