Dank je wel voor je reactie, renewouters. Jammer dat je alleen hierop reageert en niet op de rest, dat dan weer wel.
Ja, in mijn ogen is het legale diefstal, en het staat iedereen vanzelfsprekend vrij daar anders over te denken.
Banken die zelf tegen ongeveer 0% kunnen lenen en dan de rente op rood staan in al die jaren niet of nauwelijks verlagen, maar de rente op spaartegoeden wel tientallen malen? Ja, dat noem ik legale diefstal. Het mag van de wet, is niet strafbaar, maar is naar mijn mening moreel zonder meer verwerpelijk.
Ik voel me geen slachtoffer, ik voel me wel onheus behandeld door mijn bank,, en niet voor het eerst. En ik heb eigenlijk niet de illusie dat andere banken echt beter zijn, gezien de vele malen dat de banken negatief in het nieuws zijn, dus ik vermoed dat ik ook niet de enige ben die het zo voelt.
Mijn punt is vooral dat de voorwaarden wel in mijn nadeel worden aangepast, met name dat het nu noodzakelijk is eens per 3 maanden een positief saldo te hebben, wat niet zo was. En dat kan voor een deel van de mensen problematisch zijn, vermoed ik.
Dan zou je toch op zijn minst verwachten dat de actuele rente die bij dat nieuwe financiële product hoort ook daaraan zou worden aangepast.
Ik wil iedereen die een kwartaallimiet heeft en dit bericht krijgt van de ING hierbij dan ook graag waarschuwen.
En wat de andere reacties betreft: het raakt me op dit moment niet eens persoonlijk: ik sta nu niet rood. Het gaat me echt om het principe. En dit krediet dat ik heb, ben ik
destijds aangegaan als doorlopend krediet, precies zoals dat bedoeld is: geld achter de hand voor als het nodig is, en aflossen zodra dat kan. En ja, er hoort ook elke maand aflossen bij, maar het verschil met een persoonlijke lening is dat je ook weer geld op kunt nemen zonder een nieuwe lening te hoeven afsluiten. Die had ik al bij de Postbank, is door de ING overgenomen en nu dus min of meer automatisch en zonder dat ik dat wil veranderd in een totaal andere vorm van krediet waar ik nooit voor heb gekozen.
Het was in het verleden voor mij niet mogelijk om over te stappen naar een andere bank omdat veel van de nieuwe banken niet alle producten boden die ik nodig heb (zoals het incidenteel innen van een check uit het buitenland), anders was ik jaren geleden al overgestapt. Ik denk dat ik dat nu nog eens serieus ga overwegen.
Ik vind het wel heel apart dat de reacties vooral gericht zijn op hoe ik met mijn geld om zou (moeten) gaan, waar ik volgens mij niet om vroeg, in plaats van hoe de ING eenzijdig voorwaarden verslechtert. Jammer.