LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 16 mar 2019 12:45
Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
Ik heb een Ford-Fiësta 1.25 bouwjaar 2011. De km stand staat nu op 28.5000 en de garage zegt dat de waterpomp lekt.
Ik vind dat erg snel voor een waterpomp en nog zo weinig mee gereden. Is dit wel correct?
Ik vind dat erg snel voor een waterpomp en nog zo weinig mee gereden. Is dit wel correct?
- thecure
- Berichten: 2726
- Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21
Beste antwoord
Gekozen door Bavaria245
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
3500 km per jaar is wel erg weinig. zoals gezegd is veel stilstand voor de lagers niet best. ook worden er waarschijnlijk veel korte ritten gemaakt, wat de levensduur ook niet ten goede komt.
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
Verwacht je dat wij de diagnose over kunnen doen? Ik kan niet zien of die correct is.Bavaria245 schreef: ↑16 mar 2019 12:54Ik heb een Ford-Fiësta 1.25 bouwjaar 2011. De km stand staat nu op 28.5000 en de garage zegt dat de waterpomp lekt.
Ik vind dat erg snel voor een waterpomp en nog zo weinig mee gereden. Is dit wel correct?
Ik zou wel vragen of de oorzaak te achterhalen is en eens uitzoeken wat de te verwachten levensduur is. Op basis daarvan kan je wellicht het gesprek aan met de dealer (als je 'm daar tenminste hebt gekocht).
-
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
Als dat de eerste substantiële kostenpost in 8 jaar is zou ik er niet al te moeilijk over doen....
-
- Berichten: 12822
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
Er zijn verschillende redenen waarom een waterpomp kapot kan gaan. Dat hoeft echt niet aan de kwaliteit te liggen. Er kan een technische storing zijn, of het uiteenspatten van luchtbellen in de koelvloeistof.
Vanaf een beeldscherm kan niemand raden wat de oorzaak is geweest.
Vanaf een beeldscherm kan niemand raden wat de oorzaak is geweest.
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
sommige onderdelen slijten( verouderen) ook, of soms juist relatief harder als er weinig mee gereden wordt.Bavaria245 schreef: ↑16 mar 2019 12:54Ik heb een Ford-Fiësta 1.25 bouwjaar 2011. De km stand staat nu op 28.5000 en de garage zegt dat de waterpomp lekt.
Ik vind dat erg snel voor een waterpomp en nog zo weinig mee gereden. Is dit wel correct?
-
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
Een lager is gemaakt om te draaien, niet om eindeloos stil te staan onder de toch behoorlijke spanning de de riem op de poelie uitoefent. Te weinig rijden kan ook negatief uitwerken, en niet alleen op een waterpomp.
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
Hoe dan ook, de garantie zal wel verlopen zijn na zo'n 8 jaren.
Het blijft koffiedik kijken, maar bij lekken denk ik aan de pakking vanaf een afstand.......
Het blijft koffiedik kijken, maar bij lekken denk ik aan de pakking vanaf een afstand.......
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
285000 km is toch niet te weinig kilometers?
BL2
vindt dit leuk
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
De 1.25 werd tot 2008 gemaakt. Het model zelf is in 2010 gediscontinueerd. Dat was de 1,5 . Voor nog geen 4 tientjes zijn er waterpompen te bestellen....
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
Ja hoor, dat is zeer wel mogelijk. Uw auto is inmiddels 8 jaar oud, en er zal door de leeftijd toch enig onderhoud aan zitten te komen. Maar dat geeft niet, bij Ford zijn de tarieven voor onderdelen nu niet echt buitensporig hoog. Waarschijnlijk staat de auto ook nog op de eerst gemonteerde banden, gezien de kilometers. Ook deze zullen nog niet versleten zijn, maar wel door ouderdom scheurvorming gaan geven, en om deze redenen voor vervanging in aanmerking komen.Bavaria245 schreef: ↑16 mar 2019 12:54Ik heb een Ford-Fiësta 1.25 bouwjaar 2011. De km stand staat nu op 28.5000 en de garage zegt dat de waterpomp lekt.
Ik vind dat erg snel voor een waterpomp en nog zo weinig mee gereden. Is dit wel correct?
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
de nul teveel is je vast wel opgevallen
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
Het model met de 1.25 motor werd in 2016 nog steeds in nieuwe auto's verkocht in diverse landen waaronder Servië.
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
3500 km per jaar is wel erg weinig. zoals gezegd is veel stilstand voor de lagers niet best. ook worden er waarschijnlijk veel korte ritten gemaakt, wat de levensduur ook niet ten goede komt.
Ivo.w
vindt dit leuk
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
De Fiesta voor de vakantie, de Mondeo voor de boodschappen . Het zijn in ieder geval erg weinig kilometers per jaar, dus veel stilstand en dat is niet gunstig. Na acht jaar de waterpomp vervangen is ook niets bijzonders.
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
dmv
vindt dit leuk
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
Ik dacht 35000 per jaar dan heeft ie niet te veel stil gestaan. Met 1/10 misschien wel. Beter de pomp dan de distributie kapot.
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
Als de pomp door de multiriem wordt aangedreven, dan vreet de poelie van de waterpomp binnen een tellen die riem op als je pomp vastloopt. Bij mijn seat leon kostte dat geintje een nieuwe cilinderkop
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
Ik denk dat je de distributieriem bedoeld. Bij veel motoren van VW/Audi/Seat/Skoda wordt de waterpomp aangedreven door de distributieriem dus inderdaad kan een vastgelopen waterpomp voor veel vervolgschade zorgen.
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
ja.. sorry, ik bedoel inderdaad de ditstributieriem
Re: Waterpomp Ford Fiësta uit 2011 nu al kapot
Eigenlijk is dit helemaal geen vraag of maar een halve vraag.
Voor de kilometers is het wat snel maar voor het aantal kilometers (extreem weinig) en en het aantal jaren (8) helemaal niet.
Overigens is de waterpomp niet heel duur (als ik het me goed herinner) en strikt genomen zou je hem zo kunnen vervangen (pomp wordt aangedreven door de multi riem) echter zonder speciaal gereedschap moet je ook de spanning van de distributieriem halen en op dat moment kun je beter ook meteen deze vervangen (en nog wat andere onderdelen).
Mooie is dat voor betreffende motor de distrubutieriem om de 8 jaar of 100.000 km dient te worden gewisseld. Dan is het gebruikelijk dat de waterpomp gewoon mee wordt gewisseld.
Kortom, dit jaar moet toch de distributieriem gewisseld worden, is niet heel goedkoop en dan merk je dat beetje voor een waterpomp en een nieuwe multiriem ook niet echt.
Voor de kilometers is het wat snel maar voor het aantal kilometers (extreem weinig) en en het aantal jaren (8) helemaal niet.
Overigens is de waterpomp niet heel duur (als ik het me goed herinner) en strikt genomen zou je hem zo kunnen vervangen (pomp wordt aangedreven door de multi riem) echter zonder speciaal gereedschap moet je ook de spanning van de distributieriem halen en op dat moment kun je beter ook meteen deze vervangen (en nog wat andere onderdelen).
Mooie is dat voor betreffende motor de distrubutieriem om de 8 jaar of 100.000 km dient te worden gewisseld. Dan is het gebruikelijk dat de waterpomp gewoon mee wordt gewisseld.
Kortom, dit jaar moet toch de distributieriem gewisseld worden, is niet heel goedkoop en dan merk je dat beetje voor een waterpomp en een nieuwe multiriem ook niet echt.