Ander voorbeeld, ik ken een (invalj-)uf die regelmatig in de middag op een andere school moet zijn dan ook de ochtend. Vanwege de afstand is fiets of OV dan uitgesloten. Een brommer zou kunnen, ware het niet dat er regelmatig een hoop spullen van of naar school moeten. Als ze geen auto had, dan had ze deze opdrachten redelijkerwijs niet gedaan en zat ze nu 'gewoon' in de bijstand. (Waarbij ze gezien de lage vergoeding die ze voor het werk ontvangt er financieel niet eens op achteruit zou gaan.)
Dus noodzakelijk? Nee, natuurlijk is een auto voor niemand noodzakelijk, behalve voor mensen die slecht ter been zijn. Maar als je van mensen in de bijstand verwacht dat ze weer aan het werk gaan, dan is het niet handig om het ze heel lastig te maken om naar mogelijke werkplekken te gaan.
Klopt. Daarbij kun je er ook voor kiezen om in plaats van die huurtoeslag een soort "toeslag" onafhankelijk te maken van de hoogte van de huur. Dat mensen zelf de keus kunnen maken of ze in de stad met hoge huur gaan wonen of op het platteland, met lagere huur maar hogere vervoerskosten. Scheelt een hoop administratieve rompslomp en zorgt ook voor verlichting op de huurmarkt.Prima, goed punt. Maar moet dat kromme dan niet recht getrokken worden door de 'stedelingen' ook geen kwijtschelding te verlenen en minder huurtoeslag toe te kennen.
