Lady1234 schreef: ↑27 mar 2019 09:20
Maar ja, na hoeveel jaar komt dan een reparatie van een apparaat deels of geheel voor rekening van de koper?
Daar is geen vaste periode aan te koppelen. Is er sprake van non-conformiteit dan mag in principe er nooit een vergoeding aan de koper gevraagd worden bij reparatie of vervanging.
Is er echter geen sprake van non-conformiteit maar bijvoorbeeld van een te verwachten slijtage waardoor een onderdeel vervangen moet worden kan dit wel voor rekening zijn van de koper.
werkbladenspecialist schreef: ↑27 mar 2019 09:20
Dat ik het wettelijke erbuiten laat is omdat het wettelijke vaak alleen maar via de rechtbank (of dreigen daarmee) te halen is. En dat de keukendetaillisten verwijzen naar de fabrikant voor de garantie heeft ermee te maken dat de reparatie onder garantie het beste door de fabrikant gedaan kan worden. Als ik als detaillist de reparatie zou moeten doen, ik heb niemand met reparatie kennis van alle merken en heb ook geen onderdelen, dan moet de klant dus thuisblijven voor de diagnose en voor de feitelijke reparatie (als ik die al kan en mag uitvoeren) Plannen rechtstreeks tussen klant en fabrikant is dus het snelste maar natuurlijk blijft de detaillist verantwoordelijk!
Die eerste zin spreekt eigenlijk al boekdelen. Het is eigenlijk schandalig dat je om je wettelijke rechten te kunnen halen de consument in dit soort gevallen naar de rechter zou moeten of daarmee moet dreigen.
Verwijzen naar een fabrikant in overleg met de consument is natuurlijk geen probleem. Wat je echter vaak ziet is dat detaillisten, en dan niet alleen keukendetaillisten, niet verwijzen op een nette wijze maar vaak het probleem gewoon over de schutting proberen te gooien naar de fabrikant door zaken als "Garantie heb je bij de fabrikant" of "Daarvoor moet je bij de fabrikant zijn, die is verantwoordelijk" en meer vergelijkbare zaken te roepen tegen consumenten.
Ook hoeft een detaillist de reparatie uiteraard niet uit te voeren, wel zou de detaillist tijdens het hele traject een vinger aan de pols moeten houden en er voor moeten zorgen dat de consument zo min mogelijk hinder ondervind van het defect en mochten er toch problemen ontstaan bij de afhandeling deze problemen adequaat oppakken en verhelpen zonder naar de fabrikant te gaan wijzen.