Het gaat om twee verschillende bedrijven maar met dezelfde manier van handelen.
Situatie 1 (Abonnement Feenstra huisbeveiliging)
In 2012 een huisbeveiliging abonnement afgesloten bij Feenstra voor meldkamer diensten inclusief apparatuur.
Het werd mij verteld dat het contractduur minimaal 5 jaar was omdat de kosten voor de apparatuur ook inbegrepen waren.
Dit is te begrijpen en ben ik akkoord gegaan en heb ik getekend.
Echter zijn de 5 jaren nu verstreken en schrijft Feenstra nog steeds hetzelfde bedrag van mijn rekening af.
Na het bellen met Feenstra werd mij verteld dat ze het bedrag niet gaan aanpassen want dat was het bedrag vermeldt in het contract.
Dus ook al stond erbij dat het inclusief apparatuur was en de apparaten al afbetaald zijn wouden ze het bedrag niet verminderen.
De enige manier om het bedrag te verminderen was om een nieuw jaarabonnement af te sluiten bij hun.
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Vermindering zou dan 20 euro per maand zijn.
Situatie 2 (Abonnement KPN Mobiel)
In 2015 had ik een abonnement afgesloten bij KPN inclusief een smartphone.
Het afgesproken maandbedrag zou dan voor 2 jaar zijn inclusief de kosten / afbetalen van de smartphone.
Vandaag kom ik erachter dat KPN weer het standaard bedrag van het abonnement (inclusief de kosten voor de smartphone) in rekening heeft gebracht.
Omdat de smartphone nu afbetaald is zou ik 26 euro per maand moeten betalen en geen 49 euro. 23 euro per maand minder.
Na het bellen met KPN was daar ook de uitkomst dat ik mijn abonnement moest verlengen met een SIM Only abonnement om het bedrag van de abonnement te verlagen naar 26 euro.
Maar hier is ook de minimale duur van het abonnement 1 jaar.
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Mijn vragen:
- Ben ik de enige die deze manier van handelen vreemd en onrechtmatig vindt?
- Een bedrag afspreken voor een bepaalde tijd voor het afkopen van apparatuur maar na afkopen van de apparatuur nog steeds hetzelfde bedrag in rekening brengen is toch oplichting?
- Ben ik verplicht om dit bedrag te betalen?
- Is het toegestaan om consumenten te dwingen een jaar abonnement te sluiten om het maandbedrag te verminderen waar ze in principe al recht op hebben?
Ik ben echt benieuwd of ik de enige ben die dit probleem is tegen gekomen.
Groeten!