NeoDutchio schreef: ↑29 mei 2019 13:19
Dus in uw gedachtegang kunnen we de verpakking altijd weggooien en het product alsnog terug sturen?
Het gaat niet om wat ik vind, maar om wat het Europees Hof van Justitie vind en gebaseerd op het verleden schat ik in dat zij de verpakking van het soort waar TS het over heeft niet tot het goed zullen rekenen.
Denk je echt dat het Europees Hof van Justitie anders zal oordelen omdat ThuisWinkel.org een andere mening is toegegaan?
Artikel 6:248 BW (redelijkheid en billijkheid) schreef:
1. Een overeenkomst heeft niet alleen de door partijen overeengekomen rechtsgevolgen, maar ook die welke, naar de aard van de overeenkomst, uit de wet, de gewoonte of de eisen van redelijkheid en billijkheid voortvloeien.
2. Een tussen partijen als gevolg van de overeenkomst geldende regel is niet van toepassing, voor zover dit in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn.
Het is niet naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar om op de verpakking te schrijven, deze open te scheuren, weg te gooien, ect. Dat consumenten niet altijd even netjes met de verpakking zullen omgaan is te voorzien en toch heeft dit niet geleid tot een regel hierover.
Costnix schreef: ↑29 mei 2019 14:04
@alfatron: Het artikel is van de Duits-Nederlandse Handelskamer en daar hebben ze het over Duits recht. Geldt dan toch niet voor Nederland?
De Consumentenrichtlijn staat centraal en geldt in heel de EU. In het verleden was ik ook een soortgelijke tekst bij ICTRecht tegengekomen. Zie o.a.
https://ictrecht.nl/juridisch-advies/recht-van-retour/