Om zo'n overzicht te houden zijn er een aantal programma's te gebruiken (of je maakt zelf een Excel pagina). Wat je daarvoor nodig hebt is een bestand met de bij- en afschrijvingen. Sommige banken hebben die bestanden zelfs in diverse formaten zodat je de transacties kunt verwerken. Zo kent ABN Amro een viertal verschillende.
Ook bij ING Bank is het mogelijk de transacties te downloaden, in csv formaat (voor de it-ers: komma gescheiden informatie). Alleen kun je bij ING alleen de transacties van de betaalrekening downloaden. En nu heb ik ook een spaarrekening bij die bank. En ik denk dat het handig is om (zoals bij ABN Amro) niet alleen de betaalrekening transacties te downloaden, maar alle transactiegegevens, dus ook van de spaarrekening.
Vragen richting ING Bank om hier wat aan te doen (gewoon door ook de spaarrekeninggevens versturen) zijn al meerdere malen verstuurd. Niet alleen via het inmiddels gestopte gebruikersplatform, maar ook via telefoontjes en chat. En iedere keer komt het zelfde antwoord: "we geven dit door en gaan beoordelen of er voldoende vraag naar is". Duurt al meer dan een jaar.
Vandaar deze vraag: ben ik de enige die het niet beschikbaar zijn van die download mogelijkheid (dan moet ik er blijkbaar mee leren leven) of zijn er nog meer ING Bank klanten die hier tegen aan lopen (en dus misschien ook de vraag richting ING Bank kunnen stellen?)? Misschien komen de ING Bank IT-ers dan in beweging?