LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Rechtsbijstandsverzekeraar.
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 aug 2017 12:34
Rechtsbijstandsverzekeraar.
Hallo,
ik heb afgelopen jaar mijn rechtsbijstandsverzekeraar gevraagd mij financieel bij te staan ivm. een rechtszaak en het betalen van een advocaat.
Mijn rechtsbijstandsverzekeraar had mijn verzoek afgewezen en attendeerde mij erop bij de afwijzing dat ik bezwaar in kon dienen bij de deken van advocaten die dan zou beoordelen of mijn bezwaar terecht was en een advocaat aanwijzen om de zaak opnieuw te bekijken. Na een tijdje kreeg ik ook bericht van de verzekeraar dat de rechtszaak zou plaats vinden later dit jaar en een neutrale advocaat aangewezen was om mijn zaak opnieuw te bekijken. Het zat mij niet helemaal lekker hoe de verzekeraar communiceerde hieromtrent met mij dus heb ik zelf contact opgenomen met de deken van advocaten in mijn regio die van niets wisten, die geen aanvraag hadden ontvangen en mijn naam was onbekend bij hen! Nu heb ik het gevoel dat mijn rechtsbijstandsverzekeraar een beetje onrechtmatig, vreemd te werk gaat door zelf een advocaat aan te wijzen die mijn zaak opnieuw moet bekijken en ondertussen te roepen dat ze mijn zaak niet gaan vergoeden, ik mag ook geen contact opnemen met die advocaat want volgens de verzekeraar zou ik de advocaat kunnen beïnvloeden, maar ze verklaarden mij wel dat ze zelf dingen wel doorgeven aan die, ( onafhankelijke), advocaat?
Wat zijn nu mijn rechten, of klopt het wel wat de verzekeraar deed en doet of had er op een andere manier bezwaar ingediend kunnen/ moeten worden door mij tegen de beslissing van de verzekeraar? Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen wat mijn rechten en mogelijkheden zijn om mijn recht te behalen? Alvast vriendelijk bedankt!
ik heb afgelopen jaar mijn rechtsbijstandsverzekeraar gevraagd mij financieel bij te staan ivm. een rechtszaak en het betalen van een advocaat.
Mijn rechtsbijstandsverzekeraar had mijn verzoek afgewezen en attendeerde mij erop bij de afwijzing dat ik bezwaar in kon dienen bij de deken van advocaten die dan zou beoordelen of mijn bezwaar terecht was en een advocaat aanwijzen om de zaak opnieuw te bekijken. Na een tijdje kreeg ik ook bericht van de verzekeraar dat de rechtszaak zou plaats vinden later dit jaar en een neutrale advocaat aangewezen was om mijn zaak opnieuw te bekijken. Het zat mij niet helemaal lekker hoe de verzekeraar communiceerde hieromtrent met mij dus heb ik zelf contact opgenomen met de deken van advocaten in mijn regio die van niets wisten, die geen aanvraag hadden ontvangen en mijn naam was onbekend bij hen! Nu heb ik het gevoel dat mijn rechtsbijstandsverzekeraar een beetje onrechtmatig, vreemd te werk gaat door zelf een advocaat aan te wijzen die mijn zaak opnieuw moet bekijken en ondertussen te roepen dat ze mijn zaak niet gaan vergoeden, ik mag ook geen contact opnemen met die advocaat want volgens de verzekeraar zou ik de advocaat kunnen beïnvloeden, maar ze verklaarden mij wel dat ze zelf dingen wel doorgeven aan die, ( onafhankelijke), advocaat?
Wat zijn nu mijn rechten, of klopt het wel wat de verzekeraar deed en doet of had er op een andere manier bezwaar ingediend kunnen/ moeten worden door mij tegen de beslissing van de verzekeraar? Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen wat mijn rechten en mogelijkheden zijn om mijn recht te behalen? Alvast vriendelijk bedankt!
- chrisd1
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12
Beste antwoord
Gekozen door Georgie159
Re: Rechtsbijstandsverzekeraar.
??; zoals je weet doet advo eea niet samen met (z.g.) verzekerde maar met (z.g.) verzekeraar.
Blader dit forum eens door op het trefwoord 'Kifid'.
Zie b.v. dit topic van MoniqueE en daarin deze post van mijzelf.
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Rechtsbijstandsverzekeraar.
Elke verzekeraar mag kansloze en geld kostende zaken helaas afwijzen.
En ik lees geen naam verzekeraar maar helaas komt dit vaker voor.
Je betaalde wel elk jaar en dan met hun medewerkers oplossen goedkoop zonder en anders op deze manier proberen
zonder kosten van jou af te komen, helaas komt dit veel vaker voor.
En ik lees geen naam verzekeraar maar helaas komt dit vaker voor.
Je betaalde wel elk jaar en dan met hun medewerkers oplossen goedkoop zonder en anders op deze manier proberen
zonder kosten van jou af te komen, helaas komt dit veel vaker voor.
Georgie159
vindt dit leuk
Re: Rechtsbijstandsverzekeraar.
En wat voor antwoord kreeg u van de deken? En wat is dat voor dwaas gedoe dat u geen contact mag opnemen met die advocaat? Hoe kan hij dan uw belangen behartigen.
Georgie159
vindt dit leuk
Re: Rechtsbijstandsverzekeraar.
Heb je een klacht over de snelheid, inspanning of vrije advocaatkeuze?
Meld je klacht bij het Kifid
Voor klachten over bijvoorbeeld de snelheid en inspanning van een medewerker van de verzekeraar of toepassing van de vrije advocaatkeuze, kun je het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) inschakelen.
Je moet wel eerst een keer hebben geklaagd bij de verzekeraar. Krijg je binnen 6 weken geen inhoudelijke reactie? Of ben je niet tevreden met de reactie? Dan kan het Kifid je misschien helpen.
Check in het register van het Kifid of je rechtsbijstandsverzekeraar is aangesloten bij het Kifid. Je kunt juridische hulp inschakelen om je bij te staan in de procedure, maar dit is niet verplicht.
Neemt het Kifid je klacht in behandeling, dan kan dit leiden tot:
bemiddeling of een schikking;
een afwijzing via de verkorte schriftelijke klachtroute (je kunt niet in beroep, wel naar de rechter);
reguliere behandeling via de Geschillencommissie: je kunt worden uitgenodigd voor een hoorzitting.
Na een bindende uitspraak kun je in beroep als de vordering €25.000 of meer is
Bron: https://www.consumentenbond.nl/rechtsbi ... erzekeraar
Meld je klacht bij het Kifid
Voor klachten over bijvoorbeeld de snelheid en inspanning van een medewerker van de verzekeraar of toepassing van de vrije advocaatkeuze, kun je het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) inschakelen.
Je moet wel eerst een keer hebben geklaagd bij de verzekeraar. Krijg je binnen 6 weken geen inhoudelijke reactie? Of ben je niet tevreden met de reactie? Dan kan het Kifid je misschien helpen.
Check in het register van het Kifid of je rechtsbijstandsverzekeraar is aangesloten bij het Kifid. Je kunt juridische hulp inschakelen om je bij te staan in de procedure, maar dit is niet verplicht.
Neemt het Kifid je klacht in behandeling, dan kan dit leiden tot:
bemiddeling of een schikking;
een afwijzing via de verkorte schriftelijke klachtroute (je kunt niet in beroep, wel naar de rechter);
reguliere behandeling via de Geschillencommissie: je kunt worden uitgenodigd voor een hoorzitting.
Na een bindende uitspraak kun je in beroep als de vordering €25.000 of meer is
Bron: https://www.consumentenbond.nl/rechtsbi ... erzekeraar
Georgie159
vindt dit leuk
Re: Rechtsbijstandsverzekeraar.
??; zoals je weet doet advo eea niet samen met (z.g.) verzekerde maar met (z.g.) verzekeraar.
Blader dit forum eens door op het trefwoord 'Kifid'.
Zie b.v. dit topic van MoniqueE en daarin deze post van mijzelf.
Georgie159
vindt dit leuk
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 aug 2017 12:34
Re: Rechtsbijstandsverzekeraar.
Ik heb u advies gevolgd en ben naar de internetpagina van het Kifid gegaan, maar ik denk dat mijn vraag daar niet behandeld kan worden omdat het Kifid om klachten financiële aanbieders gaat en niet over juridische en verzekeringszaken!
Bedankt voor de hulp maar kan er helaas niets mee. Hopelijk heeft iemand anders van u een tip wat ik kan doen en bij wie ik mij kan melden voor uitleg en hulp? Alvast bedankt!!!
Bedankt voor de hulp maar kan er helaas niets mee. Hopelijk heeft iemand anders van u een tip wat ik kan doen en bij wie ik mij kan melden voor uitleg en hulp? Alvast bedankt!!!
Re: Rechtsbijstandsverzekeraar.
Het Kifid gaat juist over verzekeringszaken.
Re: Rechtsbijstandsverzekeraar.
Beste chrisd1,chrisd1 schreef: ↑09 jul 2019 15:24??; zoals je weet doet advo eea niet samen met (z.g.) verzekerde maar met (z.g.) verzekeraar.
Blader dit forum eens door op het trefwoord 'Kifid'.
Zie b.v. dit topic van MoniqueE en daarin deze post van mijzelf.
Bij onenigheid tussen klant en verzekeraar over het wel of niet verlenen van rechtsbijstand ( wel of niet uitbesteed aan externen) staat er voor bijna 100% zekerheid in het polisblad vermeld dat dan volgens het klachtenreglement de klant zich kan melden bij het Kifid.
Bent u het oneens met een bindend oordeel van de Geschillencommissie van Kifid?
Dan kunt u de rechter vragen om de uitspraak van de Geschillencommissie te controleren. De rechter gaat uw klacht niet opnieuw inhoudelijk bekijken; hij toetst marginaal. De rechter zal de uitspraak alleen opzij zetten als Kifid grote fouten heeft gemaakt.
Bent u het oneens met een niet-bindend oordeel?
Dan kunt niet in beroep bij Kifid.
U kunt uw klacht alleen nog aan de rechter voorleggen. Die zal de zaak helemaal opnieuw bekijken.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Rechtsbijstandsverzekeraar.
Beetje vreemd verhaal, de deken van advocaten gaat over klachten over een advocaat. Je verzoek is afgewezen dus dan kun je geen klacht hebben over jouw advocaat want die heb je nooit gekregen.Georgie159 schreef: ↑09 jul 2019 13:07Hallo,
ik heb afgelopen jaar mijn rechtsbijstandsverzekeraar gevraagd mij financieel bij te staan ivm. een rechtszaak en het betalen van een advocaat.
Mijn rechtsbijstandsverzekeraar had mijn verzoek afgewezen en attendeerde mij erop bij de afwijzing dat ik bezwaar in kon dienen bij de deken van advocaten die dan zou beoordelen of mijn bezwaar terecht was en een advocaat aanwijzen om de zaak opnieuw te bekijken.
Als je het niet eens bent met de afwijzing kun je bezwaar maken, dit lijkt ook gebeurd te zijn. Een onafhankelijk persoon/advocaat kan dan de zaak nog eens bekijken.
Maar veelal ben je al te laat als je er een rechtszaak is gestart en je hiervoor de juridische kwestie niet hebt neergelegd bij je verzekering. Om wat voor rechtszaak gaat het? En wat was de grond van afwijzing?
Har45
vindt dit leuk
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 aug 2017 12:34
Re: Rechtsbijstandsverzekeraar.
Oke Lady1234, ik zal morgen telefonisch contact opnemen met het Kifid en hun mijn vraag voorleggen. ben benieuwd? Hoop alleen dat die 6/8 weken wachttijd mij niet de nek gaan kosten ivm de rechtszaak? Bedankt in ieder geval voor u reactie!