Moneyman schreef: ↑17 jul 2019 17:39
Toch niet. Feit is dat er geen voorrang verleend is, hetgeen een onrechtmatige daad oplevert - en dus de bijbehorende aansprakelijkheid. Zo simpel is het.
Door rood rijden mag niet, en toch zijn er situaties te bedenken waardoor je door wel degelijk door rood mag rijden. Is het een onrechtmatige daad om een voorrangsvoertuig een vrije doorgang te verlenen? Is het een onrechtmatige daad om de gebaren van een verkeersregelaar op te volgen? In beide gevallen mag je de stopstreep passeren terwijl het verkeerslicht op rood staat zonder dat het een onrechtmatige daad is.
Ik ben ooit bekeurd voor parkeren op een parkeerplaats voor vergunninghouders. Aangezien de wegbeheerder het verzaakt had om het openbaar groen te onderhouden en het bord op een juiste plek neer te zetten had ik geen schuld.
Ongehinderd voorrang verlenen... Zodra ik mijn gas moet loslaten omdat er iemand in de verte voor mij de rijbaan op komt is het heel zwart wit gezien al niet verlenen van voorrang. Echter als ik met 84km/u op cruisecontrol aankom en de opdraaiende auto gaat 78km/u rijden moet ik toch vaart verminderen zonder dat het niet verlenen van voorrang is.
Regelmatig kom ik op weggetjes waar je echt een stukje moet oprijden om te kijken of er iets aan komt. Ja, een spiegel helpt daarbij, maar daar zie je niet alles in. Het ligt dus wel degelijk aan de situatie ter plekke of je vrij zicht hebt of niet en of je dus wel of niet een stukje moet oprijden.
De wet en regelgeving is niet zo star dat je het een of het ander kan zeggen. Als het immers zo makkelijk zou zijn hadden we geen discussie hier gehad en had de verzekeraar van de automobilist het niet hoeven af te wijzen.