Ik was ooit ING klant en ben alweer een tijdje geleden overgestapt. Niet zozeer vanwege de kosten maar om een aantal andere redenen:
- ik heb nooit bewust gekozen voor de ING maar werd daar automatisch klant toen de Postbank werd opgeheven;
- er is een tijd geweest waarin de ING regelmatig onder vuur lag door ddos aanvallen en waardoor de electronische dienstverlening uitviel. Dat vind ik niet acceptabel. Een beetje bank heeft daar backup systemen voor en voldoende ICT'ers die daar verstand van hebben. Grote bedrijven zoals Google of Microsoft worden dagelijks aangevallen maar zijn echt nooit uit de lucht. Kortom, dat heeft te maken met geld, heb je als bedrijf voldoende geld over om te investeren in redundant systemen om storingen en/of aanvallen te kunnen opvangen. ING kennelijk niet, en dat speelde in dezelfde tijd als waarin de toenmalige CEO, Jan Hommen, vond dat zijn salaris van 1,5 miljoen euro per jaar te weinig was en eigenlijk verdubbeld zou moeten worden. Voor mij tijd om over te stappen.
Alle banken zijn tegenwoordig lid van de Overstapservice. wat een heleboel zorgen en vragen omtrent het overstappen wegneemt. Het veranderen is me 100% meegevallen. De Overstapservice volgt gedurende 13 maanden alle overschrijvingen en dat is lang genoeg om zo'n beetje alles te overzien. Denk aan abonnementen op tijdschriften, contributies voor verenigingen, lidmaatschappen en dergelijke. Dat zijn betalingen die ieder jaar terugkomen en die automatisch door de Overstapservice opgemerkt worden. Zij geven aan de bedrijven en verenigingen door dat je van rekeningnummer veranderd bent.
Wat ik maar wil zeggen is dat angst om van bank te veranderen niet nodig is, het is makkelijker dan je misschien denkt. Wel jammer dat de banken niet akkoord gingen met het voorstel om de IBAN te scheiden in bankcode en rekeningnummer, zoals je wel je telefoonnummer kan houden als je van provider verandert. Ik kan het iedereen aanraden. Eigenlijk net zoals je regelmatig van zorgverzekeraar, energieleverancier en internet provider overstapt. Het is imho de enige manier om dergelijke commerciele bedrijven te weerhouden om ieder jaar de prijzen te verhogen.