Ivo.w schreef: ↑23 sep 2019 10:17
@Neodutchio ik voer tegen u geen vete.
Dat hoort u mij ook niet zeggen.
Alle netbeheerders hanteren dezelfde algemene voorwaarden (namelijk verplicht gesteld door de ACM). Ten aanzien van de opzegging staat daar simpelweg niets in over kosten en ook niets over verwijderen van de gasaansluiting. In de praktijk blijkt er in de meeste gevallen ook geen enkele sprake te zijn van kosten die de netbeheerder in rekening wil brengen, wanneer de ATO wordt opgezegd. En van verwijdering is al helemaal geen sprake.
Een stukje uit artikel 3.6 van de ATO:
“alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten”.
Dan zou je een discussie kunnen krijgen wat je onder “noodzakelijke handelingen” zou scharen. Ook hierin is de geschillencommissie duidelijk:
“Onder de “noodzakelijke handelingen” verstaat de commissie het op een veilige en verantwoorde manier ontkoppelen/afkoppelen van de aansluitleiding van het transportnetwerk van de ondernemer waardoor er geen aansluiting meer bestaat en geen transport meer mogelijk is en aldus de aansluiting vervalt en het transport definitief wordt beëindigd.”
We hebben het hier nog steeds over de mogelijkheid tot opzeggen van de overeenkomst, dus niet het laten verwijderen op aanvraag van de consument.
Dus ja, je kan de overeenkomst opzeggen, maar in artikel 3.6 staat duidelijk dat het niet blijft bij een administratieve opzegging.
In het laatste geschil dat ik aangedragen heb staat: “De consument wil geen vastrechtkosten meer betalen voor de gasaansluiting die niet wordt gebruikt.” Daar begint het geschil mee. De consument wil opzeggen want deze wil geen vastrecht meer betalen.
De uiteindelijke beslissing is:
De commissie stelt vast dat de opzegging van de consument van de aansluit- en transportovereenkomst door de ondernemer conform het vorenstaande zal worden geëffectueerd. Daarbij dient de ondernemer binnen vier weken na de verzenddatum van deze uitspraak een kostenspecificatie met onderbouwing van optie 2 (afdoppen) aan de consument te overleggen, nu vaststaat dat de kosten van optie 1 (verwijdering) reeds door ondernemer zijn gespecificeerd en onderbouwd. Vervolgens zal de consument binnen vier weken zijn keuze aan de ondernemer kenbaar maken en is de consument gehouden te betalen voor de door hem gekozen optie indien de ondernemer zal overgaan tot de door hem in dat kader te verrichten noodzakelijke handelingen (optie 1 of optie 2).
Dus na opzegging moet of de leiding afgedopt worden of compleet verwijdert worden. En dat staat haaks op uw verhaal. En dat moet gebeuren volgens de eerder genoemde NEN voorwaarde.
Op Tweakers kent dit onderwerp inmiddels al meer dan 9000 berichten en zijn meer dan 150 mensen gasloos geworden via de weg van simpele opzegging en vervolgens de lange adem in van het weerleggen van alle flauwekul argumenten van de netbeheerders.
En vandaar mijn eerste reactie ook aan u, niemand gaat door 9000 berichten scrollen om een antwoord te vinden. Het blijft namelijk vreemd dat er wel voorwaarden zijn bij het opzeggen van de leveringsovereenkomst, maar dat u daar makkelijk overeen stapt. Vandaar mijn vraag om verdere uitleg om meer mensen te kunnen helpen.