LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
kweenie

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

Cro schreef:
28 sep 2019 10:16
kweenie schreef:
28 sep 2019 09:55
Cro schreef:
28 sep 2019 09:40
Ik heb het topic nog eens doorgelezen, maar ik zie nergens een inhoudelijk beargumenteerde reactie (niet van jou, niet van een ander, en al helemaal niet van TS) waaruit zou blijken dat het niet fair is dat de vrouw van TS slechts AOW krijgt voor het deel van de tijd dat ze hier in Nederland is en daardoor dus geen volledige AOW krijgt.
Het kan kloppen dat je daar geen argumenten voor ziet. Want dat is ook helemaal niet wat TS beweert.
Dat zie ik toch niet direct zo, TS geeft aan dat het niet fair is dat hij en zijn vrouw minder AOW zouden krijgen dan een alleenstaande. In meerdere postings is al uitgelegd naar TS (en anderen die ook vinden dat dit niet fair is) dat dit niet komt doordat TS gekort is, zoals hij denkt. Maar dat dit komt doordat zijn vrouw geen 100% opbouw heeft.
Dat zie ik toch anders... TS geeft juist aan dat hij het niet fair vindt dat hij minder AOW ontvangt dan als hij alleenstaand was. Dat is een mening die in feite helemaal los staat van het hele Thailand-verhaal.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Eigenlijk is het diep “treurig” dat iedere AOW-er zomaar “gekort” wordt, als hij of zij gaat trouwen of samenwonen. Zij hebben toch 50 jaar “rechten” opgebouwd?

DAAR zou de politiek eens naar moeten kijken. Op de barricaden dus. :lol: : :oops: :lol:

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

kweenie schreef:
28 sep 2019 10:32
Cro schreef:
28 sep 2019 10:16
kweenie schreef:
28 sep 2019 09:55

Het kan kloppen dat je daar geen argumenten voor ziet. Want dat is ook helemaal niet wat TS beweert.
Dat zie ik toch niet direct zo, TS geeft aan dat het niet fair is dat hij en zijn vrouw minder AOW zouden krijgen dan een alleenstaande. In meerdere postings is al uitgelegd naar TS (en anderen die ook vinden dat dit niet fair is) dat dit niet komt doordat TS gekort is, zoals hij denkt. Maar dat dit komt doordat zijn vrouw geen 100% opbouw heeft.
Dat zie ik toch anders... TS geeft juist aan dat hij het niet fair vindt dat hij minder AOW ontvangt dan als hij alleenstaand was. Dat is een mening die in feite helemaal los staat van het hele Thailand-verhaal.
TS presenteert het echter niet als mening, TS presenteert het telkens als feit dat hij gekort is / meer rechten opgebouwd zou hebben dan dat hij nu zou krijgen en gestraft is omdat hij met een buitenlandse getrouwd zou zijn.

Enkele quotes van TS, en zo zijn er vast nog wel meer te vinden:
WIJ krijgen SAMEN minder dandat ik alleen aan AOW-rechten heb opgebouwd. Dus IK wil helemaal geen extra AOW, maar minimaal MIJN AOW
De bottomline is dus een simpel, ik wordt gestraft voor mijn huwelijk met een buitenlandse
Bizar, dat ik de komende jaren voor meer dan 2500 euro per jaar gekort zal worden op MIJN opgebouwde AOW-rechten!! Sorry
Het ontgaat mij waarom ik daarop gekort c.q. gestraft zou moeten worden, omdat ik op mijn 55e getrouwd ben ben met een buitenlandse
TS wordt echter helemaal niet gekort en het heeft ook niets te maken met het feit dat hij getrouwd is met een buitenlandse. Was hij getrouwd met een Nederlandse die 53 in Thailand gewoond zou hebben was de situatie immers hetzelfde geweest.

TS krijgt gewoon een AOW met 100% opbouw voor zichzelf. Was hij vrijgezel geweest dan had hij inderdaad meer gekregen, dat klopt.

kweenie

Cro schreef:
28 sep 2019 11:02
TS presenteert het echter niet als mening, TS presenteert het telkens als feit dat hij gekort is / meer rechten opgebouwd zou hebben dan dat hij nu zou krijgen en gestraft is omdat hij met een buitenlandse getrouwd zou zijn.
Het is wel een feit dat hij minder AOW krijgt dan als hij alleenstaande zou zijn. In de optiek van TS voelt dat alsof hij 'gekort' of 'gestraft' wordt omdat hij niet alleenstaand is. Dat zou inderdaad ook zo zijn geweest als hij met een Nederlandse was getrouwd, vandaar dat ik aangeef dat het de discussie vertroebelt door dat hele Thailand verhaal erbij te halen.

Voor TS voelt het dus als een 'straf' voor het trouwen. Of je dat 'gekort' zou moeten noemen is inderdaad maar de vraag, maar het is op zich een prima discussie of zulke uitkeringen eigenlijk wel afhankelijk van de leefsituatie zouden moeten zijn. Daar kun je van alles over vinden.

Lady1234

Er wordt nu al geklaagd dat de AOW door het toenemende aantal bejaarden haast niet meer op te brengen is. Stel je voor wat dat betekent als elke bejaarde een AOW uitkering voor een alleenstaande zou krijgen.

Het voordeel zou zijn dat het in ieder geval heel wat toeslagen zou schelen.

Cornelis7

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

jonis schreef:
28 sep 2019 10:26
Rechten uit geboorteland kunnen gewoon 0,- zijn.
Voor de rest zijn er genoeg rechten voor mevrouw (+meneer) om minimaal hier te verblijven op (bestaans)minimum en dat mag u geheel opbrengen.
Daarvoor hebben we in NL de IAO.
Max 1485,- per maand + inkomenstoets.....zoals TS de hele tijd laat blijken, gaat hij hier niet op in en is er blijkbaar gewoon voldoende inkomen: AOW+pensioen+vermogen.
U bedoelt de AIO-aanvulling met IAO, neem ik aan:
https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_ao ... _bijstand/
https://werkwacht.nl/artikel/bijstand-boven-65-jaar/
De AOW wordt inderdaad gewoon aangevuld tot € 1485, mits er geen andere inkomens zijn.

Lady1234

Het wordt eventueel aangevuld tot € 1.492,33. En twee AOW-ers hebben bij een volledige uitkering samen € 1.591,38.

Dus het maximum met AIO is in ieder geval nog bijna € 100 lager.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Cornelis7 schreef:
28 sep 2019 11:42
jonis schreef:
Voor de rest zijn er genoeg rechten voor mevrouw (+meneer) om minimaal hier te verblijven op (bestaans)minimum en dat mag u geheel opbrengen.
Max 1485,- per maand + inkomenstoets.....zoals TS de hele tijd laat blijken, gaat hij hier niet op in en is er blijkbaar gewoon voldoende inkomen: AOW+pensioen+vermogen.
De AOW wordt inderdaad gewoon aangevuld tot € 1485, mits er geen andere inkomens zijn.
Uiteraard, dat plaatste ik ook al eerder gewoon foutloos....dan wordt de WAO dus aangevuld tot 1485,- :roll:

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

jonis schreef:
28 sep 2019 12:27
Cornelis7 schreef:
28 sep 2019 11:42
jonis schreef:
Uiteraard, dat plaatste ik ook al eerder gewoon foutloos....dan wordt de WAO dus aangevuld tot 1485,- :roll:
Mooi allemaal, maar Ts. heeft zoals hij zelf aangeeft, een aanvullend bedrijfspensioen en gaat deze regel dan ook op ??

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik vind dit, ondanks alles, een vermakelijk topic.
TS is ontstemd dat hij en zijn echtgenote samen minder AOW ontvangen dan een alleenstaande. Hij voelt daarin iets onrechtvaardigs. Dat gevoel kan ik me best voorstellen. Dat er regels zijn, wil niet zeggen dat ze altijd tot een logische uitkomst leiden. Dat er meer "bijzondere gevallen" zijn, betekent niet dat er helemaal niets gedaan hoeft te worden. Steeds opnieuw dezelfde regels uitleggen (liefst op hoge toon) verandert niets aan het gevoel van TS; die wordt alleen maar bozer. Een beetje begrip helpt waarschijnlijk beter.

En echt, niemand hoeft mij de regels uit te leggen, die ken ik heel goed. Een familielid met partner (beide NL) hebben lang buiten Europa gewoond. Zij hebben in die periode geen AOW-rechten opgebouwd. Dat weten zij en zij hebben daar geen problemen mee. Ik ook niet.

Heeft iemand overigens gezien dat TS een "beste antwoord" heeft gekozen? TS is echt niet doof en blind.

(Nu is het droog en ga ik ook een stukje wandelen. Misschien kom ik KJ nog tegen :D)

Lady1234

@scontr

Uiteraard worden andere inkomsten van de Ts en van zijn vrouw opgeteld bij het huishoudinkomen om te bezien of zij nog in aanmerking komen voor een AIO aanvulling op hun AOW.
Daarnaast wordt ook naar vermogen en bezittingen gekeken.

jonis

scontra schreef:
28 sep 2019 12:33

Mooi allemaal, maar Ts. heeft zoals hij zelf aangeeft, een aanvullend bedrijfspensioen en gaat deze regel dan ook op ??
Het antwoord daarop was ook al eerder gegeven (zelfs in je quote) :idea:
En zoals ik al eerder opmerkte:
Zolang jij niet je hele financiële plaatje laat zien lijkt het krom; echter iemand met dit plaatje:
Ik ben 69, en mijn Thaise vrouw is 67 en sinds 14 jaar in Nederland, met opgebouwde AOW-rechten van 28%
Wij krijgen nu samen 795,69 + 222,79 = 1018,48 aan AOW

Echter ik zou als vrijgezel 1158,22 hebben gekregen
heeft gewoon recht op aanvulling AIO tot max 1485,- (inclus vakantiegeld)
Komt bij de aow nog pensioen/vermogen bij dan is het dus al snel helaas.
Dus je wordt helemaal niet " gestraft " voor je buitenlandse partner met beperkte aow opbouw, maar dat je teveel vermogen hebt én/of altijd gewerkt hebt.
Maar het is ook de kunst van TS dit gewoon buiten de discussie te houden; terwijl ieder huishouden dat met "ongelijkheid" te maken krijgt en die onder dit minimum zitten gewoon een aanvulling vanuit de AIO kunnen krijgen.
Gezien ook de realiteit dat mijn partner en ik 9 jaar verschillen en mijn partner geen eigen inkomen heeft; zit er ook een gat in mijn oudedagsvoorziening met de afschaffing van van de partnertoeslag.
Dan heb ik dus "een gat" van richting een ton (of moet ik mijn vrouw nog richting oude dag nog even werken sturen?)......of ik moet gewoon rondkomen met wat ik heb :idea: want enige vorm van aanvulling zal ik zeker wel kunnen vergeten.
De regels zijn zoals ze zijn totdat ze weer gewijzigd gaan worden (en meestal is dat niet meer)
AOW krijg je alleen voor de jaren dat je in NL bent (of bijkopen) met als minimum eventueel aanvulling vanuit AIO tot 1485 (voor partners en met inkomenstoets)

kweenie

jonis schreef:
AOW :D
Lady1234 schreef:
28 sep 2019 11:24
Er wordt nu al geklaagd dat de AOW door het toenemende aantal bejaarden haast niet meer op te brengen is. Stel je voor wat dat betekent als elke bejaarde een AOW uitkering voor een alleenstaande zou krijgen.

Het voordeel zou zijn dat het in ieder geval heel wat toeslagen zou schelen.
Daar is een vrij eenvoudige oplossing voor, namelijk niet de samenwonenden AOW verhogen, naar juist de alleenstaanden AOW verlagen en ook op 50% zetten... Maar ik denk niet dat iedereen daar even blij van wordt...

kweenie

Gezien ook de realiteit dat mijn partner en ik 9 jaar verschillen en mijn partner geen eigen inkomen heeft; zit er ook een gat in mijn oudedagsvoorziening met de afschaffing van van de partnertoeslag.
Dan heb ik dus "een gat" van richting een ton (of moet ik mijn vrouw nog richting oude dag nog even werken sturen?)......of ik moet gewoon rondkomen met wat ik heb :idea: want enige vorm van aanvulling zal ik zeker wel kunnen vergeten.
Het leuke is dat voor die afschaffing een overgangstermijn van 20 jaar (!) gold. Mensen die met de afschaffing te maken hadden waren dus, op het moment dat tot afschaffing werd besloten (volgens mij een van de laatste wapenfeiten van staatssecretaris Linschoten onder Kok 1) jonger dan 45 jaar. En bij een partner die 9 jaar jonger is, was ze dus jonger dan 40 jaar. Dan is er dus genoeg tijd om maatregelen te nemen om dat 'gat' te vullen of bijvoorbeeld alsnog ervoor te kiezen om te gaan werken.

jonis

kweenie schreef:
28 sep 2019 14:10
jonis schreef:
AOW :D
Geen gevoel voor humor? 😄

jonis

kweenie schreef:
28 sep 2019 14:26
Het leuke is dat voor die afschaffing een overgangstermijn van 20 jaar (!) gold. Mensen die met de afschaffing te maken hadden waren dus, op het moment dat tot afschaffing werd besloten (volgens mij een van de laatste wapenfeiten van staatssecretaris Linschoten onder Kok 1) jonger dan 45 jaar. En bij een partner die 9 jaar jonger is, was ze dus jonger dan 40 jaar. Dan is er dus genoeg tijd om maatregelen te nemen om dat 'gat' te vullen of bijvoorbeeld alsnog ervoor te kiezen om te gaan werken.
De vraag zal voor eenieder anders uitpakken, afhankelijk van persoonlijke situatie, of je dit gat als probleem ziet. Ik lig er niet wakker van. Heb ook niet het idee te moeten blijven werken tot aan mijn aow/pensioen. Mogelijkheden genoeg.

Jaap Olthof

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

Nogmaaks dank aan alle forumleden. Ik heb veel reacties mogen ontvangen met veel nieuwe inzichten. Ik blijf de regelgeving niet correct vinden, maar ga hier geen welles-nietes discussie aan met forumleden, die zich blijkbaar niet in mijn situatie kunnen inleven.
Ik blijf lezen (en leren), maar zal niet meer reageren!! Nogmaals dank voor alle inbreng

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Jaap Olthof schreef:
28 sep 2019 15:54
Nogmaaks dank aan alle forumleden. Ik heb veel reacties mogen ontvangen met veel nieuwe inzichten. Ik blijf de regelgeving niet correct vinden, maar ga hier geen welles-nietes discussie aan met forumleden, die zich blijkbaar niet in mijn situatie kunnen inleven.
Ik blijf lezen (en leren), maar zal niet meer reageren!! Nogmaals dank voor alle inbreng
In uw situatie inleven is zeker wel mogelijk, maar dat is net als meehuilen met de wolven en daar wordt dan ook niemand wijzer van.
De regelgeving m.b.t gehuwden en het tellen van 2% per jaar dat men in Nederland heeft verbleven is een dooddoener, maar wel de realiteit van de dag.
Zoveel als u maar kunt bedenken 'Tweede Kamerleden' aanschrijven en ter ondersteuning een petitie starten op de media en het resultaat daarvan aanbieden in het Haagse.

jonis

Jaap Olthof schreef:
28 sep 2019 15:54
Wat denk je dan wat er gebeurd zou zijn als je je partner nu pas had leren kennen en wat dat had betekend voor je inkomen?

Jaap Olthof

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

:) Veel lezen en kijken welke argumenten valide zijn om mee te nemen in mijn 'strijd' ! Veel geleerd - ik ben geen financieel, of belastingtechnische hoogvlieger :) - , maar ben toch nog steeds overtuigd, dat de sociale regelgeving hier in de fout gaat. Dit kan nooit de intentie geweest zijn van de wetgever!!
Toch nog gereageerd - met emoticons (sorry) - ................. en nu alles nog maar eens in alle rust doorlezen voordat ik vervolgstappen opstart!! DANK!!

Gesloten