CarlRoberts schreef: ↑31 mei 2019 12:54
--Brillen en contactlenzen: € 100 per persoon per 2 jaar
--Per hoortoestel: € 300 terug
voor de eigen bijdrage
--Griepprik: 1 keer per jaar
Er staat hier 1 heel belangrijk stukje in, dat heb ik even dikgedrukt gemaakt. Er staat namelijk niet dat je 300 euro vergoed krijgt, maar dat je maximaal 300 euro vergoed krijgt van
je eigen bijdrage. Dan moet je terug naar de vergoeding voor hulpmiddelen, en daar staat dit:
Wettelijke eigen bijdrage vanaf 18 jaar: 25%
Deze geldt voor de "buitencategorie" en als ik dan ga uitzoeken wat daar onder valt kom ik op dit:
Wanneer een hoortoestel niet voldoet, dan moet uit de zelfde categorie waarin de slechthorende client is ingedeeld nog een hoortoestel worden uitgetest. Voldoet ook dit tweede hoortoestel niet dan kan de audicien bij de zorgverzekeraar een zogeheten ‘extra zorgvraag’ worden ingediend voor een hoortoestel uit een hogere categorie. Sommige verzekeraars accepteren een dergelijke aanvraag van een audicien, weer andere verzekeraars eisen daarvoor een voorschrift van een audioloog. Is er voldoende argumentatie waarom de slechthorende client een hoortoestel uit een hogere categorie nodig heeft om te kunnen functioneren, dan wordt deze door alle verzekeraars voor 75% vergoed. Ook is het mogelijk om zo voor een hoortoestel in aanmerking te komen die buiten de vijf hoortoestelcategorieën vallen. Dit worden ook wel de ‘buitencategorie’ hoortoestellen genoemd.
Bron:
https://www.hoorzaken.nl/hoorverbeterin ... oestellen/
Dus dit gaat dus alleen op als uw audicien ook verklaard dat u met geen enkele andere categorie geholpen bent.
Natuurlijk moet ik kunnen bewijzen dat ik een hoorverlies van ten minsten 35dB heb, net zo als ik een doktersrecept moet inleveren voor een nieuwe bril.
onzin, voor een bril heb je geen doktersrecept nodig, een oogmeting bij een opticien is voldoende.
Alleen met een afwijsbrief leert men dat je misleid was. Ik vind dit oneerlijk, maar misschien u niet.
en om welke reden is het afgewezen dan? Indien goed onderbouwd zou u wellicht een toestel uit de buitencategorie kunnen krijgen, en daarvoor zijn de voorwaarden allerminst misleidend. Was de onderbouwing van de audicien/audioloog misschien niet zo goed?