Officieel moeten wij hiervoor de paspoorten innemen. Officieel mag je als Nederlander je paspoort niet afgeven. De middenweg is een papieren kopie. Deze oplossing werkte tot en met dit voorjaar goed. Sinds april komen Nederlanders met onbruikbare kopieën aanzetten, gemaakt met de kopie-ID app van de Rijskoverheid of met - nog erger - de hoes van de ANWB. Ja, het is een kopie, maar een waardeloze, want wij hebben juist de afgedekte gegevens nodig.
Dom, dommer, domst.
Als wij niets aan de kopie hebben, kunnen we het systeem niet voeren en dat heeft gevolgen. Je bent dan illegaal in het land, de verzekeringen zijn niet meer geldig omdat je illegaal in het land bent en bij een simpele verkeersovertreding mag je al mee naar het politiebureau, daarna naar de grens en het land uit. Dat is deze zomer al één van de gasten overkomen.
Lieve mensen, de info op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eitsfraude geldt alleen voor Nederland. En bij de ANWB staat ook meer onzin dan goede info op de site. Op vakantie in het buitenland betekent heel simpel: ander land, andere wetten. Punt.
Afgelopen weekend hadden we het volgende geval. De familie kwam ook met kopieën vol zwarte balken aanzetten, weigerde eerst om de paspoorten af te geven, totdat wij ze duidelijk maakten, dat ze zonder legitimatie het huis niet inkwamen en anders direct konden vertrekken. Want ik heb geen zin om hiervoor een boete te krijgen of de verhuurvergunning kwijt te raken.
Nu komen bij ons rond de twintig nationaliteiten per jaar langs en alleen de Nederlanders doen moeilijk. Zodra de gasten uit een ander land komen, is dit helemaal geen issue.
Ga je op vakantie, neem een paar gewone papieren kopieën van je legitimatie mee, zonder zwarte balken. Dan hoef je de echte documenten niet af te geven. Klaar. Fertig. To je to.
Edit 16 oktober om 12 pagina's samen te vatten:
Reactie: Ik zou me maar wat meer verdiepen in de AVG/GDPR
Antwoord: Dat geldt voor iedereen hier.

In Kroatië heb ik al de bevestiging, dat wij correct werken. In Nederland is de algemene reactie van de Autoriteit Persoonsgegevens, dat onze werkwijze AVG-conform is.
Wat in beide landen terugkomt: Er is een grondslag (zelfs meerdere), er is een doel (zelfs meerdere) en dan mag er om een kopie legitimatie worden gevraagd en die heeft de gast ook correct aan te leveren. Zowel op basis van de Nederlandse versie van de GDPR als die in Kroatië.