Ik pak een paar dingen bij elkaar.
Ik heb eerder aangegeven dat je een kopie kan krijgen, waarbij enkel de pasfoto en het BSN is zwart gemaakt. Jij hebt aangegeven dat je zwarte balken als een gebrek aan vertrouwen ziet.
en
U denkt toch niet werkelijk dat als de overheid een app beschikbaar stelt/aanbeveelt in gevallen dat mensen zich moeten identificeren, die app niet aan wettelijke regels zal voldoen?
Zie pagina 1. De zwarte balken gingen royaal over veel meer gegevens heen, tot aan het watermerk, dat dwars door het documentnummer wordt geplaatst en geprint wordt dat nummer onleesbaar. De App maakt het mogelijk.
Een boeking van drie personen maakte het helemaal bont. Alleen voornaam, achternaam en geboortedatum zichtbaar en onder een vergrootglas leesbaar. Yo, dat was de anwb-cover en de knop 'verkleinen' op het kopieerapparaat.
Dit soort kopieën zie ik als gebrek aan vertrouwen of uiting van wantrouwen. De beheerster heeft geen afwijkingen of handicaps opgemerkt bij de gasten dit jaar en ze zijn met een kopie aangekomen, dan hebben ze alles gelezen en weten ze waarvoor we de gegevens nodig hebben. Mijn conclusie: onwil of bewuste misleiding. We hebben er genoeg extra werk aan gehad.
Maar hier gaat het over de verwerking van bijzondere persoonsgegevens.
Waarover wij compleet zijn in de informatie vooraf, altijd al zijn geweest.
De AVG gaat over niet over de verhuur van vakantiehuizen maar over de verwerking van persoonsgegevens.
Zucht. Dat weet ik. Net zo goed als de AVG over digitale opslag en omgang met persoonsgegevens gaat, terwijl het hier om een analoog proces gaat.
De meeste vakantiewoningen en -appartementen zijn in particuliere handen. Je huurt van een natuurlijk persoon, niet van een bedrijf. Er is geen inschrijving in het handelsregister. Geldt de AVG dan ook volgens jou?
De autoriteit persoonsgegevens staat op de lijst, maar alles stap voor stap.
Ik geloof je niet. Je hebt geweigerd om een link naar het wetsartikel te geven waarin dit geregeld zou zijn. Hier in Nederland moet jij je kunnen identificeren op straat. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat ook voor Kroatië zou gelden.
Ik heb hier gevraagd wat wel een goede oplossing zou zijn en daar kwam twee keer een variant van 'formulieren invullen' op terug. Als je dat al niet gelooft ...
Net zo goed als in Duitsland en Oostenrijk er allerlei verschillen in de uitvoering bestaan, is in Kroatië het hoe niet exact geregeld. Andere verhuurders in de gemeente maken zelf foto's of kopieën. Niemand, werkelijk niemand, werkt nog met formulieren.
Tot en met 2015 was dit circus veel erger. Drie boekwerken in het huis, vier formulieren voor politie en gemeente. Daar heeft niemand meer zin in. Zelfs de digibete verhuurders, die 's morgens met de paspoorten of id-kaarten van de gasten in de jaszak bij de toeristendienst binnenwandelen om alles te laten inkloppen, krijg je niet meer aan die oude Yugo-bureaucratie.
Nog kort ingaan op de reactie 'dan verhuur je toch niet meer aan Nederlanders'.
Als we Nederlanders zouden uitsluiten, dan is het discriminatie en verboden. Bovendien zijn Nederlanders echte vroegboekers en bereid de hoogzomertarieven te betalen, waardoor rond kerstmis de hele periode half juni - half augustus volgeboekt is. De rest van het jaar zien we de andere nationaliteiten langskomen.
Indruk van een meelezende collega-verhuurder: In dit topic is behoorlijk gezocht naar dingen om onder de legitimatie- en registratieplicht uit te komen.