Fooien bij de kapper? Dat is helemaal nieuw voor mij. Om het zwart/wit te stellen:
Een fooi geven omdat het personeel zo weinig verdient, vind ik eigenlijk onzin. Dan behoren de lonen maar omhoog te gaan en desnoods de prijzen - maar het lijkt me sterk dat dat nodig is. Ik vermoed dat de marges nu al veel te hoog zijn en voornamelijk in de zakken van de uitbaters verdwijnen. We willen hier toch geen Amerikaanse toestanden waarbij je zo ongeveer iedereen een dollar of wat moet toestoppen?
Enne qua etiquette: je mag ook gerust zeggen dat je heel tevreden bent en dat je graag weer terugkomt. Ook in een restaurant is een fooi niet verplicht (sommige restaurants vermelden zelfs expliciet op het menu dat fooien niet geaccepteerd worden of al verwerkt zijn in de rekening).
De belastingverlaging (van hoog naar laag BTW-tarief) is eigenlijk nooit doorberekend in de tarieven. Wat je zo'n 5 jaar geleden in guldens betaalde, betaal je nu ongeveer in euro's (of euri
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
). Zelfs met inflatie over die jaren is dat eigenlijk veel te veel. Er is vast ruimte om het uurloon op te krikken.
Qua service kunnen kappers ook nog het een en ander verbeteren. Ik zie de kapper niet als uitje of om mijn wekelijks gesprek. Ik wil snel en goed geknipt worden tegen een redelijke prijs - liefst op tijden die mij uitkomen ('s avonds en 's weekends). En dan al dat wachten voordat je aan de buurt bent, zelfs als je een afspraak hebt gemaakt...
Misschien is het tijd voor een "EasyKapper" of een "KapperPlus"?!