Mrnicknak schreef: ↑16 okt 2019 17:23
Zo, dit mooie topic staat in mn startpaginasuggesties bij google. Heb er hier maar een account voor aangemaakt.
Disclaimer: Ik heb 7 jaar voor een gemeente gewerkt als jurist.
U wil een hok duiven van 12 vierkante meter. U gaat als brave burger langs de gemeente om te vragen of dat kan. Daar zit een muts die u vertelt dat dat kan. Zo gezegd zo gedaan.
Uw buren hebben net als ieder weldenkend mens een hekel aan duiven en zien al aankomen wat een overlast dat gaat opleveren. Die klagen. De meer capabele handhavingsjurist snuffelt eens aan de regels en legt u volgens beleid een dwangsom op.
Ik denkt, verrek, ik ben in een eerder stadium dus mooi gefopt, wat nu? (En u tikt driftig een betoog alhier).
De meeste mensen zitten hier in de goede richting en destilleren het juiste probleem: het hok blijkt vergunningplichtig (de kans is groot dat die vergunning ook niet afgegeven zal worden als in de dwangsom zicht op legalisatie is overwogen), dus einde duivenhobby.
U bent gezagsgetrouw en breekt het hok weer af. Einde dwangsom. Maarrrrrr u heeft wel kosten gemaakt. Is er dus recht schadevergoeding? Het meest voorkomende antwoord op alle juridische vragen is 'dat ligt eraan'. De lijn van de RvS is momenteel vrij ruim en lekker voor de burger. In dit geval is redelijk duidelijk dat u had mogen aannemen dat gemeentemuts u goed heeft voorgelicht. Als u daardoor kosten heeft gemaakt die u anders niet zou hebben gemaakt zou dat voor vergoeding in aanmerking kunnen komen. Daarover bestaat echter weinig jurisprudentie.
Afhankelijk van het bedrag dient u zelf een claim in of neemt u een louche no cure low pay advocaat in de arm om dat af te handelen. Hopelijk heeft u de bonnetjes nog, want schade aantonen is een nogal kritisch proces en de 'gemeente is maffia en ik trek een bedrag van €10000 schade uit mn kont' mentaliteit heeft meestal geen gunstig effect op de rechter.
Succes!
klopt de meeste mensen zitten hier goed.. en vind het ook fijn dat mensen er op reageren. wij hebben alle bonnen nog van alles en dat kunnen we dus gewoon aantonen.. niet te vergeten dat mijn vader ook duiven gekocht heeft voor een leuk bedrag..
Ik heb de ombudsman gebeld en het juridisch loket op aanraden van de ombudsman. die vertelde mij allebei het zelfde dit mag de gemeente helemaal niet zo doen.. Je gaat naar de gemeente voor de juiste inlichtingen en informatie. dus dan is het een probleem van de gemeente .. en ze snapte die dwangsom ook niet.. kwam er op neer dat ik een klacht bij de gemeente neer moet gaan liggen van de ombudsman.. en werdt het dan niet opgelost moest ik verder met de ombudsman. van het juridisch loket vertelde ze mij dat ik meteen langs moest komen.. met alle papieren omdat ze ons wel eerst gratis advies wouden geven.. omdat ze het echt belachelijk vonden. waarvoor krijg je een dwangsom... ja dat moet de gemeente volgens de gemeente..?!
wat ik gewoon vreemd vind is dat er over de medewerkster in de brief aan ons wordt verteld en dus hun eigen collega . dat deze geen bevoegdheid heeft om deze beslissingen te nemen.. maar . ze zit daar altijd en nog steeds.. dus wat doet mevrouw daar dan.. ze zegt het zelfde verhaal ook tegen mijn kennis die een aanbouw zonder vergunning heeft geplaatst.. en ook het zelfde verhaal..allen deze heeft dan geen buren die er ineens last van hebben.. dus die hebben geen last..
heel simpel de medewerker heeft met ons meegekeken op een computerscherm en ook daar gemeten wat wel en niet mocht. wij mochten maar 1 vierkante meter vergunningsvrij nog bouwen.. toen hebben we gezegd tegen haar als we de overkapping nou eens gedeeltelijk afbreken en die verminderen van 11 meter.. dan hebben wij totaal de 12 meter..... dit was geen probleem we kregen zelfs 2 jaar de tijd om deze af te breken ook al stond het hok er al.. wij hebben echt 2x gevraagd of er echt geen vergunning nodig was.. en zelfs of we het zwart op wit konden krijgen.. dat was niet nodig en dat deden ze niet.. okay prima.. geen probleem..
maar voorlopig hebben we nog steeds gezeik.. we hadden ook uitgelegd dat wij geen gezeur met de buren wouden.. dus ze zei je moet de buren wel inlichten.. maar als er gezeik komt stuur je de buren maar naar mij dan maak ik wel gehakt van ze.. exact zo is het gegaan.. we zijn totaal 3x bij het gemeente huis geweest om het zeker van te zijn..