LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
Buiten mijn schuld kreeg ik van een bedrijf een onlinebestelling twee keer, terwijl ik maar voor één keer betaald heb. Ik had ze vooraf gewaarschuwd dat er wat mis leek te gaan op hun website (ik kreeg twee bevestigingen) en ze zouden zorgen dat het in orde kwam. Toch werd het twee keer bezorgd. Helaas was ik de tweede keer zelf niet thuis, anders zou ik het geweigerd hebben.
Het gaat om een groot pakket dat thuis moet worden opgehaald. Het bedrijf wil nu dat ik het zelf terugstuur en mij de kosten vergoeden. Volgens mij is dat niet juist: zij hebben het probleem veroorzaakt en hebben contact met een vervoerder. Het ligt dus meer voor de hand dat zij die vervoerder op een afgesproken tijdstip bij mij langs sturen om het op te halen en de geldzaken zelf met de vervoerder regelen, zodat ik geen financieel risico loop. Heb ik het recht om dat te eisen?
Het gaat om een groot pakket dat thuis moet worden opgehaald. Het bedrijf wil nu dat ik het zelf terugstuur en mij de kosten vergoeden. Volgens mij is dat niet juist: zij hebben het probleem veroorzaakt en hebben contact met een vervoerder. Het ligt dus meer voor de hand dat zij die vervoerder op een afgesproken tijdstip bij mij langs sturen om het op te halen en de geldzaken zelf met de vervoerder regelen, zodat ik geen financieel risico loop. Heb ik het recht om dat te eisen?
Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
Strikt wettelijk gezien zou je de ongevraagd toegestuurde goederen zelfs kosteloos mogen houden.
Teruggeven zou wel redelijk zijn, maar dan mag het bedrijf dat inderdaad mooi zelf regelen. En dan uiteraard het ophaal tijdstip zo regelen dat het jou (of een huisgenoot) goed uitkomt.
Teruggeven zou wel redelijk zijn, maar dan mag het bedrijf dat inderdaad mooi zelf regelen. En dan uiteraard het ophaal tijdstip zo regelen dat het jou (of een huisgenoot) goed uitkomt.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
De kosten (en het risico!) van een onjuiste levering komen voor rekening van degene die het onjuist heeft verzonden. Laat zij dus ook die verantwoordelijkheid houden om het op te halen, zodat de verantwoordelijkheid niet onbedoeld op jou overgaat.
Zou een mooie boel worden, als je alles wat per ongeluk toegezonden wordt zou mogen houden
Ik neem aan dat je doelt op de bepalingen in art. :7 lid 1 BW (zie hieronder). De bepaling dat je de ongevraagde toegezonden goederen om niet mag houden, geldt slechts als de goederen toegezonden zijn om de consument tot koop te bewegen. Daarvan is geen sprake.
Dat is niet waar.
Zou een mooie boel worden, als je alles wat per ongeluk toegezonden wordt zou mogen houden
Ik neem aan dat je doelt op de bepalingen in art. :7 lid 1 BW (zie hieronder). De bepaling dat je de ongevraagde toegezonden goederen om niet mag houden, geldt slechts als de goederen toegezonden zijn om de consument tot koop te bewegen. Daarvan is geen sprake.
Degene aan wie een zaak is toegezonden en die redelijkerwijze mag aannemen dat deze toezending is geschied ten einde hem tot een koop te bewegen, is ongeacht enige andersluidende mededeling van de verzender jegens deze bevoegd de zaak om niet te behouden, tenzij het hem is toe te rekenen dat de toezending is geschied.
Komkommertijd
en Lowieze
vinden dit leuk
Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
De moeilijkheid in dit verhaal is te vinden in de regel: "dat er wat mis leek te gaan op hun website".
Wat ging er mis? Bent u zelf niet met een niet-bijgewerkte browser op een website gaan kijken? Heeft u javascript bijgewerkt? Heeft u een cache pagina met F5 terug proberen te halen?
Niet om u te beschuldigen, maar om aan te geven dat er ook veel verkeerd kan gaan aan de 'bestel'-kant.
Het is dan moeilijk om te bepalen wie de 'schuldige' is, als die er al is.
Wat ging er mis? Bent u zelf niet met een niet-bijgewerkte browser op een website gaan kijken? Heeft u javascript bijgewerkt? Heeft u een cache pagina met F5 terug proberen te halen?
Niet om u te beschuldigen, maar om aan te geven dat er ook veel verkeerd kan gaan aan de 'bestel'-kant.
Het is dan moeilijk om te bepalen wie de 'schuldige' is, als die er al is.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
- Berichten: 32357
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
Maar hoe kun jij dan twee bevestigingen krijgen en daaruit opmaken dat er twee bestellingen binnen gaan komen?
Anyway, wat is je probleem om het pak(je) naar het postkantoor te brengen? Omdat je er geen vertrouwen in hebt dat je de retourkosten terug krijgt? Waar is dat gebrek aan vertrouwen op gebaseerd? Je hebt toch ook vooruit betaald, in afwachting van het 'ene' pakket?
Ik zie het probleem niet zo, eerlijk gezegd.
Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
Misschien is dit onderdeel van het probleem:witte angora schreef: ↑22 okt 2019 08:32Maar hoe kun jij dan twee bevestigingen krijgen en daaruit opmaken dat er twee bestellingen binnen gaan komen?
Anyway, wat is je probleem om het pak(je) naar het postkantoor te brengen? Omdat je er geen vertrouwen in hebt dat je de retourkosten terug krijgt? Waar is dat gebrek aan vertrouwen op gebaseerd? Je hebt toch ook vooruit betaald, in afwachting van het 'ene' pakket?
Ik zie het probleem niet zo, eerlijk gezegd.
“Het gaat om een groot pakket dat thuis moet worden opgehaald.” ..??
Als het bedrijf zelf een fout heeft gemaakt en TS hier ook nog voor gewaarschuwd heeft, zou ik zelf ook absoluut niet met een pakket gaan sjouwen.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
Ik denk niet dat van een gemiddelde pc gebruiker mag verwachten dat die zich met dit soort zaken bezighoudt.
Bovendien heeft de vraagsteller het bedrijf op de foute dubbele bevestiging geattendeerd en heeft daar bevestiging van ontvangen.
-
- Berichten: 32357
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
In de OP wordt het probleem benoemd: een financieel risico.Lowieze schreef: ↑22 okt 2019 08:40Misschien is dit onderdeel van het probleem:witte angora schreef: ↑22 okt 2019 08:32Maar hoe kun jij dan twee bevestigingen krijgen en daaruit opmaken dat er twee bestellingen binnen gaan komen?
Anyway, wat is je probleem om het pak(je) naar het postkantoor te brengen? Omdat je er geen vertrouwen in hebt dat je de retourkosten terug krijgt? Waar is dat gebrek aan vertrouwen op gebaseerd? Je hebt toch ook vooruit betaald, in afwachting van het 'ene' pakket?
Ik zie het probleem niet zo, eerlijk gezegd.
“Het gaat om een groot pakket dat thuis moet worden opgehaald.” ..??
Als het bedrijf zelf een fout heeft gemaakt en TS hier ook nog voor gewaarschuwd heeft, zou ik zelf ook absoluut niet met een pakket gaan sjouwen.
Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
Door zelf terug te gaan sturen wordt je aansprakelijk voor de verzending. Als er iets mis gaat (en we weten als trouwe forumbezoekers hoe makkelijk dat kan gebeuren), dan ben je als verzender ineens aansprakelijk. Dat heeft dit niet zozeer met een gebrek aan vertrouwen te maken, maar meer met het dáár laten van verantwoordelijkheden waar ze horen.witte angora schreef: ↑22 okt 2019 08:32Anyway, wat is je probleem om het pak(je) naar het postkantoor te brengen? Omdat je er geen vertrouwen in hebt dat je de retourkosten terug krijgt? Waar is dat gebrek aan vertrouwen op gebaseerd? Je hebt toch ook vooruit betaald, in afwachting van het 'ene' pakket?
Ik zie het probleem niet zo, eerlijk gezegd.
-
- Berichten: 32357
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
Geen idee hoe het elders in het land is, maar hier krijg je bij het postagentschap (of postpunt) een bewijs mee dat je het pakket afgegeven hebt. Daarmee is de verantwoordelijkheid toch overgedragen?
In de OP wil de TS dat de verzender de geldzaken met de vervoerder regelt, dus het gaat niet om de verantwoordelijkheid, maar om de verzendkosten.
Ik zie het probleem nog steeds niet.
De 'vervoerder' is trouwens doorgaans een pakketbezorger, die haalt geen pakketten op, tenzij dit een heel andere is.
In de OP wil de TS dat de verzender de geldzaken met de vervoerder regelt, dus het gaat niet om de verantwoordelijkheid, maar om de verzendkosten.
Ik zie het probleem nog steeds niet.
De 'vervoerder' is trouwens doorgaans een pakketbezorger, die haalt geen pakketten op, tenzij dit een heel andere is.
Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
Nee. Je blijft als verzender aansprakelijk. Het verzendbewijs levert je slechts het bewijs op dat je het ter verzending hebt aangeboden, maar ontslaat je niet van je aansprakelijkheid.witte angora schreef: ↑22 okt 2019 09:01Geen idee hoe het elders in het land is, maar hier krijg je bij het postagentschap (of postpunt) een bewijs mee dat je het pakket afgegeven hebt. Daarmee is de verantwoordelijkheid toch overgedragen?
Op het moment dat het pakket kwijt raakt, wordt TS aangesproken door de leverancier. TS kan dan op zijn beurt de verzender aanspreken, die vervolgens (op de ons welbekende manier) "een onderzoek instelt" en tot vergoeding van een schijntje overgaat. TS blijft dan met een financieel gat zitten.
Ik lees dat anders: TS wil geen financieel risico lopen. Dat hoeft niet alleen te duiden op die verzendkosten, maar kan juist ook duiden op de risico's die je loopt als je zelf gaat verzenden.witte angora schreef: ↑22 okt 2019 09:01In de OP wil de TS dat de verzender de geldzaken met de vervoerder regelt, dus het gaat niet om de verantwoordelijkheid, maar om de verzendkosten.
Ik zou ook geen risico's overnemen van een ander als daar geen enkele noodzaak toe bestaat.
Alleen als de leverancier me zwart op wit zou ontslaan van elke aansprakelijkheid, me de verzendkosten overmaakt en uitdrukkelijk verzoekt me het pakket op te sturen, zou ik het doen.
Meiklokje
, Erthanax
, chrisd1
, witte angora
, moederslink
, tttlocke
, JozJan
, Komkommertijd
en grun
vinden dit leuk
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
Ik zou ook zeggen als je het bij me thuis hebt kunnen bezorgen dan kom het ook bij me thuis ophalen of laat het ophalen.
-
- Berichten: 650
- Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51
Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
Onder andere DHL haalt het wel thuis opwitte angora schreef: ↑22 okt 2019 09:01De 'vervoerder' is trouwens doorgaans een pakketbezorger, die haalt geen pakketten op, tenzij dit een heel andere is.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
Elk transportbedrijf of koerier haalt zijn vrachtjes op. Niet verwarren met een postbedrijf.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12
Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
Sommige webshop software maakt bij het drukken op de bestelknop een ordernummer aan (reservering) en stuurt deze naar de klant. Na het betaalproces wel of niet succesvol doorgelopen te hebben komt er dan een statusupdate met bijvoorbeeld /in afwachting van betaling\ , of betaald /bestelling wordt verwerkt\witte angora schreef: ↑22 okt 2019 08:32Maar hoe kun jij dan twee bevestigingen krijgen en daaruit opmaken dat er twee bestellingen binnen gaan komen?
Door een menselijke fout aan de webshop kant kan het voorkomen dat inderdaad beide orders verzonden worden. De klant krijgt dan dus 2 verzendbevestigingen.
Ik herken dit probleem van mijn eigen opstartfase. De automatische systemen werken allemaal samen maar op het moment dat er ergens een storing is in die keten kan dit systeem handmatig ingrijpen verlangen. En dat kan fout gaan.
Niet als je een door de webshop gestuurd retourlabel gebruikt. Dan ben je slechts uitvoerende in opdracht van.Moneyman schreef: ↑22 okt 2019 08:58Door zelf terug te gaan sturen wordt je aansprakelijk voor de verzending. Als er iets mis gaat (en we weten als trouwe forumbezoekers hoe makkelijk dat kan gebeuren), dan ben je als verzender ineens aansprakelijk. Dat heeft dit niet zozeer met een gebrek aan vertrouwen te maken, maar meer met het dáár laten van verantwoordelijkheden waar ze horen.
Afhankelijk van het pakket kan de klant de voorkeur geven aan afhalen of zelf afgeven. Is het breekbaar en onhandelbaar dan is afhalen een goede optie. Wil je niet gebonden zitten aan een vervoerder die ergens op een dag langskomt en is het fysiek mogelijk dan is zelf afgeven op een verzendpunt een optie. Bij deze laatste optie vraag je de webshop om een retourlabel dat je zelf uit kunt printen.
Het correct functioneren van een bestelproces is niet de verantwoordelijkheid van de klant. Door tijdens een betaalproces heen en weer te hoppen tussen huidige en vorige pagina's kan dit bestelproces meerdere orders opleveren. Deze zullen echter allemaal een uniek ordernummer hebben, en als er uiteindelijk maar 1 betaling plaatsvind, inclusief een notificatie vanuit de klant, is het allemaal niet zo ingewikkeld als jij voordoet. Ieder bedrijf dat bovenstaande zaken niet goed op orde heeft zal hier regelmatig tegen aan lopen, en dus ook weten hoe hier correct mee om te gaan.geengast schreef: ↑22 okt 2019 08:29De moeilijkheid in dit verhaal is te vinden in de regel: "dat er wat mis leek te gaan op hun website".
Wat ging er mis? Bent u zelf niet met een niet-bijgewerkte browser op een website gaan kijken? Heeft u javascript bijgewerkt? Heeft u een cache pagina met F5 terug proberen te halen?
Niet om u te beschuldigen, maar om aan te geven dat er ook veel verkeerd kan gaan aan de 'bestel'-kant.
Het is dan moeilijk om te bepalen wie de 'schuldige' is, als die er al is.
witte angora
en JozJan
vinden dit leuk
Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
Zelfs als zou je het lezen op de manier van Witte Angora, dan betekent dat niet dat je het kunt lezen als: 'ik heb een probleem met de verzendkosten, maar niet met het risico van de aansprakelijkheid als ik het zelf moet terugsturen'. Het ligt eerder voor de hand te denken dat TS zich niet van dat risico bewust was. Dat is inmiddels mogelijk anders.Moneyman schreef: ↑22 okt 2019 09:07Ik lees dat anders: TS wil geen financieel risico lopen. Dat hoeft niet alleen te duiden op die verzendkosten, maar kan juist ook duiden op de risico's die je loopt als je zelf gaat verzenden.witte angora schreef: ↑22 okt 2019 09:01In de OP wil de TS dat de verzender de geldzaken met de vervoerder regelt, dus het gaat niet om de verantwoordelijkheid, maar om de verzendkosten.
-
- Berichten: 32357
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
Uit de OP blijkt juist dat het wél gaat om de verzendkosten.
Het lijkt wel of sommige mensen selectief lezen omdat ze anderen niet zo erg mogen. Dat schiet natuurlijk niet op.
Het lijkt wel of sommige mensen selectief lezen omdat ze anderen niet zo erg mogen. Dat schiet natuurlijk niet op.
Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
U hebt gewaarschuwd dat er wat mis ging op de site (wat dan??)) en dat u 2 bevestigingen kreeg. Volgens u kreeg u bericht dat het in orde gemaakt zou worden. Hebt u daar een mail of telefoon gesprek van als bewijs? Als dat het geval is kunt u aantonen dat het een vergissing van hun kant is en is het logisch dat u niet voor de kosten op hoeft te draaien. Bovendien kunt u aantonen dat u maar 1x betaald hebt. Toverwoord: bewijs!
Re: Wie moet een retourzending regelen bij dubbele levering?
Simpel antwoord: ze komen het maar halen
Theotrucker
vindt dit leuk