Obelix1 schreef: ↑01 nov 2019 23:22
(...)
3 fasen en een nul komen altijd binnen, de installatie is 1 fase en nul. max. 3.5 kw. Dus èèn hoofdzekering van 25 A en geen drie.
Die enkele fase (L1) splitsen we op in (pak um beet) 5 groepen. 2 groepen gebruiken we voor de kookplaat, we noemen dit 2 fasen aansluiting en is dus 2 x 16 A = 32 A. Maar de hoofdfase L1 (bruin) blijft de donor.
Die andere 3 groepen verdelen we verder over het huis, maar het blijft een 1 fase en nul installatie.
Zouden we nu L1, L2, L3 pakken met de nul dus 4 kabels, dan hebben we krachtstroom. In eerste instantie verkeek in mij hierop, fout van mij. En we hebben een 3 fasen installatie. Ik moest toen der tijd aantonen dat ik veel vermogen verbruikte om in aanmerking te komen hiervoor.
Dus de termen 2 fasen worden gewoon gebruikt, in de bouwmarkt zullen ze vragen 3 fasen of.......ja zeg het maar?
Succes ermee, en ik volg het verder niet meer.
Ik neem aan dat u ofwel ons probeert te foppen, ofwel echt niet begrijpt hoe het zit.
Het hele huis op 1 fase van max. 3,5 kW? (In eersteordebenadering dus een maximale stroomsterkte van 3500/230 = ruim 15 A.) Dan maar niet de frituurpan of de waterkoker aanzetten als de wasmachine aan staat, anders zitten we weer in het donker.
En als er door bijzonder slim aansluiten van 1 fase (die dus maximaal ruim 15 A levert) toch 2 x 16 = 32 A geleverd wordt door die ene fase, waarom klapt de zekering van 25 A er niet uit?
Voor een krachtstroomaansluiting zijn drie fasen nodig, maar als er drie fasen in huis binnenkomen, kunnen die ook alle drie gebruikt worden om de verschillende enkelfasige groepen te voeden, zonder dat er een krachtstroomaansluiting is.