ClaimConcept schreef: ↑11 okt 2019 14:26
Op naar de kantonrechter! Terwijl de Geschillencommissie Kifid een aflopende zaak is voor effectenlease, wordt bij de gewone rechter regelmatig succes behaald zoals in een serie van 8 onlangs
collega Juridico in Overijssel
Klagen bij consumentenrechter Kifid moet tegenwoordig binnen een jaar, zelfs al bent u niet gewezen op die mogelijkheid! Let wel: de spontane naamsbekendheid van Kifid was in 2017 nog vrijwel nul, ook bij advocaten! Bij de burgerrechter is de verjaringstermijn 5 jaar, die ook nog telkens verlengd wordt via een simpel stuitingsbericht en/of een lopende collectieve actie!
Een ander probleem bij Kifid is de zware bewijslast die vrij eenzijdig bij de klagende consument wordt gelegd, terwijl bij de bank alleen het woord van de advocaat al voldoende gewicht in de schaal legt. En hoewel we de destijds gebruikelijke mondelinge advisering altijd wel (indirect) kunnen bewijzen, accepteert Kifid alleen een uitgebreid financieel plan als ultiem bewijs.
Aanvraagformulier en ondertekening via de "adviseur "? "
Geen spoor van bewijs ", aldus de junior Secretaris. Getuigenverhoor? Daar doen ze niet aan.
Hoe anders gaat het bij de gewone rechter, met name het afgelopen jaar. Meestal via collega Leaseproces tegen Dexia, zoals onlangs
Rechtbank Midden-Nederland, ECLI:NL:RBMNE4862
4.9. [gedaagde] heeft gesteld dat de verkoper van Spaar Select, nadat er een telefoongesprek tussen [gedaagde] en de verkoper had plaatsgevonden, hem thuis heeft bezocht voor een adviesgesprek. Zowel het telefoongesprek als het huisbezoek hebben plaats gevonden op initiatief van de verkoper. [gedaagde] had de wens om doorlopend krediet af te lossen en te sparen voor een vakantie naar Australië en heeft dit tijdens het huisbezoek verteld aan de verkoper. De verkoper adviseerde hem vervolgens om vier overeenkomsten Overwaarde Effect aan te gaan, met welke overeenkomsten [gedaagde] na vijf jaar voldoende rendement zou behalen, waarmee zijn doelstellingen verwezenlijkt konden worden én [gedaagde] zelfs nog geld over zou houden. De adviseur verzekerde dat dit een uitstekende vorm van sparen was, zonder risico’s, maar wel een kans op een beter rendement dan gewoon sparen.
Deze verklaring wordt voor waar aangenomen, ook omdat Dexia hier uiteraard weinig tot niets concreet tegenover kan stellen.
Een uitzondering? Welnee, want ook voldoende geloofwaardig bij
Gerechtshof 's-Hertogenbosch, ECLI:NL:GHSHE3858
3.4.6. De enkele stelling dat zij niet betrokken is geweest bij de gesprekken tussen [geïntimeerde] en zijn adviseur is daartoe niet voldoende. Gelet op het feit dat Dexia Spaar Select had ingeschakeld om te bemiddelen bij het sluiten van de overeenkomsten, behoorde Dexia in elk geval op de hoogte te zijn van de wijze waarop Spaar Select daar uitvoering aan gaf en of zij dit deed in de vorm van advies.
Dexia, dat was destijds toch 100% Aegon-dochter Bank Labouchere/Legio Lease?
Nu AEGON zelf nog ...