LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gekort op AOW, mag dat zomaar?
-
Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?
Zover ik weet word je gekort voor alle jaren dat je in het buitenland woont.
Moeder van TS heeft gewoon altijd in Nederland gewoond .
Niet enkel wanneer je in het buitenland woont, je kan ook gekort worden wanneer je hier wel gewoond hebt, maar in het buitenland in loondienst bent geweest en in diezelfde periode hier geen premie's afgedragen hebt.moederslink schreef: ↑18 nov 2019 14:11Zover ik weet word je gekort voor alle jaren dat je in het buitenland woont.
moederslink
vindt dit leuk
Dat is te kort door de bocht.moederslink schreef: ↑18 nov 2019 14:11Zover ik weet word je gekort voor alle jaren dat je in het buitenland woont.
Met alleen naar 'wonen' kijken ben je er niet.
En gekort wordt je eigenlijk niet.
Voor info: ophttps://www.belastingdienst.nl › prive
Wonen in Nederland, werken in Duitsland - Belastingdienst
Maar wat moet de Ts met deze link? AOW wordt verzorgd door de SVB.Aygulf schreef: ↑18 nov 2019 15:39Voor info: ophttps://www.belastingdienst.nl › prive
Neem via de Nederlandse (AOW) SVB contact op met de Duitse DRV en vraag de rente uitkering aan.
Bij een werkweek van slechts 2 uur is er in 17 jaar slechts zo'n 43 volle werkweken gewerkt en zal de rente uitkering vermoedelijk afgewezen worden of te gering zijn voor uitbetaling.
Ga met dat Rentebescheid terug naar de SVB. Omdat er niet voldoende in Duitsland gewerkt is en er in die tijd in Nederland gewoond is zou de AOW gecorrigeerd kunnen worden.
Succes
Bij een werkweek van slechts 2 uur is er in 17 jaar slechts zo'n 43 volle werkweken gewerkt en zal de rente uitkering vermoedelijk afgewezen worden of te gering zijn voor uitbetaling.
Ga met dat Rentebescheid terug naar de SVB. Omdat er niet voldoende in Duitsland gewerkt is en er in die tijd in Nederland gewoond is zou de AOW gecorrigeerd kunnen worden.
Succes
Waarom zou dat afgewezen worden?Herman V schreef: ↑18 nov 2019 16:12Neem via de Nederlandse (AOW) SVB contact op met de Duitse DRV en vraag de rente uitkering aan.
Is er een grens waaronder geen uitbetaling plaatsvindt?
Ik denk dat er geen sprake kan zijn van een Altersrente over de periode tot 2013 omdat die niet werd opgebouwd bij een dergelijk klein baantje. Voor de periode vanaf 2013 kan dat anders liggen. Hoe dan ook het zal ten hoogste resulteren in een zeer beperkte uitkering (enkele euro's per maand).
Dit is wel heel ergens kort door de bocht. Waarop baseert u dat in die situatie 'de AOW gecorrigeerd zou kunnen worden'?
Er lopen op dit moment weliswaar een aantal procedures, tot en met bij het Europese Hof, die mogelijk voor TS relevante jurisprudentie zouden kunnen opleveren. Maar zover is het nog (lang) niet. En het standpunt van de SVB is duidelijk.
Waarom zou dat afgewezen worden?
Voor zover ik weet is de minimum grens 52 weken maar hoe dat verrekend wordt bij een werkweek van 2 uur weet ik niet.
Dit is wel heel ergens kort door de bocht. Waarop baseert u dat in die situatie 'de AOW gecorrigeerd zou kunnen worden'?
Omdat er in Nederland gewoond en zelfs gewerkt is en er niet voldoende in Duitsland gewerkt is om daar Rente op te bouwen.
Voor zover ik weet is de minimum grens 52 weken maar hoe dat verrekend wordt bij een werkweek van 2 uur weet ik niet.
Omdat er in Nederland gewoond en zelfs gewerkt is en er niet voldoende in Duitsland gewerkt is om daar Rente op te bouwen.
Als dat de enige inkomsten zijn van uw moeder, kan het zijn dat zij in aanmerking komt voor AIO, afhankelijk van ander gezinsinkomen.
tttlocke
vindt dit leuk
-
Wat wel krom is want als je altijd in NL hebt gewoond maar nooit hebt gewerkt (en dus nooit premies hebt afgedragen) krijg je wel de volledige AOW.Cro schreef: ↑18 nov 2019 14:17Niet enkel wanneer je in het buitenland woont, je kan ook gekort worden wanneer je hier wel gewoond hebt, maar in het buitenland in loondienst bent geweest en in diezelfde periode hier geen premie's afgedragen hebt.moederslink schreef: ↑18 nov 2019 14:11Zover ik weet word je gekort voor alle jaren dat je in het buitenland woont.
Waarom is dat van doorslaggevende betekenis? Ik begrijp het 'gevoel', maar je kunt dit alleen maar in de strijd gooien als het uit wet- en regelgeving en/of jurisprudentie af te leiden is. Waar staat het?Herman V schreef: ↑18 nov 2019 16:47Waarom zou dat afgewezen worden?
Dat van die 52 weken staat in de Duitse wet? Is mij niet bekend. Wat staat er dan precies?
Krom, maar wel vooraf bekend. Je zou er dus rekening mee moeten houden bij de beslissingen die je neemt. M.a.w. je kunt er niet zo maar vanuit gaan dat iets geen consequenties zal hebben.renewouters schreef: ↑18 nov 2019 17:28Wat wel krom is want als je altijd in NL hebt gewoond maar nooit hebt gewerkt (en dus nooit premies hebt afgedragen) krijg je wel de volledige AOW.
Maar het is héél ingewikkeld (Ik heb gisteren even een middagje verordeningen en toelichtingen zitten lezen).
-
Het is geen korting maar minder opbouw.
Zo krom is dat niet. Het zou pas krom zijn als ze geen premie had betaald over haar eventuele inkomen (omdat ze in het buitenland belastingplichtig was), maar wel rechten zou opbouwen.renewouters schreef: ↑18 nov 2019 17:28Wat wel krom is want als je altijd in NL hebt gewoond maar nooit hebt gewerkt (en dus nooit premies hebt afgedragen) krijg je wel de volledige AOW.Cro schreef: ↑18 nov 2019 14:17Niet enkel wanneer je in het buitenland woont, je kan ook gekort worden wanneer je hier wel gewoond hebt, maar in het buitenland in loondienst bent geweest en in diezelfde periode hier geen premie's afgedragen hebt.moederslink schreef: ↑18 nov 2019 14:11Zover ik weet word je gekort voor alle jaren dat je in het buitenland woont.
Zij had zich op dat moment eenvoudig kunnen melden om vrijwillig AOW op te blijven bouwen. Dan had ze net als iedere Nederlandse belastingplichtige AOW-premie over haar inkomen betaald en had ze dus ook in die jaren AOW opgebouwd. Wel is er dan een minimumpremie (op dit momen is dan 527 euro per jaar), maar dat had wel uitgekund.
Gezien de ‘korting’ is moeder niet alleenstaand, en waarschijnlijk zal de partner dus wel inkomen hebben. Dus of zij dan voor AIO in aanmerking komt, is de vraag.
Je bouwt per jaar 2% op dus 17 x 2 is 34%; je kunt je vrijwillig bijverzekeren en bepaalt dan premie naar inkomen