Als dat ook de fietsenzaak is als waar u de fiets heeft gekocht vind ik het juist schokkend slechte service dat die u geld heeft laten betalen voor iets dat wellicht gewoon onder de garantie had moeten vallen.
Ik blijf mij er in, voornamelijk, fiets-topics er over verbazen dat mensen zo gigantisch lopen af te geven op de fabrikanten, beschuldigen van slechte of geen service en voor van alles worden ze uitgemaakt. Want ze leveren iets dat niet goed is, en nu verlenen ze geen service. En dan komt opeens de lokale fietsenmaker om de hoek, die is toch wel zo goed, die wil voor een schappelijke prijs de problemen wel oplossen. Die weet tenminste wat service is. Hij heeft de fiets verkocht, maar kan ook niets doen volgens de fabrikant, maar gelukkig is die zo vriendelijk om mij toch te helpen.
Ik hoop dat die mensen heel goed begrijpen hoe de overeenkomst precies zit. Want als je je fiets bij een fietsenmaker koopt, is het ook diezelfde fietsenmaker die de service moet verlenen. De fabrikant hoeft niets. De fabrikant heeft geen overeenkomst met de eigenaar van de fiets, de fietsenmaker is de sleutelpersoon hierin. Die moet namelijk garantie geven, garantie heeft niets met de fabrikant te maken, maar is onderdeel van de koopovereenkomst. Dat die fietsenmaker deze kosten (soms) kan declareren bij de fabrikant, is het risico van de fietsenmaker. Diezelfde fietsenmaker heeft namelijk ook winst gemaakt bij de verkoop van die fiets. En het zou mij zelfs niet verbazen dat er fietsenmakers zijn die uit coulance voor een vriendenprijsje de fiets wel willen repareren, geld innen van de klant en tevens de tijd en onderdelen claimen bij de fabrikant/importeur.