LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fooi aan kapper geven?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Gast

Re: Fooi aan kapper geven?

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb een hele lieve vriendlijke en zeer goede kapper. :lol:

Als ik bij hem kom is het altijd gezellig met een bakje erbij en wat geklets, :o

Bij het verlaten van de zaak laat ik dan een euro achter en dat is iets wat je zelf kan bepalen.

Gast

Het belasting tarief is veranderd voor kappers waardoor ze nu niet meer 19% omzet belasting moeten afdragen maar slechts 6% Snel gerekend is dat 13% van de omzet die ze nu overhouden. Die 13% zien wij helaas niet terug in de prijzen. Ook ik vindt het duur een bezoekje aan de kapper. Ik heb zelf een winkel en ontvang nooit fooi, 1 maal gekregen maar beleefd geweigerd, de klant geeft me al genoeg bevestiging door een vriendelijk bedankt en dat ze weer terug komen. Daar kan geen fooi tegen op! Ik hoor idd wel eens dat de salarissen laag zijn bij de kappers, maar dat weet je voordat je aan een opleiding begint, tenzij je voor je zelf gaat beginnen, en zelfs dat geeft geen garantie op een dik belegde boterham ( klaag niet hoor, ik kies er ook zelf voor!)

Ik begrijp zowiezo niet hoe al die kappers kunnen overleven, op elke hoek zit er 1 en soms zelf 2 naast elkaar?!?

Maar goed mijn mening.... GEEN FOOI, ook niet bij restaurants oid, als je bevestiging wilt van een klant dat je het goed heb gedaan is een fooi niet nodig.

redhed

Ongelezen bericht door redhed »

Fooi voor de kapper? Ik peins er niet over...die zit al dik bij de prijs inbegrepen. Vooral Cosmo-kappers zijn hier goed in.
Ik was dagelijks mijn haar en toch moet je het bij hen laten wassen.
Als je dat niet wilt, moet je toch het volle pond betalen.
Voor 15 min wassen-knippen-basic finish 28 euro. :evil:

Redhed

Ongelezen bericht door Redhed »

En dan nog is wat.....
De Cosmo-kappers hadden hun prijzen al flink verhoogd voordat het lage BTW tarief inging...waarom merk ik daar niets van? :roll:

robcie

Ongelezen bericht door robcie »

Een fooi geef je mijn inziens als je tevreden bent over het resultaat/service. Je bent dit nooit verplicht.

Iemand die bijvoorbeeld snel (op tijd) aan huis komt en een goede dienst levert krijgt van mij wel iets extra's. Iemand die je een hele of halve dag laat wachten zonder iets te laten horen die krijgt van mij niets. Het kost mij in dat geval ook een snipperdag(deel), waarbij ik ook nog aan huis gekluisterd zit.

Maar ook als ik in een winkel deskundige hulp krijg en men neemt ook de tijd om e.e.a. uit te leggen, zal van mij eerder een fooi krijgen. Dan een zelfservice zaak.

Een kapper die mij tips geeft om mijn nieuwe kapsel te modelleren of een andere coupe te nemen die ook bevalt zal ook eerder iets krijgen dan iemand die alleen maar knipt en verder niets.

Rozemarijn

Ongelezen bericht door Rozemarijn »

Hier in Canada is het erg gebruikelijk vooral voor de mannen om een fooi te geven aan de kapper.
Gelukkig ben ik een echt Hollander en zou het zelf dus ook niet doen. Hoewel ik moet zeggen dat ik de Euro bedragen echt belachelijk hoog vind! De kapper hier voor een man kost je hooguit 15 Canadese Dollar. Niet gek vergeleken met de Euro!!
En nee, in Nederland geloof ik niet dat er nog iemand is die en fooi verdient. Ze zijn asociaal genoeg om het gulden teken te veranderen in the Euro teken, ipv het netjes om te rekenen in Euro's!

Ivatjes

Ongelezen bericht door Ivatjes »

Ik geef een fooi alleen als in het buitenland op vakantie ben (in een armer land) en als ik daar tevreden met iets ben..
Waarom zou ik hier in NL iemand een fooi geven, hier verdien je toch redelijk goed en genoeg voor een normaal leven..
Je werk moet je volgens mij altijd goed doen, met of zonder fooi..

jojootje

Ongelezen bericht door jojootje »

iedereen vind het normaal wanneer ze in de horeca goed behandeld word
om een fooitje te geven...
maar geef je ook je bouwvakker een fooi? :oops:
of de postbode? :oops:
in een kledingwinkel? :oops:
een ziekenhuiszuster? :oops:
de lerares?
:oops:
Zij werken toch ook voor hun geld? Kun je toch een kleinigheidje
geven als blijk van waardering? 8)
Het is gewoon uberhaupt onzin.... :wink:

Ik denk dat de oorsprong ligt bij mensen die willen laten zien...... bedankt voor de persoonlijke aandacht.......

Maar die gedachte is er al niet meer bij het geven van een fooitje
het is normaal geworden bijna verwacht........
Ze worden zelfs boos stiekem in hun zelf... :twisted: .. dat ze niets krijgen
geloof mij ik heb ook in de horeca gewerkt,.....
Er word gevloekt als ze niets krijgen.... :twisted: ....

Omdat de salarissen laag zijn overal, is een fooi fijn........
maar de prijzen zijn te duur, waardoor een fooi geven niet fijn is :D

00110869

Ongelezen bericht door 00110869 »

Ik vind het hele fooiensysteem akelig. Op cruises is het helemaal een ramp. De cruise kost een bepaald bedrag, vaak al niet misselijk
en dan komt er nog een fiks bedrag aan fooigeld bij. Want de mensen worden zo slecht betaald. In de horeca schijnt dat ook vaak het geval te zijn. Speciaal bij v.d. Valk hoor ik daar wel het een en ander over. Waarom die mensen niet gewoon een net salaris betalen en dan de prijzen (nog) maar wat hoger? Ik heb eens een cruise manager horen zeggen, dat ze dat expres doen, omdat het personeel zich dan meer uitslooft voor de klanten. Bij de kapper geef ik geen fooi. Al duur genoeg. Die zeggen dan niets, maar een taxichauffeur bleef gewoon staan en zei, dat de fooi niet groot genoeg was !!! Je gelooft je oren toch niet!
Kortom, weg met het fooiensysteem. De postbode loopt zich te pletter en krijgt toch ook niks extra's? Maar de krantenjongen eens per jaar weer wel ! Waardeloos hoor!

Gast

volgens mij zijn de prijzen in de horeca en bij kappers al eens verhoogd
om het fooienstelsel af te schaffen een jaar of 6 geleden of langer.
dus waarom zou dat nog eens moeten gebeuren.

Mr J

Ongelezen bericht door Mr J »

Fooien bij de kapper? Dat is helemaal nieuw voor mij. Om het zwart/wit te stellen:

Een fooi geven omdat het personeel zo weinig verdient, vind ik eigenlijk onzin. Dan behoren de lonen maar omhoog te gaan en desnoods de prijzen - maar het lijkt me sterk dat dat nodig is. Ik vermoed dat de marges nu al veel te hoog zijn en voornamelijk in de zakken van de uitbaters verdwijnen. We willen hier toch geen Amerikaanse toestanden waarbij je zo ongeveer iedereen een dollar of wat moet toestoppen?
Enne qua etiquette: je mag ook gerust zeggen dat je heel tevreden bent en dat je graag weer terugkomt. Ook in een restaurant is een fooi niet verplicht (sommige restaurants vermelden zelfs expliciet op het menu dat fooien niet geaccepteerd worden of al verwerkt zijn in de rekening).

De belastingverlaging (van hoog naar laag BTW-tarief) is eigenlijk nooit doorberekend in de tarieven. Wat je zo'n 5 jaar geleden in guldens betaalde, betaal je nu ongeveer in euro's (of euri :-)). Zelfs met inflatie over die jaren is dat eigenlijk veel te veel. Er is vast ruimte om het uurloon op te krikken.

Qua service kunnen kappers ook nog het een en ander verbeteren. Ik zie de kapper niet als uitje of om mijn wekelijks gesprek. Ik wil snel en goed geknipt worden tegen een redelijke prijs - liefst op tijden die mij uitkomen ('s avonds en 's weekends). En dan al dat wachten voordat je aan de buurt bent, zelfs als je een afspraak hebt gemaakt...

Misschien is het tijd voor een "EasyKapper" of een "KapperPlus"?!

Gast

Een kapper op het platteland zoeken.

rogas

Ongelezen bericht door rogas »

Een jaar of drie geleden ging het btw-tarief voor de kapper omlaag. In plaats van fl 32,-- moest ik fl 28,-- afrekenen.
Nu betaal ik € 17,50 of te wel fl 38,50. Wie heeft zijn salaris met 35% zien toenemen? Ik niet. Die fooi heeft de kapper er zelf al bij gedaan!
Tip: betaal met je betaalpas of chipknip!

wenny

Ongelezen bericht door wenny »

na ik ben zelf kapster ,
en ik vindt dat iedereen vrij is om fooi te geven, ik geef toe de prijzen zijn hoog in de salon ma je krijgt wel waar voor je geld dat is een ding wat zeker is!!(tenminste bij ons dan)maar goed de mensen geven meestal fooi omdat ze goed geknipt en goed geholpen zijn een goede service noemen we dat,dat is iets wat wij heel belangrijk vinden

groetjes wenny

Gast

Hallow
ik ben zelf kapster en ja het vak is duur mar kijk ook wat wij er allemaal voor moeten doen!! en een fooi is nog hellemaal niet nodig maar er word ook gezeurd over de prijzen hier in dit forum!!
ik ben kapster en weet dat het wel duur kan wezen maar denk ook niet dat het veel is het vraagt an ons lichamelijk ook heel veel wij zijn savond's we hellemaal kapot als we thuis komen we staan met gemak wel 8 uur perdag en wij moten ook betaald worden en we krijgen niks meer dan iemand die een kantoorbaantje hebben eigelijk mogen jullie mensen ons kapers en kapsters wel dankbaar zijn anders hadden we allemaal van die raar geknipte hoofde en toon een beetje meer respect :D voor ons vak zou welwat aardiger wezen :lol: :lol: :lol:

doeiiii doeiiii groetjess Angela uit deventer :oops:

oja en een fooi is altijd wel welkom :P

sid

Ongelezen bericht door sid »

ik ben een kapster, eerder hadden wij best veel fooi. nu valt dat heel erg mee in vergelijking. maar er zijn nog zat mensen die t doen of vragen of we een potje hebben. want bij ons staat ie niet uitnodigend klaar op de balie. dat mensen de kapper duur vinden kan ik me wel wat bij voorstellen ma t is ma net waar je je strepen trekt. er zijn nog zat mensen die elke week komen dus..... want omgerekend verdiend een kapster met diploma's nog minder dan een iemand achter de kassa!! :twisted:

dudeinabox

Ongelezen bericht door dudeinabox »

****** negers jullie zuigen weg met de zwarte

fredstaf

Ongelezen bericht door fredstaf »

Dat ken ik nog van de tijd dat mijn Vader met ons naar de kapper ging.
maar dat is toch tegenwoordig niet meer.
En de juffrouw van de kassa in de supermarkt ,
nu dat moet de kassa in en dat gaat gewoon naar het bedrijf.
Daar mogen ze niets van houden .

Gast

Hoeveel verdient een kapster eigenlijk per maand?
Ik weet dat een winkelmesije heel weinig krijgt, en idd, die geef je ook geen fooi omdat ze dat niet aan de kassa in hun zak mogen stoppen, en alles in de kassa verdwijnt naar de baas.
Zelf ben ik nu werkloos en al maanden niet naar de kapper geweest want voor 20 euro kan ik voor een hele week eten kopen.
In mijn laatste baan als administratief medewerker bij een stichting verdiende ik €900,- per maand netto. Niemand heeft mij daar ooit fooi gegeven terwijk ik toch altijd heel vriendelijk was aan de telefoon en ook aan de balie bij het ontvangen van cliënten.
(Geen grapjes over reden ww, daar gaat het hier niet over. Inmiddels weet ik de reacties van sommige lieden hier wel te voorspellen. :roll: )
Ik vind fooien werkelijk de grootste onzin; niet alleen voor kappers maar voor iedereen. Als je vind dat je te weinig verdient, dan pak je een studie op en gaat wat anders doen.
Dan kan je daarna mooi fooien gaan geven.

dv

Ongelezen bericht door dv »

ik zelf werk in de grond water en wegenbouw, geven ze mij een fooi, als ik ze de riolering aanleg waardoor ze fatsoenlijk kunnen schijten, geven ze mij een fooi als hun stoep weer goed betegeld of beklinkerd is waardoor ze er weer netjes kunnen lopen en zo kan ik er nog wel meer verzinnen, vaak in wind en weer moeten werken (heb er voor gekozen en klaag ook niet), maar geven ze mij fooi, EEN KOPJE KOFFIE KAN ERZELFS NIET VANAF, dus hou op over fooien voor kappers,

m vr gr dv

Gesloten