LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie
Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie
De belastingdienst zal vast nieuwsgierig zijn naar de partneralimentatie. Kinderalimentatie is weliswaar vrijgesteld van belasting, partneralimentatie is dat niet.
Ik dacht dat kinderalimentatie ook belastingplichtig was, maar dat is het niet zoals ik nu lees. Ik vermoed tenminste dat je dat als antwoord verwachtte van mij
Ik dacht dat kinderalimentatie ook belastingplichtig was, maar dat is het niet zoals ik nu lees. Ik vermoed tenminste dat je dat als antwoord verwachtte van mij
Komkommertijd
vindt dit leuk
Het kan de belastingdienst niet schelen of een ex-partner alimentatie betaalt. Wel àls degene die eventueel partneralimentatie ontvangt, dit ook als inkomen opgeeft. Dat is wel verplicht.berndv schreef: ↑26 nov 2019 09:13De belastingdienst zal vast nieuwsgierig zijn naar de partneralimentatie. Kinderalimentatie is weliswaar vrijgesteld van belasting, partneralimentatie is dat niet.
En kinderalimentatie hoeft de vrouw niet als inkomen op te geven.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
Ik begreep uit de vraagstelling;
Ze wonen nu nog samen en zoeken een huurhuis en het moet nog geregeld worden.
Als zij niet bewijsbaar bij hem op kamers woonde als ongehuwde met kinderen....
Als hij de kinderen nooit als vader erkende?
De kans dat de Belastingdienst voor deze ik wil uitkeringen hebben vrouw gaat controleren vinden ze zijn adres zeker.
Dit zit heel erg tegen bewust misleiden en fraude aan en als zij geen andere partner vind om samen te leven....
Verwacht ik zeker een controle als ze zien waar zij voorheen woonde.
Ook DNA onderzoek is niet geheel uit te sluiten om bewijs voor vaderschap te leveren.
Zou adviseren om het vooral niet te doen, als het wel lukte, als ze over een jaar of 10 dit alsnog ontdekken is bij fraude dit alsnog terug te halen en dat is een erg groot bedrag.
Wat ik wel zou adviseren; komende zomer een vakantie woning huren voor enige tijd te proberen.
Daar mag je niet permanent wonen maar zo tot rust komen. Even uit elkaar zonder dat er iets geregeld hoeft te worden.
Dat je geen subsidie kreeg is wel zo veilig.
Bovendien is dit snel te regelen, een Huur huren moet je nu inschrijven en kan nog vele jaren duren!
Ze wonen nu nog samen en zoeken een huurhuis en het moet nog geregeld worden.
Als zij niet bewijsbaar bij hem op kamers woonde als ongehuwde met kinderen....
Als hij de kinderen nooit als vader erkende?
De kans dat de Belastingdienst voor deze ik wil uitkeringen hebben vrouw gaat controleren vinden ze zijn adres zeker.
Dit zit heel erg tegen bewust misleiden en fraude aan en als zij geen andere partner vind om samen te leven....
Verwacht ik zeker een controle als ze zien waar zij voorheen woonde.
Ook DNA onderzoek is niet geheel uit te sluiten om bewijs voor vaderschap te leveren.
Zou adviseren om het vooral niet te doen, als het wel lukte, als ze over een jaar of 10 dit alsnog ontdekken is bij fraude dit alsnog terug te halen en dat is een erg groot bedrag.
Wat ik wel zou adviseren; komende zomer een vakantie woning huren voor enige tijd te proberen.
Daar mag je niet permanent wonen maar zo tot rust komen. Even uit elkaar zonder dat er iets geregeld hoeft te worden.
Dat je geen subsidie kreeg is wel zo veilig.
Bovendien is dit snel te regelen, een Huur huren moet je nu inschrijven en kan nog vele jaren duren!
Laatst gewijzigd door Komkommertijd op 26 nov 2019 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Komkommertijd toch, je verzint nu wel veel bij elkaar.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Als een stel werkelijk uit elkaar gaat en de ene gaat huren met een laag inkomen, dan krijgt die ene dus huur- en zorgtoeslag, en degene die de kinderen heeft, krijgt kindgebondenbudget.
Daar is in principe niets frauduleus aan. Kinderalimentatie is belastingvrij. Als dat stel niet getrouwd is en er ook niets in een samenlevingscontract is afgesproken, is er geen sprake van partneralimentatie.
Als de huidige woning van samen is, is het enige probleem de hypotheekrente aftrek.
Of iemand veel of weinig bij de ander verblijft, doet er helemaal niet toe, en kan de belastingdienst niets schelen.
Daar is in principe niets frauduleus aan. Kinderalimentatie is belastingvrij. Als dat stel niet getrouwd is en er ook niets in een samenlevingscontract is afgesproken, is er geen sprake van partneralimentatie.
Als de huidige woning van samen is, is het enige probleem de hypotheekrente aftrek.
Of iemand veel of weinig bij de ander verblijft, doet er helemaal niet toe, en kan de belastingdienst niets schelen.
tttlocke
vindt dit leuk
Het koophuis waarin ze wonen staat op naam van TS, dus ik voorzie daar geen problemen mee.Lady1234 schreef: ↑26 nov 2019 10:29Als een stel werkelijk uit elkaar gaat en de ene gaat huren met een laag inkomen, dan krijgt die ene dus huur- en zorgtoeslag, en degene die de kinderen heeft, krijgt kindgebondenbudget.
Die regel in de OP even over het hoofd gezien.
Als iemand zo veel bij een ander is dat dat feitelijk zijn hoofdverblijf is, dan kan dat de Belastingdienst toch behoorlijk veel schelen. De koopwoning zal dan in principe immers niet meer hoofdverblijf zijn en naar box 3 verplaatsen.
TS zegt dat hij vermoedt vaker in het huis van zijn vriendin te zijn dan in zijn eigen huis, maar dat zal waarschijnlijk in de praktijk anders gaan. Ik kan me niet voorstellen dat vriendin een eigen huis zoekt om meer vrijheid te hebben en dan TS hele dagen over de vloer wil hebben.kweenie schreef: ↑26 nov 2019 11:28Als iemand zo veel bij een ander is dat dat feitelijk zijn hoofdverblijf is, dan kan dat de Belastingdienst toch behoorlijk veel schelen. De koopwoning zal dan in principe immers niet meer hoofdverblijf zijn en naar box 3 verplaatsen.
Maar goed, dat is maar zoals ik het zie.
Al zou de belastingdienst daar enige interesse in hebben, dan is het nog steeds zo dat de woning de eerste twee jaar nog als ‘eigen woning’ kwalificeert, met de daarbij behorende hypotheekrente aftrek.
-
Ik heb een goede baan inderdaad, en ook ben ik gewoon de vader. Een sociale huurwoning lijkt inderdaad een goede optie, echt van alleen de WAO kan je dat niet betalen. De auto zal ik dus daar niet voor de deur moeten zetten vanwege de buren misschien ?
De rust en ruimte die ze wil heeft ze nodig om te kijken of ze nog genoeg van me houd om met de relatie door te gaan, maar jullie hebben misschien wel gelijk, en is ze verder dan ik en zal het daarom zo'n voorstel zijn. Ze denkt daar beter over na te kunnen denken als we dus apart wonen, maar ik kan dus wel gewoon op bezoek komen voor de kinderen en ook voor haar, dat is wat ze zegt. Het is ook niet zo dat we ruzie hebben, of de intentie hebben de relatie te verbreken, het gaat goed en van mij hoeft ze eigenlijk helemaal niet weg.
Als het zo is dat ze echt weg gaat kom je inderdaad niet in de **** lijkt me, maar stel dat de relatie dus wel aanhoud en de vlam weer aanwakkert... dan ga je elkaar meer zien etc... als je dus dan betrapt word heb je een dik probleem begrijp ik.
@kweenie, het was inderdaad zo bedoeld, als we dit doen wil ik achteraf zeker niet daardoor in de problemen komen, uiteindelijk laat je je kinderen niet op straat staan en zullen ze, mits de toeslagen stoppen, verplicht terug moeten komen... en je raad dan wel wie de boete/terugbetaling moet doen... en ik wil uiteraard voorkomen in deze situatie terecht te komen.
Het huis is mijn eigendom, en staat op mijn naam. Toch staan we beide apart ingeschreven bij de woningbouw, al meer dan 8 jaar, met als reden dat mocht het eens nodig zijn dat we door wat voor reden ook het huis zouden moeten verlaten we wel direct in aanmerking konden komen voor een oplossing, zonder met urgentiedelingen te maken te krijgen.
Feitelijk vind ik het zelfs zelf ook de boel belazeren, echter als ik dat opmerk heeft ze er geen boodschap aan en verwacht in principe dat de staat dus betaald voor haar "rust" (in hoeverre je die hebt als je alleen woont met 2 kinderen). Ik weet dus wellicht niet wat haar geheime agenda is, misschien ben ik te blind ? hoe kan je daar achter komen ?
Groeten,
Awsomedad
De rust en ruimte die ze wil heeft ze nodig om te kijken of ze nog genoeg van me houd om met de relatie door te gaan, maar jullie hebben misschien wel gelijk, en is ze verder dan ik en zal het daarom zo'n voorstel zijn. Ze denkt daar beter over na te kunnen denken als we dus apart wonen, maar ik kan dus wel gewoon op bezoek komen voor de kinderen en ook voor haar, dat is wat ze zegt. Het is ook niet zo dat we ruzie hebben, of de intentie hebben de relatie te verbreken, het gaat goed en van mij hoeft ze eigenlijk helemaal niet weg.
Als het zo is dat ze echt weg gaat kom je inderdaad niet in de **** lijkt me, maar stel dat de relatie dus wel aanhoud en de vlam weer aanwakkert... dan ga je elkaar meer zien etc... als je dus dan betrapt word heb je een dik probleem begrijp ik.
@kweenie, het was inderdaad zo bedoeld, als we dit doen wil ik achteraf zeker niet daardoor in de problemen komen, uiteindelijk laat je je kinderen niet op straat staan en zullen ze, mits de toeslagen stoppen, verplicht terug moeten komen... en je raad dan wel wie de boete/terugbetaling moet doen... en ik wil uiteraard voorkomen in deze situatie terecht te komen.
Het huis is mijn eigendom, en staat op mijn naam. Toch staan we beide apart ingeschreven bij de woningbouw, al meer dan 8 jaar, met als reden dat mocht het eens nodig zijn dat we door wat voor reden ook het huis zouden moeten verlaten we wel direct in aanmerking konden komen voor een oplossing, zonder met urgentiedelingen te maken te krijgen.
Feitelijk vind ik het zelfs zelf ook de boel belazeren, echter als ik dat opmerk heeft ze er geen boodschap aan en verwacht in principe dat de staat dus betaald voor haar "rust" (in hoeverre je die hebt als je alleen woont met 2 kinderen). Ik weet dus wellicht niet wat haar geheime agenda is, misschien ben ik te blind ? hoe kan je daar achter komen ?
Groeten,
Awsomedad
U kunt samen gaan praten met een psycholoog/relatietherapeut.
Als ik even van de goede bedoelingen uitga, hebt u helemaal niets te vrezen. In ieder geval niet van de belastingdienst.
Of uw partner wel na een rust periode bij u terug wil komen, kan ik niet beoordelen.
Maar u weet dat het krijgen van een huurhuis in de sociale sector een crime is.
Wellicht is de aanbeveling die hier ook al gedaan is om een tijdje een chalet of zo te huren op een vakantiepark voor mevrouw en de kinderen al voldoende om haar duidelijk te maken wat zij wil.
En gezien uw inkomen, moet dat niet onoverkomelijk zijn.
Of uw partner wel na een rust periode bij u terug wil komen, kan ik niet beoordelen.
Maar u weet dat het krijgen van een huurhuis in de sociale sector een crime is.
Wellicht is de aanbeveling die hier ook al gedaan is om een tijdje een chalet of zo te huren op een vakantiepark voor mevrouw en de kinderen al voldoende om haar duidelijk te maken wat zij wil.
En gezien uw inkomen, moet dat niet onoverkomelijk zijn.