LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
Afgelopen zaterdag wilde ik 420 euro pinnen bij een geldautomaat in het ING kantoor te Emmen. De pas ingevoerd en pincode ingetoetst, dit ging allemaal zoals altijd. Vervolgens kwam er in het beeldscherm te staan "even geduld aub". Dit duurde een aantal minuten waarop ik meteen een medewerker heb aangesproken. De medewerker van de bank zei dat ik gewoon even geduld moest hebben en het er wel uit zou komen en anders waarschijnlijk niet werd afgeschreven. Niet veel later begon de machine te ratelen en leek het erop dat hij het geld zou uitgeven maar dit gebeurde niet, het scherm werd blauw en de automaat viel uit. Ik heb meteen gekeken op mijn rekening en zag dat de 420 wel van mijn rekening was afgeschreven. Vervolgens geholpen door de medewerker aan de balie, hij is aan het bellen gegaan maar moest mij uiteindelijk mededelen dat hij nu niets voor mij kon betekenen en ik geduld moest hebben. Hij vertelde dat het misschien 's avonds wel weer op mijn rekening stond en in het ergste geval maandag. Ik heb aangegeven dat ik er enorm van baal, ik had immers een groot bedrag gepind voor een bruiloft die ik dat weekend zou vieren waarop de medewerker zei dat ik toch nog meer rekeningen had? Geirriteerd op dat moment de bank verlaten.
Op maandag was het geld nog niet teruggestort en dus gebeld met de klantenservice. Deze mevrouw vertelde mij dat ze een onderzoek hadden gestart en dat dit 10 werkdagen mag duren en ze op dit moment dus nog niets kan doen. Ik liet merken hier niet blij mee te zijn omdat het toch om een groot bedrag gaat, mevrouw vroeg zich af wat nu eigenlijk het probleem was?
De dag erop weer gebeld, nu wat vriendelijker geholpen. De medewerkster zei dat er een onderzoek gestart moest worden om uit te zoeken of het inderdaad klopt dat er geen geld is uitgekeerd en dat dit inderdaad 10 dagen mag duren. Er was op dit moment nog niemand aan het onderzoek gekoppeld maar dit zou vrijdag vast wel het geval zijn en dus maar weer wachten tot vrijdag.
Vrijdag wederom gebeld maar toen te horen gekregen dat er nog niemand met het onderzoek bezig is, er is zelfs nog niemand aan gekoppeld. Het mag nu eenmaal 10 werkdagen duren en het is druk dus pech gehad. Op de vraag of ik iemand kan spreken van het kantoor in Emmen omdat zij immers hebben gezien dat het geld er niet uit kwam kreeg ik te horen dat dit niet mogelijk is. Mocht de ING na 10 werkdagen tot de conclusie komen dat ze het geld niet terug gaan storten kan ik bezwaar maken. Tot die tijd dus afwachten en geduld hebben. Ik vind het absurd dat dit zoveel tijd in beslag mag nemen, immers is het mijn geld dat de bank nu vast houdt. Er zijn heel wat gezinnen die door dit soort situaties in de problemen kunnen komen, kunnen dit soort dingen nu echt niet sneller worden opgelost? En de hele week niets gehoord van ING, als ik zelf geen contact had gezocht had ik nog niets geweten.
Op maandag was het geld nog niet teruggestort en dus gebeld met de klantenservice. Deze mevrouw vertelde mij dat ze een onderzoek hadden gestart en dat dit 10 werkdagen mag duren en ze op dit moment dus nog niets kan doen. Ik liet merken hier niet blij mee te zijn omdat het toch om een groot bedrag gaat, mevrouw vroeg zich af wat nu eigenlijk het probleem was?
De dag erop weer gebeld, nu wat vriendelijker geholpen. De medewerkster zei dat er een onderzoek gestart moest worden om uit te zoeken of het inderdaad klopt dat er geen geld is uitgekeerd en dat dit inderdaad 10 dagen mag duren. Er was op dit moment nog niemand aan het onderzoek gekoppeld maar dit zou vrijdag vast wel het geval zijn en dus maar weer wachten tot vrijdag.
Vrijdag wederom gebeld maar toen te horen gekregen dat er nog niemand met het onderzoek bezig is, er is zelfs nog niemand aan gekoppeld. Het mag nu eenmaal 10 werkdagen duren en het is druk dus pech gehad. Op de vraag of ik iemand kan spreken van het kantoor in Emmen omdat zij immers hebben gezien dat het geld er niet uit kwam kreeg ik te horen dat dit niet mogelijk is. Mocht de ING na 10 werkdagen tot de conclusie komen dat ze het geld niet terug gaan storten kan ik bezwaar maken. Tot die tijd dus afwachten en geduld hebben. Ik vind het absurd dat dit zoveel tijd in beslag mag nemen, immers is het mijn geld dat de bank nu vast houdt. Er zijn heel wat gezinnen die door dit soort situaties in de problemen kunnen komen, kunnen dit soort dingen nu echt niet sneller worden opgelost? En de hele week niets gehoord van ING, als ik zelf geen contact had gezocht had ik nog niets geweten.
Re: Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
en wat was u wijzer geworden na uw telefoontje?
Niets meer dan toen u maandag belde. En niets meer dan toen u dinsdag belde.
Re: Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
Ik heb het ook een keer gehad dat er geen geld kwam en ook geen mededeling. Gelukkig was het niet afgeschreven, maar als dat wel was gebeurd, had ik niets gehad om dat aan te tonen. Bij mislukte transacties zou er op z'n minst een afdruk moeten uitrollen om dat aan te geven. Het blijft een machine, maar dat moet geen excuus zijn om de risico's alleen bij de gebruiker te leggen.
Re: Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
ING geeft toch aan binnen 10 werkdagen te reageren. Als TS op 23 november die problemen had, dan zijn die 10 werkdagen nog niet voorbij.Oblomova schreef: ↑29 nov 2019 11:55Ik heb het ook een keer gehad dat er geen geld kwam en ook geen mededeling. Gelukkig was het niet afgeschreven, maar als dat wel was gebeurd, had ik niets gehad om dat aan te tonen. Bij mislukte transacties zou er op z'n minst een afdruk moeten uitrollen om dat aan te geven. Het blijft een machine, maar dat moet geen excuus zijn om de risico's alleen bij de gebruiker te leggen.
Re: Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
Als de machine het geld afschrijft, weet de machine niet dat de transactie mislukt is.
daar liggen ze toch ook niet? Daarom onderzoekt de bank het toch? Als het risico bij de gebruiker ligt, zou de gebruiker het moeten onderzoeken en aantonen, dat hoeft niet, dat doet de bank voor je.
Re: Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
Viel de betaalautomaat helemaal uit dan is dat toch voor de baliemedewerker duidelijk dat er iets fout gegaan is.
Re: Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
Dat was het ook, daarom hielp de baliemedewerker ook. Maar die kan niet even met een sleuteltje de automaat openmaken en even wat geld er uit pakken. Het ging ook om een geldautomaat en geen betaalautomaat. Klein verschil.
Re: Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
Lijkt me dat de Ts weet wat ik bedoel met betaalautomaat.
Uit het verhaal is niet duidelijk of de geldautomaat buiten werking ging, voor u wel kennelijk.
Verder een hele flauwe reactie van u.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
Eigenlijk duurt dat best lang en geef ik TS gelijk.
€ 420 is geen kattenpis en in deze IT maatschappij lijkt het mij niet zó moeilijk om dit snel te onderzoeken , 10 werkdagen , dus 2 weken , is best lang en je zult er maar behoorlijk om verlegen zitten .
€ 420 is geen kattenpis en in deze IT maatschappij lijkt het mij niet zó moeilijk om dit snel te onderzoeken , 10 werkdagen , dus 2 weken , is best lang en je zult er maar behoorlijk om verlegen zitten .
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
Afgelopen zaterdag is het gebeurd en binnen 10 dagen weet u meer. Na een melding rent niemand naar een automaat om dit te onder onderzoeken. Wel worden de automaten op vaste momenten bijgevuld, wordt de logrol bekeken en gekeken naar de foutmeldingen en het weer ingenomen geld. Naar aanleiding van dit bezoek komt er een terugkoppeling. Daar is het nu dus op wachten. We zitten nu pas op de vijfde werkdag dat iets gedaan kan zijn. Even geduld dus nog.
Obelix1
en moederslink
vinden dit leuk
Re: Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
Mijn excuses in dat geval. Er was aan mijn gehele reactie niets flauws bedoelt. Jammer dat u het dan zo opvat. En nee het was me niet duidelijk wat u bedoelde. Ik nam aan dat, als u niet had gelezen dat de automaat geheel uitviel:Kolibrie schreef: ↑29 nov 2019 12:21Lijkt me dat de Ts weet wat ik bedoel met betaalautomaat.
Uit het verhaal is niet duidelijk of de geldautomaat buiten werking ging, voor u wel kennelijk.
Verder een hele flauwe reactie van u.
misschien ook niet gelezen had dat het ging om een geldautomaat en niet een betaalautomaat.
sorry dat ik het voor u probeerde te verduidelijken.
tttlocke
en moederslink
vinden dit leuk
Re: Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
??; waarom niet de hele voorraad er even uit gehaald, even in de telmachine en vergeleken met de logfile van de computer, waar die automaat ongetwijfeld aan hangt??; waarom zou dat niet b.v. minimaal dagelijks gebeuren als er wordt bijgevuld??
Re: Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
Ja, zo gaan die zaken. Ik heb het eens meegemaakt met een geldautomaat in
Spanje. Duurde nog veel langer. Gewoon even geduld hebben.
Zo'n getuige klinkt natuurlijk wel mooi, maar dat deze gezien heeft dat het geld er uiteindelijk niet uitkwam, maakte ik niet uit uw verhaal op. Was dat wel zo?
Spanje. Duurde nog veel langer. Gewoon even geduld hebben.
Op dit moment is dat voor de bank niet relevant. Het onderzoek loopt. De tellingen van de machine spelen daarin de hoofdrol. Normaal gesproken moet dat goed komen.Op de vraag of ik iemand kan spreken van het kantoor in Emmen omdat zij immers hebben gezien dat het geld er niet uit kwam
Zo'n getuige klinkt natuurlijk wel mooi, maar dat deze gezien heeft dat het geld er uiteindelijk niet uitkwam, maakte ik niet uit uw verhaal op. Was dat wel zo?
U kwam niet in de problemen. Ik denk dat het met die problemen wel meevalt. Er kan bovendien op geanticipeerd worden.Er zijn heel wat gezinnen die door dit soort situaties in de problemen kunnen komen
Kennelijk niet. Maar uw hoort het vast, zodra het bekend is. Dat kan dus minder dan die 10 dagen duren.
Geen nieuws, geen bericht. Bovendien, u zocht wel heel snel contact. U kunt niet zeker weten of ING dat niet gedaan zou hebben, zou u geen contact gezocht hebben.En de hele week niets gehoord van ING, als ik zelf geen contact had gezocht had ik nog niets geweten.
Re: Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
Een geldautomaat wordt meestal niet bijgevuld door bankpersoneel. Die hebben vaak niet eens een sleutel van de geldautomaat. Dat wordt gedaan door een waarde transport die een complete cassete uit de machine haalt, inclusief de logfile, en deze omwisselt voor een volle cassette.
Re: Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
Inderdaad. Een machine die in staat is zo'n bonnetje te printen, kan beter in plaats daarvan ervoor zorgen dat er niet wordt afgeschreven.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 29 nov 2019 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
Dan zijn de plof en ramkraken ook niet meer nodig, even de sleutel stelen van een medewerker en je kan rustig je gang gaan.
Theotrucker
vindt dit leuk
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
Idd kan personeel hier niet bij. De geldloper kan enkel de cassette met geld verwisselen, maar die cassette maakt men pas open en vergelijkt men met de logrol als die bij de bank binnen zijn.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28 nov 2019 21:17
Re: Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
Heb dit zelf ook eens gehad, even geduld hebben. Ik kreeg na een week of 2 mijn geld terug gestort.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 28 aug 2019 11:16
Re: Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
wijs ze op camera beelden.
Daarop zou je misschien kunnen zien of er wel of geen geld uit de afgifte lade wordt gehaald.
Daarop zou je misschien kunnen zien of er wel of geen geld uit de afgifte lade wordt gehaald.
Re: Geld wel afgeschreven niet uit geldautomaat
Vooralsnog niet nodig.Fatal3rr0r schreef: ↑29 nov 2019 16:30wijs ze op camera beelden.
Daarop zou je misschien kunnen zien of er wel of geen geld uit de afgifte lade wordt gehaald.
Eerst maar eens kijken wat blijkt uit de log van die automaat en uit de telling van het geld.