kweenie schreef: ↑30 nov 2019 07:17
Het geeft ook aan dat een 'aanlijnplicht' voor katten niet de oplossing voor alle problemen zal zijn, omdat je dan ook bij katten nog een groep asociale bezitters hebt die de kattenstront niet opruimen en de kat voor je deur laten schijten.
Het vergelijk gaat trouwens nog verder. Zowel bij honden als bij katten gaat het maar om een deel van de beesten die overlast veroorzaken. Als je op basis van de groep die overlast veroorzaakt bepaalt dat de katten op eigen terrein moeten blijven, dan zou je dat dus ook kunnen doortrekken naar honden en kunnen pleiten voor het verbieden van honden op straat.
En als het nou spelende kinderen waren die overlast geven? Lopen die dan ook het risico om beschoten te worden of naar de Veluwe te worden ontvoerd?
Of als je last hebt van de radio/barbecue/brommer van de buren, lopen die ook het risico om gemold te worden als je overlast blijft ervaren?
Het is geen oplossing voor alle problemen, maar wel een groot deel van de problemen, want dan komen er in een afgezette tuin geen huisdieren van anderen meer. En dat is toch het grootste probleem van loslopende katten. Honden doen dat ook niet meer, dus daar is dat probleem ook opgelost. De rest van de overlast, dus bijvoorbeeld poep op de stoep, is veelal de schuld van de baas en die heeft er op dat moment zelf controle over om dat op te lossen. Doen ze dat niet, dan zij ze dus asociaal bezig.
En wat betreft spelende kinderen, ik neem aan dat ze alleen over de schutting klimmen om bijvoorbeeld een bal te halen? Ik heb nog nooit mee gemaakt dat er ineens een groepje vreemde kinderen in de achtertuin stond te spelen.
En in mijn ogen mag je inderdaad de buurman aanpakken als die ongevraagd in jouw achtertuin staat te bbq'en, radio staat te maken in jouw schuurtje of jouw tuin om aan het ploegen is met zijn brommer. En het leuke is, daar zijn zelfs wetten voor en je kunt gewoon de politie bellen.