LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bewijslast en verjaring

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Hydra_666

Re: bewijslast en verjaring

Ongelezen bericht door Hydra_666 »

Lady1234 schreef:
11 dec 2019 20:55
En als het dan zo’n klein bedrag is, zal de uitkering ook niet hoog zijn. En anders maar uit laten keren in het jaar dat u het hele jaar AOW gehad hebt.
Misschien dat er mensen zijn die hier anders over denken, ik in ieder geval vind elke cent die
overbodig naar de belastingdienst gaat er 1 teveel.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat vond u dan 20 jaar geleden blijkbaar niet.

En die ‘verzekeringen’ werden vaak slechts afgesloten om belasting te besparen in de periode dat men onder een hoog tarief viel en na afloop tot uitkering te laten komen bij een veel lager tarief.

En dat kunt u nog steeds doen.

Hydra_666

Methusalah schreef:
11 dec 2019 14:39
Jij daarentegen bent wel verantwoordelijk voor jouw belastingen, of je het nu uitbesteed hebt of niet.

Laat het los, dat is beter voor je gezondheid.
Ik heb het allang losgelaten, had gehoopt het geld iets eerder te kunnen opnemen dat gaat dus niet door, klaar !

Waar ik me over verbaas is dat blijkbaar iedereen het normaal vindt dat de regering de privacy regels aanscherpt, dit
zwaarwegende gevolgen kan hebben voor gevallen zoals het mijne en niemand particulieren een bericht stuurt waarin
wordt gewezen op mogelijke gevolgen van deze wijziging.

Zoals al geschreven, dit kon je niet zien aankomen !
En mijn opmerking dat er waarschijnlijk maar een heel klein percentage burgers is dat z'n papieren 20 jaar lang
bewaard, daar wordt verder niet op gereageerd. Ik tenminste ken (buiten bedrijven) NIEMAND die dat doet.

Maar goed, ik ben blij dat jij je zorgen maakt om mijn gezondheid :wink:

Lady1234

Heeft helemaal niets met aanscherping of zo van de privacy regels te maken.

Dat iemand, om te voorkomen dat hij belasting moet betalen over een uitkering waarvan hij de premies niet heeft afgetrokken, zelf moet aantonen dat hij niets afgetrokken heeft, was altijd al van toepassing bij het uitkeren van verzekeringen met een lijfrenteclausule.

Juist omdat aftrekken tijdens betaling de normale gang van zaken was.

Hydra_666

Het heeft juist wel met deze regels te maken !

Ik schrijf al verschillende malen, dat er bij de belastingdienst standaard formulieren voor dit
soort gevallen zijn en je dus de gegevens kunt opvragen, indien die bij jezelf niet meer voorhanden
zijn. Dit is nu nog maar beperkt (in tijd) mogelijk door de wijziging van de privacy regels waardoor
de belastingdienst persoonsgegevens na een bepaalde tijd moet wissen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hydra_666 schreef:
12 dec 2019 10:46
Dit is nu nog maar beperkt (in tijd) mogelijk door de wijziging van de privacy regels waardoor de belastingdienst persoonsgegevens na een bepaalde tijd moet wissen.
Dat is niets nieuws - dat was onder de oude privacywetgeving al zo. Er is dus niets veranderd en een en ander heeft er dus ook niets mee te maken.

Hydra_666

Via de belastingtelefoon werd mij verteld dat het voorheen mogelijk was gegevens van langer terug
op te vragen en dat dit enkele jaren geleden is veranderd.

Lady1234

En dat was dus verkeerde informatie.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

https://financieel.infonu.nl/administra ... licht.html
Lijfrente en de belastingaangifte
Voldoende mensen trekken hun premies voor de opbouw van hun lijfrente niet af van de belasting. Bijvoorbeeld, omdat het pensioentekort door de Belastingdienst als te laag wordt gezien. Maar wist u dat u bij de uitbetaling van u lijfrente over zoveel jaar wel automatisch door de Belastingdienst wordt aangeslagen? Het is dan aan u om aan de hand van uw belastingaangifte te bewijzen dat u de premies niet had afgetrokken, waardoor de uitkering niet belast is. En dat kan pas over twintig jaar zijn. En denk nou niet dat de Belastingdienst deze gegevens gaat bewaren. Dat moet u namelijk zelf doen. U moet het aantonen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Zoals al geschreven, dit kon je niet zien aankomen !
O zeker wel. Het is al jaren zo dat als je hierin afwijkt van de standaard, wordt aangeraden om daarvan bewijzen te bewaren zolang dat van belang kan zijn.

Overigens speelt dit wel bij meer zaken. Zo zul je bijvoorbeeld voor de aftrekbaarheid van hypotheekrente ook gedurende de hele looptijd aannemelijk moeten kunnen maken dat de lening gebruikt is voor de verwerving of verbetering van de woning. Als je een dure verbouwing hebt meegefinancierd, dan kan het dus ook zijn dat je twintig jaar later dat nog moet kunnen aantonen.

Gesloten