berndv schreef: ↑13 dec 2019 11:33
Ik heb respect voor ieders keuze en de beweegreden achter deze keuze. Ik let wel op waar mijn vlees vandaan komt, maar ik geniet er teveel van om het te laten staan. Daar ben ik heel eerlijk in.
Waar ik mij wel altijd aan stoor is het feit dat als ik gewoon duidelijk maak dat ieder daarin voor zichzelf moet beslissen wat die doet en ik respect heb voor de mening van een ieder, het op één of ander manier het door sommige vegetariers altijd nodig wordt geacht om mij te wijzen op hoe slecht mijn standpunt wel niet is. Iets wat in mijn ogen niet heel erg respectvol overkomt. Ik zou haast zeggen "leven en laten leven", maar dat vind ik dan wel weer cru in een gesprek over het eten van vlees.
Afgelopen zomer ook meegemaakt bij een gezellige barbecue, partner van één van mijn vrienden komt bij de barbecue staan om ons allemaal te wijzen op hoe fout wij wel niet bezig zijn met wat we daar aan het doen zijn. Prima dat iemand vanuit zijn/haar overtuiging er voor kiest om geen vlees te eten, ik vind het heel nobel. Maar om dan anderen continu een schuldgevoel aan te gaan praten vind ik dan weer net die stap te ver.
Je gaat er hier aan voorbij dat er in het verleden heel veel dingen zijn geweest die normaal waren en waarvoor enkelen gingen "evangeliseren" waardoor we het nu normaal vinden:
- "Al die onzin van hygiënisch doen door in een wc te poepen. We kunnen zelf toch wel beslissen of we dat op straat willen doen of in de sloot of ergens anders?"
- "Ik kan toch zelf wel beslissen of ik met een paar biertjes nog kan autorijden."
- "Het zijn mijn kinderen dus ik bepaal zelf wel of en hoe hard ik ze sla."
- "Wat een onzin dat vrouwen stemrecht moeten krijgen. Mannen weten toch prima hoe het moet."
Zomaar een paar voorbeelden die we nu allemaal heel logisch vinden, maar die ooit net zo zijn begonnen als nu de de discussie rondom de bio-industrie.