Nee hoor Theo, er zijn immers meerdere motorrijders die al jaren op LPG rijden. Ene Dirk Kraay was een ruim 30 geleden met zijn Honda Goldwing de tweede motorrijder in Nederland die op LPG overging. Waar je bij een benzine auto op LPG zeg maar het dubbele aan houderschapsbelasting (voorheen wegenbelasting) moet betalen, bij een motorfiets op LPG blijf je gewoon in de catagorie benzine brandstof.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10
Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10
Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10
Komkommertijd schreef: ↑06 jan 2020 17:39Lagere verbrandingswaarde dus met meer Bio zooi hoger Liter verbruik.
Stap over op LPG en probleem opgelost 100% Bio vrij!
Heb vroeger LPG gereden maar na de zoveelste backfire en beschadigd luchtfilter zeg ik nu, nee bedankt.
Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10
Wij hebben voorheen altijd in duitsland getankt waar E5 en E10 al veel langer gebruikt wordt, rijden op zich gaat prima, maar ik denk dat jullie straks, net zoals wij destijds moesten, een additief aan de brandstof moeten toevoegen om de nadelige effecten van deze brandstof te voorkomen.
Mijn auto destijds, een Toyota Verso 1.8 hield wat in bij optrekken, eenmaal bij de garage voor zijn onderhoudsbeurt gaf de monteur aan dat het door deze brandstof kwam, een additief zou verbetering geven. Dus niet alleen ietsje schadelijker in gebruik, nu ook nog met interval een duur additief toevoegen om problemen op de lange termijn te voorkomen
Mijn auto destijds, een Toyota Verso 1.8 hield wat in bij optrekken, eenmaal bij de garage voor zijn onderhoudsbeurt gaf de monteur aan dat het door deze brandstof kwam, een additief zou verbetering geven. Dus niet alleen ietsje schadelijker in gebruik, nu ook nog met interval een duur additief toevoegen om problemen op de lange termijn te voorkomen
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10
Klopt helemaal.... de oude met verdampers en slang in luchtfilter en een klein pijpje was vragen om terugslag en fouten en Tikkie Terug....Speedy123 schreef: ↑06 jan 2020 23:35Komkommertijd schreef: ↑06 jan 2020 17:39Lagere verbrandingswaarde dus met meer Bio zooi hoger Liter verbruik.
Stap over op LPG en probleem opgelost 100% Bio vrij!
Heb vroeger LPG gereden maar na de zoveelste backfire en beschadigd luchtfilter zeg ik nu, nee bedankt.
De Gas injectie is gelijk aan benzine injectie, niet overzetten met effe wachten, maar gelijk wisselen.
De Computer van auto denkt benzine en binnen enkele slagen motor is het gewisseld, benzine uit/ gas aan voel je niet eens.
De oude zooi is vorige eeuw en dat was inderdaad 20% hoger verbruik en lager vermogen, nu gelijkwaardig en soms ietsje beter omdat de motor schoner bleef, alleen hadden we toen 2 kleps en nu 4 kleppers in de motoren en die moeten met klepsmering gered worden en dat kost ietsje, en vervuilde als beetje 2 tact ook helaas... maar schoner als Benzine!
Mijn dochter heeft meer dan 800.000 km op LPG erop zitten, zonder enige problemen, dus voldoende ervaring, mits je niet een goedkope budget installatie kocht uit Italy van Fyra kwaliteit, de €1500,- is rommel, €1600,- en je kreeg al betere.... dus kosten vallen mee...
Ook niet jou garage vragen voor onderhoud, hebben totaal geen ervaring, maar LPG inbouw doet ook vaak grote beurten en die weten dat er een Gas filter zit dat je elke 40.000 km moet wisselen... en zo krijg je problemen omdat 99% totaal niets van LPG leerde...
Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10
Zelf tank ik altijd in duitsland. Ik snap dat niet iedereen deze optie heeft. Hier krijg ik gewoon 95 e5 en veel goedkoper ook.
Ja mijn auto kan e10 hebben, maar het is nou niet bepaald goed voor de motor
En overgaan op elektrische of gas is ook nog niet alles. Gas is (bij mij) bijna nergens te tanken. En elektrisch? Je zou maar een spoedgeval hebben en die stomme auto zit aan de oplader.
Ja mijn auto kan e10 hebben, maar het is nou niet bepaald goed voor de motor
En overgaan op elektrische of gas is ook nog niet alles. Gas is (bij mij) bijna nergens te tanken. En elektrisch? Je zou maar een spoedgeval hebben en die stomme auto zit aan de oplader.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10
Wat ik niet snap is dat er niet meer aandacht wordt geschonken aan het vervuilende effect van de benzinemotoren in het algemeen, zeker in vergelijking met de als onterecht toegeschreven vervuilende dieselmotoren die nu zoals in nieuw onderzoek is gebleken tot de veel minder fijnstof uitstoten dan de zogenaamde schonere benzinemotoren
VRT Nieuws heeft een uitgebreid onderzoek laten doen en daar kwamen verrassende resultaten uit
Fijnstof uit uitlaat in aantal deeltjes per cm3 is voor de euro 6 dieselmotoren 1500
voor omgevingslucht was dat 4000 deeltjes per cm3 in de testruimte
voor CNG/aardgas was dat 5000 deeltjes per cm3
voor benzine was dat 15000 deeltjes per cm3
Dat wetende scheelt die 5% of 10% toevoeging van bio ethanol dus wel veel.
Dat wetende snap ik ook helemaal niet waarom de dieselrijder als vervuilender wordt bestempelt, terwijl eigenlijk de massale benzinerijder eens achter zijn oren moet krabben,
Ook de elektrische auto is niet zo schoon als men denkt, ze hebben dan geen verbrandingsmotor, maar ze zijn zwaarder, in de praktijk al gauw 2 ton, ze moeten dus harder remmen wat ook fijnstof veroorzaakt, er is ook meer wrijving van de banden en dus meer slijtage en dus meer fijnstof, sommige critici wijzen er op dat de fijnstof van de elektrische auto door banden en remmen zelfs meer is dan uit de uitlaat van een moderne diesel
Zie bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/08 ... auto-s-di/
VRT Nieuws heeft een uitgebreid onderzoek laten doen en daar kwamen verrassende resultaten uit
Fijnstof uit uitlaat in aantal deeltjes per cm3 is voor de euro 6 dieselmotoren 1500
voor omgevingslucht was dat 4000 deeltjes per cm3 in de testruimte
voor CNG/aardgas was dat 5000 deeltjes per cm3
voor benzine was dat 15000 deeltjes per cm3
Dat wetende scheelt die 5% of 10% toevoeging van bio ethanol dus wel veel.
Dat wetende snap ik ook helemaal niet waarom de dieselrijder als vervuilender wordt bestempelt, terwijl eigenlijk de massale benzinerijder eens achter zijn oren moet krabben,
Ook de elektrische auto is niet zo schoon als men denkt, ze hebben dan geen verbrandingsmotor, maar ze zijn zwaarder, in de praktijk al gauw 2 ton, ze moeten dus harder remmen wat ook fijnstof veroorzaakt, er is ook meer wrijving van de banden en dus meer slijtage en dus meer fijnstof, sommige critici wijzen er op dat de fijnstof van de elektrische auto door banden en remmen zelfs meer is dan uit de uitlaat van een moderne diesel
Zie bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/08 ... auto-s-di/
Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10
Heb je ooit wel eens in een EV gereden? Denk het niet, anders zou je weten dat dit verhaal niet opgaat. Je remt nauwelijks - dat gebeurt vanzelf wel namelijk.
-
- Berichten: 32323
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10
Een elektrische auto is wel zwaarder dan een benzine auto, maar 2 ton is het zeker niet. Het verschil is ongeveer 30%
Dat de banden sneller slijten is wel een feit. Maar daar ben je als bestuurder voor een deel zelf bij. Daarbij besteden fabrikanten veel werk aan het ontwikkelen van nieuwe banden die minder slijtagegevoelig zijn. Zie voor info:
https://www.autoblog.nl/nieuws/bandensl ... eid-132854
https://www.oponeo.nl/blog/effect-elekt ... autobanden
Dat de banden sneller slijten is wel een feit. Maar daar ben je als bestuurder voor een deel zelf bij. Daarbij besteden fabrikanten veel werk aan het ontwikkelen van nieuwe banden die minder slijtagegevoelig zijn. Zie voor info:
https://www.autoblog.nl/nieuws/bandensl ... eid-132854
https://www.oponeo.nl/blog/effect-elekt ... autobanden
Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10
Voor dat fijnstof werd misschien ook de asbesthoudende stof van de goedkoopste Aliexpress remblokjes bedoeld.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10
Waar gaat het door jouw geciteerde deel dan wel over?
@Theotrucker
Bij EV wordt ook (deels) electrisch geremd: de motor wordt als dynamo gebruikt, waardoor energie deels naar accu terug gaat.
Hierdoor slijten de remblokken minder dan bij remmen op alleen klassieke remblokken
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
- Berichten: 32323
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10
Komkommertijd
vindt dit leuk