LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Onterechte incassokosten?
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Onterechte incassokosten?
U heeft nooit een correcte veertiendagenbrief ontvangen (die per e-mail verzonden mag worden). Dit is een wettelijk vereiste. Om deze reden hoeft u de incassokosten niet te betalen. Laat ze maar lekker blaffen tot ze er bij neervallen. Woef woef!
https://www.google.com/search?q=veertie ... e&ie=UTF-8
Wil het incassobureau er na uw weigering een zaak van maken, dan zullen ze naar de kantonrechter moeten. En die geeft ze ongelijk. Dat zullen ze dus niet doen.
https://www.google.com/search?q=veertie ... e&ie=UTF-8
Wil het incassobureau er na uw weigering een zaak van maken, dan zullen ze naar de kantonrechter moeten. En die geeft ze ongelijk. Dat zullen ze dus niet doen.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12896
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Onterechte incassokosten?
Even advocaat van de duivel spelen en een hypothese, wat als alle communicatie is verstuurd naar het mailadres wat TS zelf opgeschreven heeft? Stel dat TS zelf een verkeerd mailadres heeft opgeschreven, blijft hij dan nog steeds buiten schot?Bob Schurkjens schreef: ↑14 jan 2020 22:01U heeft nooit een correcte veertiendagenbrief ontvangen (die per e-mail verzonden mag worden). Dit is een wettelijk vereiste. Om deze reden hoeft u de incassokosten niet te betalen. Laat ze maar lekker blaffen tot ze er bij neervallen. Woef woef!
https://www.google.com/search?q=veertie ... e&ie=UTF-8
Wil het incassobureau er na uw weigering een zaak van maken, dan zullen ze naar de kantonrechter moeten. En die geeft ze ongelijk. Dat zullen ze dus niet doen.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Onterechte incassokosten?
Topicstarter legt uit:
Ik denk dat de duivel hier niet ver mee gaat komen bij de kantonrechter. Of het bedrijf of het incassobureau heeft hier een fout gemaakt. Of allebei.
Ik zou verantwoordelijk zijn omdat ik het adres verkeerd zou hebben doorgegeven aan het bedrijf. Dat lijkt me gek aangezien ik van het bedrijf zelf nog een mail heb gekregen op 11-1.
Ik denk dat de duivel hier niet ver mee gaat komen bij de kantonrechter. Of het bedrijf of het incassobureau heeft hier een fout gemaakt. Of allebei.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 02 okt 2019 10:55
- Contacteer:
Re: Onterechte incassokosten?
Ik lees dat hun u benaderd hebben via sms/whats-app en email.
In uw voordeel is dit niet rechtsgeldig.
Formele communicatie over incasso en rechtszaken moet via de post.
De wet eist dat een aanmaning schriftelijk gebeurt, en pas na zo’n aanmaning kun je gaan dagvaarden – en ja, die dagvaarding moet dan ook weer schriftelijk.
U dient er wel zelf voor te zorgen dat uw gegevens juist zijn, dus een brief naar een verkeerd adres is ook rechtsgeldig.
In uw voordeel is dit niet rechtsgeldig.
Formele communicatie over incasso en rechtszaken moet via de post.
De wet eist dat een aanmaning schriftelijk gebeurt, en pas na zo’n aanmaning kun je gaan dagvaarden – en ja, die dagvaarding moet dan ook weer schriftelijk.
U dient er wel zelf voor te zorgen dat uw gegevens juist zijn, dus een brief naar een verkeerd adres is ook rechtsgeldig.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: Onterechte incassokosten?
Hoeveel incassokosten zou u dan totaal moeten betalen?
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 14 jan 2020 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Onterechte incassokosten?
Onjuist. Een ingebrekestelling ex art. 6:82 BW moet schriftelijk, een veertiendaagse aanmaning ex art. 6:96 lid 6 BW niet. E-mail, SMS en Whatsapp zijn schriftelijk, omdat je het nog eens kunt nalezen.
Onjuist. Voor dagvaarden is geen aanmaning nodig, er is zelf niet nodig dat je behoorlijk overlegd voert. Het ontbreken van behoorlijk overleg zal wel als gevolg hebben dat je in de proceskosten wordt veroordeeld, ook al win je.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 14 jan 2020 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 12896
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Onterechte incassokosten?
En hoe kan het dan dat er vanaf de zomer al gemaild is en nooit iets is aangekomen? En waarom zou de verhuurder na diverse mailtjes en het inschakelen van een incassobureau ineens zelf gaan mailen naar een ander mailadres?Bob Schurkjens schreef: ↑14 jan 2020 22:44Topicstarter legt uit:
Ik zou verantwoordelijk zijn omdat ik het adres verkeerd zou hebben doorgegeven aan het bedrijf. Dat lijkt me gek aangezien ik van het bedrijf zelf nog een mail heb gekregen op 11-1.
Ik denk dat de duivel hier niet ver mee gaat komen bij de kantonrechter. Of het bedrijf of het incassobureau heeft hier een fout gemaakt. Of allebei.
Als de verhuurder inderdaad naar een verkeerd mailadres gestuurd zou hebben zou er nu geen discussie zijn over de incassokosten. TS hoeft maar aan de verhuurder te vragen of hij enkel al het mailtje kan zien van de factuur. Daar staat netjes in naar welk mailadres er gestuurd is.
De verhuurder zou zo dom geweest moeten zijn om bij elke mail een fout te maken, behalve in het mailtje van 11-01? Dan zou de verhuurder ook een bericht terug moeten krijgen dat de mail niet afgeleverd kon worden omdat het verstuurd is naar een niet bestaand adres en daar niets mee doen? Het incassobureau krijgt de gegevens van TS om de zaak over te nemen. Zij sturen ook een mail naar TS en die zou wel aankomen?
Ik blijf het een heel vaag verhaal vinden.
Re: Onterechte incassokosten?
Er wordt natuurlijk maar één keer op een centrale plek een fout gemaakt en vervolgens wordt die fout de hele tijd foutloos gekopieerd.NeoDutchio schreef: ↑14 jan 2020 23:10De verhuurder zou zo dom geweest moeten zijn om bij elke mail een fout te maken, behalve in het mailtje van 11-01?
Nee, ten eerste kan het e-mail adres best bestaan en ten tweede hoeft de mail server helemaal geen bericht terug te sturen.NeoDutchio schreef: ↑14 jan 2020 23:10Dan zou de verhuurder ook een bericht terug moeten krijgen dat de mail niet afgeleverd kon worden omdat het verstuurd is naar een niet bestaand adres en daar niets mee doen?
Het incassobureau kan hebben gezocht (bijvoobeeld op internet) en op het e-mails van TS zijn gestuit.
-
- Berichten: 12896
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Onterechte incassokosten?
Behalve dan op 11-01, dan is het foute mailadres in de computer wonderbaarlijk gecorrigeerd?alfatrion schreef: ↑14 jan 2020 23:18Er wordt natuurlijk maar één keer op een centrale plek een fout gemaakt en vervolgens wordt die fout de hele tijd foutloos gekopieerd.NeoDutchio schreef: ↑14 jan 2020 23:10De verhuurder zou zo dom geweest moeten zijn om bij elke mail een fout te maken, behalve in het mailtje van 11-01?
Als je onterecht facturen en herinneringen krijgt zal het eerst zijn dat je doet de afzender aangeven dat er een fout gemaakt is en jij niet diegene bent die ontvanger zou moeten zijn.alfatrion schreef: ↑14 jan 2020 23:18Nee, ten eerste kan het e-mail adres best bestaan en ten tweede hoeft de mail server helemaal geen bericht terug te sturen.NeoDutchio schreef: ↑14 jan 2020 23:10Dan zou de verhuurder ook een bericht terug moeten krijgen dat de mail niet afgeleverd kon worden omdat het verstuurd is naar een niet bestaand adres en daar niets mee doen?
Naar mijn weten komt er altijd een mail terug als het niet afgeleverd kan worden. Kan zijn dat ik er naast zit.
Gelukkig heb ik geen ervaringen met incassobureau's, maar als je de NAW, rijbewijs en telefoongegevens van TS hebt, waarom zou je dan gaan zoeken naar een mailadres? De kans dat je die online vindt is behoorlijk klein. Kleiner dan het vinden van een vast telefoonnummer.
Re: Onterechte incassokosten?
Ook al is het geen correcte 14 dagen brief, TS wordt weldegelijk in de gelegenheid gesteld om verdere incassokosten te ontlopen door binnen 7 dagen te betalen.
En als je dan binnen die 7 dagen betaal, voldoe je aan de door tegenpartij gestelde eis, om verdere incassokosten te ontlopen. En daarbij maakt het niet uit , dat die incassobrief rammelt.
Re: Onterechte incassokosten?
Ja, maar als je niet binnen die zeven dagen betaald dan ben je ook geen incassokosten verschuldigd. Dat is alleen anders als je daarvoor wel een correcte aanmaning hebt ontvangen.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: Onterechte incassokosten?
Tegenwoordig zijn alle betalingen enkele minuten tot hooguit enkele uren later bij de ontvanger.NeoDutchio schreef: ↑14 jan 2020 16:20Binnen 14 dagen betalen. Op 30-12 krijgt u dat bericht en op 13-11 betaald u. Als u bedoeld 13-01, dan bent u te laat.
31-12 dag 1, 01-01 dag 2, 02-01 dag 3, 03-01 dag 4, 04-01 dag 5, 05-01 dag 6, 06-01 dag 7, 07-1 dag 8, 08-01 dag 9, 09-01 dag 10, 10-01 dag 11, 11-01, dag 12, 12-01 dag 13, 13-01 dag 14. U hebt de 14de dag overgemaakt wat pas de 15de dag aangekomen is. Binnen 14 dagen betalen niet hetzelfde als op de 14de dag overmaken.
Verder is het vaag waar het probleem zit met het foute mailadres. Heeft u wel een bestelbevestiging gehad? Als u niets ontvangen heeft voor die tijd zou het ook niet kunnen dat de verkoper uit zichzelf op 11-01 ineens met u gaat mailen terwijl het al overgedragen is aan het incassobureau. Dus geen bevestiging van de bestelling, geen bericht van verzending, geen factuur en wel ineens contact na die tijd?
Informeer maar eens bij je bank!