LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoge rekening voor kort gesprek met specialist
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12 feb 2020 11:26
Hoge rekening voor kort gesprek met specialist
Door enorme stress (werkloos als gevolg van een medische calamiteit) blijkt mijn schildklier het niet zo lekker te doen waardoor er een gewichtstoename ontwikkelt. In een gesprek met de huisarts stelde zij mij de keuze naar de Obesitaskliniek voor evt een maagverkleining of naar de endocrinoloog. Ik koos voor het laatste, een operatie was voor mij geen optie(ik eet gezond). In Augustus 2019 ben ik gezien door een aimabele internist, een gesprek van 20 minuten en verder geen acties of vervolgconsult. Op 7 februari jl. ontving ik een nota over dit consult van Euro 285,00 IK BEN WERKELIJK VERBIJSTERD!!! De uitleg van het Ziekenhuis, wij maken prijsafspraken met de verzekeraar en daar komt dit
gemiddelde bedrag dan uit voort. Misschien moet U de volgende keer eerst het ziekenhuis bellen om te horen wat het bezoek gaat kosten zodat U dan een "keuze" kan maken voor wel of niet contact met de specialist. Op mijn opmerking dat er dan sprake is van "klasse gezondheidszorg" bleef het enige tijd stil.
Ik weet dat ik een betalingsregeling kan krijgen bij de zorgverzekeraar maar daar gaat het niet om. DE ZORG WORDT TE DUUR, ik begrijp het nu volkomen!!
gemiddelde bedrag dan uit voort. Misschien moet U de volgende keer eerst het ziekenhuis bellen om te horen wat het bezoek gaat kosten zodat U dan een "keuze" kan maken voor wel of niet contact met de specialist. Op mijn opmerking dat er dan sprake is van "klasse gezondheidszorg" bleef het enige tijd stil.
Ik weet dat ik een betalingsregeling kan krijgen bij de zorgverzekeraar maar daar gaat het niet om. DE ZORG WORDT TE DUUR, ik begrijp het nu volkomen!!
Re: Hoge rekening voor kort gesprek met specialist
Maar u heeft toch een zorgverzekering? Of moet u het volledige bedrag zelf ophoesten?
Re: Hoge rekening voor kort gesprek met specialist
Goed verhaal, maar niets daarin onderbouwt de stelling dat 'de zorg te duur wordt'.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Hoge rekening voor kort gesprek met specialist
Ja het is waar....consulten bij specialisten zijn verschrikkelijk duur.
Ik verbaas me nergens meer over , ben wél blij dat ik alle zorg kan krijgen die ik nodig heb, wanneer en waarmee dan ook. En ik betaal en accepteer...er zit niets anders op....mopperen heeft géén zin...
Ik verbaas me nergens meer over , ben wél blij dat ik alle zorg kan krijgen die ik nodig heb, wanneer en waarmee dan ook. En ik betaal en accepteer...er zit niets anders op....mopperen heeft géén zin...
Re: Hoge rekening voor kort gesprek met specialist
Had u een vervolgafspraak gehad, was het bedrag niet hoger geworden.
En als die medische calamiteit vorig jaar plaatsgevonden heeft, zult u toch wel zowat uw eigen risico opgebruikt hebben.
En als die medische calamiteit vorig jaar plaatsgevonden heeft, zult u toch wel zowat uw eigen risico opgebruikt hebben.
Re: Hoge rekening voor kort gesprek met specialist
en daar is niets aan gelogen. Dat is inderdaad zo afgesproken om te voorkomen dat ziekenhuizen en andere zorgverleners volledig op "uurtje, factuurtje" basis werken. Zoals al aangegeven is dit een gemiddeld bedrag, als het consult een uur had geduurd, was u hetzelfde kwijt geweest, idem voor een vervolgafspraak.derodeneus schreef: ↑12 feb 2020 11:48De uitleg van het Ziekenhuis, wij maken prijsafspraken met de verzekeraar en daar komt dit
gemiddelde bedrag dan uit voort.
In de eerste plaats denk ik dat u "klasseN gezondheidszorg" betreft. Als dat zo is, heeft u geen idee waar u het over heeft, het bekt wel leuk denk ik. Maar meer ook niet. Die term die daarin ook gebruikt wordt in verband met justitie, klassenjustitie, is toch echt totaal iets anders. Dat zou betekenen dat er juist geen gemiddelden zijn, maar er gekeken wordt naar wie er zit en op basis van klassen tarieven bepaald worden.derodeneus schreef: ↑12 feb 2020 11:48Op mijn opmerking dat er dan sprake is van "klasse gezondheidszorg" bleef het enige tijd stil.
Ja, en logisch. Dat diegene die u aan de lijn had enige tijd stil werd na uw opmerking kan ik mij ook goed voorstellen. Waarschijnlijk probeerde ze met enige tact duidelijk te maken dat uw opmerking wel ongelofelijk [niet slim] is. Hier zou ik ook even over na moeten denken.
Erthanax
vindt dit leuk
Re: Hoge rekening voor kort gesprek met specialist
De tijd van klassengezondheidszorg ligt niet zo ver achter ons. Ziekenfonds op "zaal" (meestal 6 of 8 bedden), particulier op "kamer" (1 of 2 bedden). Zelfs het eten was beter "op klasse".
Re: Hoge rekening voor kort gesprek met specialist
“Misschien moet U de volgende keer eerst het ziekenhuis bellen om te horen wat het bezoek gaat kosten zodat U dan een "keuze" kan maken voor wel of niet contact met de specialist. Op mijn opmerking dat er dan sprake is van "klasse gezondheidszorg" bleef het enige tijd stil.”
Ik vind dit eigenlijk een prima advies, als mensen geen idee hebben wat het kost om een gesprek te hebben met een specialist, vraag daar dan eerst eens naar.
En die opmerking over klasse gezondheidszorg kan ik helemaal niet plaatsen, maar misschien kunt u nog even uitleggen wat u daarmee bedoelt?
U moet meer betalen omdat u in een andere klasse valt??
Ik vind dit eigenlijk een prima advies, als mensen geen idee hebben wat het kost om een gesprek te hebben met een specialist, vraag daar dan eerst eens naar.
En die opmerking over klasse gezondheidszorg kan ik helemaal niet plaatsen, maar misschien kunt u nog even uitleggen wat u daarmee bedoelt?
U moet meer betalen omdat u in een andere klasse valt??
Re: Hoge rekening voor kort gesprek met specialist
kern is natuurlijk wel dat dit gevolg is van politieke keuzes. oftewel de klacht hoort in den Haag thuis, niet bij verzekeraar of ziekenhuis, die voeren slechts regels en wetten uit.
Re: Hoge rekening voor kort gesprek met specialist
Maar hebt u iets gehad aan dat gesprek met de specialist? Dat is het belangrijkste.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 12 mei 2016 01:03
Re: Hoge rekening voor kort gesprek met specialist
Ik had recent dezelfde ervaring: een consult van 20 min. en een kliktestje op een computer: 1100,- ....
Deze tarieven worden inderdaad afgesproken met zorgverzekeraars. Ik kan me de verbijstering goed voorstellen van de OP, die ervoer ik zelf namelijk ook.
Een argument als: het wordt toch vergoed? (die ook aangedragen werd door de zorgverzekeraar in mijn geval) begrijp ik totaal niet. Wie betaalt tenslotte uiteindelijk de rekening?!
Vantevoren naar het ziekenhuis bellen en vragen wat het kost doe ik normaliter standaard, maar was ik deze keer vergeten. Overigens krijg ik altijd als antwoord dat ze geen idee hebben en dat ik naar de administratie moet bellen waar ik na 5 keer doorverbinden hetzelfde antwoord krijg: we weten het pas als het voorbij is. Je vraagt je af hoe marktwerking in de zorg mogelijk moet zijn als je als klant niet eens kunt achterhalen wat het gaat kosten.
Deze tarieven worden inderdaad afgesproken met zorgverzekeraars. Ik kan me de verbijstering goed voorstellen van de OP, die ervoer ik zelf namelijk ook.
Een argument als: het wordt toch vergoed? (die ook aangedragen werd door de zorgverzekeraar in mijn geval) begrijp ik totaal niet. Wie betaalt tenslotte uiteindelijk de rekening?!
Vantevoren naar het ziekenhuis bellen en vragen wat het kost doe ik normaliter standaard, maar was ik deze keer vergeten. Overigens krijg ik altijd als antwoord dat ze geen idee hebben en dat ik naar de administratie moet bellen waar ik na 5 keer doorverbinden hetzelfde antwoord krijg: we weten het pas als het voorbij is. Je vraagt je af hoe marktwerking in de zorg mogelijk moet zijn als je als klant niet eens kunt achterhalen wat het gaat kosten.
Re: Hoge rekening voor kort gesprek met specialist
Waarom wordt (selectieve) verontwaardiging over rekenregels in de zorg toch steeds verwart met het vraagstuk over 'hoe duur de zorg wel niet is'?
Re: Hoge rekening voor kort gesprek met specialist
En dan? Je wordt niet voor niets doorverwezen. Laat je de zorg dan maar zitten als het tarief je niet aanstaat?Zorggebruiker schreef: ↑14 feb 2020 15:40Vantevoren naar het ziekenhuis bellen en vragen wat het kost doe ik normaliter standaard, maar was ik deze keer vergeten.
Juist door de vastgestelde tarieven per DBC is het veel makkelijker geworden te achterhalen wat de kosten van een behandeling zijn.Zorggebruiker schreef: ↑14 feb 2020 15:40Je vraagt je af hoe marktwerking in de zorg mogelijk moet zijn als je als klant niet eens kunt achterhalen wat het gaat kosten.
Omdat de meesten geen idee hebben hoe het werkt en zich er ook niet in verdiepen - maar er desondanks wél een mening over hebben...
Erthanax
vindt dit leuk