LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

angel1978 schreef:
09 mar 2020 15:19
Pas bij voldoende hulpverlening krijgt iedereen aandacht en alle hulp.
Juist, er kan voldoende hulp komen. In dat geval vervalt de normale T4 classificatie. Maar de T4 classificatie hoeft gelukkig zelden toegepast te worden, omdat er meestal voldoende hulpverlening ter plaatse kan komen. Wat ze nu in Italie willen is niet een tijdelijke T4, maar een T4 met afwachten tot overlijden.

angel1978
Berichten: 11082
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

berndv schreef:
09 mar 2020 15:27
angel1978 schreef:
09 mar 2020 15:19
Pas bij voldoende hulpverlening krijgt iedereen aandacht en alle hulp.
Juist, er kan voldoende hulp komen. In dat geval vervalt de normale T4 classificatie. Maar de T4 classificatie hoeft gelukkig zelden toegepast te worden, omdat er meestal voldoende hulpverlening ter plaatse kan komen. Wat ze nu in Italie willen is niet een tijdelijke T4, maar een T4 met afwachten tot overlijden.
Dat heb je uit Google translatie gehaald?
Een T4 is altijd tijdelijk ( tot er weer voldoende middelen beschikbaar zijn ). Soms snel,soms langer maar altijd tot er weer voldoende middelen zijn. Niets nieuws dus en zeker ook niet uitzonderlijk.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

angel1978 schreef:
09 mar 2020 15:31
Dat heb je uit Google translatie gehaald?
Nee :lol: Mijn boeken zijn neem ik aan toen wel door vertalers vertaald. Maar heb er vanuit mijn vakgebied zijdelings veel mee te maken (gehad), gelukkig niet rechtstreeks, jij wel als ik je zo hoor, ik moet het doen met theoretische kennis, dus als jij zegt dat wat ik zeg onzin is, dan is dat zo.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Misschien is de tijd rijp om de autokino na 18 jaar weer nieuw leven in te blazen?
Het had wel iets destijds.

Nijogeth
Berichten: 10133
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat lijkt me inderdaad wel iets leuks. Toch iets dat ik gemist heb.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het scherm is er nog steeds. De rest zal vernieuwd moeten worden.

Nijogeth
Berichten: 10133
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je bedoelt die in Landgraaf?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ja,in Landgraaf. Laatst stond het scherm er nog.

witte angora
Berichten: 31022
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het advies van het kabinet is dat mensen in het hele land geen handen meer schudden.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-kabinet

Dat wordt dus begroeten op de 'wai-manier'.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Opmerkelijk dat de provincies Groningen en Friesland nog geen corona-infecties kennen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja , vind ik ook opmerkelijk, ook de kop van Noord-Holland en de Wadden zijn nog virusvrij.

BL2
Berichten: 4875
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Waar een lekkere zoute desinfecterende zeebries al niet goed voor is.

Lowieze
Berichten: 6675
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
09 mar 2020 23:57
Ja , vind ik ook opmerkelijk, ook de kop van Noord-Holland en de Wadden zijn nog virusvrij.
Er zijn wel mensen besmet in Schagen en Alkmaar, dus waarschijnlijk zullen er snel meerdere personen volgen.
Bovendien is het zo dat de mensen die met klachten naar de huisarts of GGD bellen, heel veel moeite moeten doen om getest te worden. Dus grote kans dat zij wel besmet zijn, maar dan denken: nou, ik kijk wel waar het schip strandt.
Dus de kans dat er mensen met het virus in alle provincies zijn is natuurlijk heel groot.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Ach ik las dat zowel een longarts in Nederland als Italië aangaven dat er eerder dit griepseizoen al opvallend veel mensen met longontsteking in het ziekenhuis terecht kwamen.
En dat een aantal besmettingen in Italië terug te voeren zijn op mensen die half januari al ziek waren. In Duitsland schijnt dat ook het geval te zijn.
Het is natuurlijk ook wel een beetje naïef om te denken dat een virus zich pas verspreid zodra het bekend wordt, in plaats van in de periode daarvoor toen China er al mee kampte en iedereen dat land zonder enige voorzorgsmaatregel in- en uit kon reizen.
Ik vind het wel bijzonder dat die toename van patiënten met longontsteking eerder blijkbaar geen reden was tot zorg.
In Italië heeft men zich gefocust op mensen die recent in China geweest waren of contact gehad hadden met mensen daar vandaan. Men geeft nu aan dat dat een verkeerde focus was, waarbij de mensen mogelijk ook verkeerd voorgelicht zijn. Doet men hier niet precies hetzelfde?
Op zich denk ik dat het niet veel uitmaakt. Ben je ziek, gewoon even thuisblijven en uitzieken en contact met anderen proberen te vermijden. Dat kan een mens toch zelf ook wel verzinnen, in plaats van de overheid maar te beschuldigen.

16again
Berichten: 16169
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
09 mar 2020 19:41
Opmerkelijk dat de provincies Groningen en Friesland nog geen corona-infecties kennen.
Inmiddels staat Friesland ook op de kaart

Nijogeth
Berichten: 10133
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lowieze schreef:
10 mar 2020 06:47
moederslink schreef:
09 mar 2020 23:57
Ja , vind ik ook opmerkelijk, ook de kop van Noord-Holland en de Wadden zijn nog virusvrij.
Er zijn wel mensen besmet in Schagen en Alkmaar, dus waarschijnlijk zullen er snel meerdere personen volgen.
Bovendien is het zo dat de mensen die met klachten naar de huisarts of GGD bellen, heel veel moeite moeten doen om getest te worden. Dus grote kans dat zij wel besmet zijn, maar dan denken: nou, ik kijk wel waar het schip strandt.
Dus de kans dat er mensen met het virus in alle provincies zijn is natuurlijk heel groot.
Ik mag dus van mijn leidinggevende niet werken zolang ik nog koorts heb en hoest. Gisteren met m gebeld en samen bedacht toch maar de huisarts te bellen, omdat ik vorige week in Hoogstaete Zuyderland in Sittard ben geweest, waar iemand Corona had en is overleden. Telefoontje naar de huisarts hield voornamelijk tips in. Ik kon direct contact met een zieke niet aantonen, ben niet in de probleemgebieden geweest en dus zou ik niet getest gaan worden en moet ik de voorschriften van het RIVM volgen.

Het is dus inderdaad niet standaard om getest te worden. Het werkelijk aantal besmettingen met Corona lijkt me dus zeker al 2x zo groot dan bekend is, misschien zelfs meer, als het grootste deel niet getest zal worden.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Inmiddels staat Friesland ook op de kaart
Gelukkig maar, wordt hier ironisch opgemerkt.

China: het artikel in de Global Times is vooral bedoeld om de eigen overtuiging (100% controle op je bevolking) te verspreiden, ook door middel van het beperken van de reismogelijkheden.

Italië: ik vraag mij af hoe lang de regering de blokkade volhoudt, want zo goed zijn de sociale voorzieningen niet. Geen werk betekent nauwelijks geld, terwijl huur of hypotheek wel doorlopen. Volgens de Italiaanse media is de 'Patiënt Nul' een Duitser. Om precies te zijn: iemand, die bij de auto-onderdelen-leverancier in München in dienst is en bij dat bedrijf doken de eerste besmettingen in Duitsland op, nadat een personeelslid terug uit China kwam. In Noord-Italië zijn er veel besmettingen, omdat Patiënt Nul nauwelijks symptomen had en allerlei zakelijke relaties heeft bezocht. De innige, hartelijke manier van begroeten heeft de verspreiding fors versneld. Als je dan ook nog weet, dat Italianen i.h.a. met meer generaties op heel weinig vierkante meters leven,is er eindelijk een betrouwbare reden voor de snelle verspreiding en hoge sterftecijfers daar.

Wij hopen, dat de blokkade al voor 3 april wordt opgeheven, want we moeten nog die kant op.

Nederland: WHO mag commentaar leveren wat ze willen, Nederlandse cultuur werkt anders. Hier helpen verboden niet, maar dringende adviezen wel. Als je hier dingen zou gaan verbieden, is er altijd een groep, die het niet serieus neemt of juist het tegenovergestelde doet. Wat dat betreft, zit de regering wel op de goede lijn.
Tweede Kamer moet zich vooral rustig houden. Nu vragen stellen of debatteren is een kenmerk van de Zelfpromotie (Goede vondst van Lubach op Zondag), maar helpt niets en vergroot de hoeveelheid Spookverhalen.

Duitsland: Ook daar een felle discussie over bijeenkomsten met meer dan 1000 mensen.
CDU-Politiker en Epedimoloog (in Duitsland kom je pas in het parlement, als je meer dan alleen een studie politicologie hebt afgerond) heeft op het ZDF het probleem beter toegelicht. Het gaat erom welke leeftijdsgroep een evenement bezoekt. De afgezegde boekenbeurs in Leipzig is een bijeenkomst voor alle leeftijden, dus ook voor wie al een verminderde weerstand heeft. (En in verhouding trekt die beurs een hoog percentage mindervaliden, want ook als je bijna niets meer kunt, lukt lezen nog wel.)
Voetbalwedstrijden worden meer door jonge mannen bezocht, die een betere weerstand hebben en daarom is men tot nu toe niet zo drastisch als in andere landen, worden sommige wedstrijden met publiek gespeeld en andere weer niet. Ook een gevolg van de federale structuur in het land - het Gesundheitsamt van het Kreis beslist uiteindelijk, net zoals in Nederland de plaatselijke autoriteiten.

Samengevat: hoe grijzer het hoofdhaar op een bijeenkomst, hoe wijzer het is om er niet heen te gaan.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
10 mar 2020 11:37
Ik mag dus van mijn leidinggevende niet werken zolang ik nog koorts heb en hoest. Gisteren met m gebeld en samen bedacht toch maar de huisarts te bellen, omdat ik vorige week in Hoogstaete Zuyderland in Sittard ben geweest, waar iemand Corona had en is overleden. Telefoontje naar de huisarts hield voornamelijk tips in. Ik kon direct contact met een zieke niet aantonen, ben niet in de probleemgebieden geweest en dus zou ik niet getest gaan worden en moet ik de voorschriften van het RIVM volgen.
Het is dus inderdaad niet standaard om getest te worden. Het werkelijk aantal besmettingen met Corona lijkt me dus zeker al 2x zo groot dan bekend is, misschien zelfs meer, als het grootste deel niet getest zal worden.
Beterschap. Met koorts lijkt mij het niet zo slim om te gaan werken. Koorts is een signaal, dat je afweersysteem actief is en dan ben je toch niet met je volle aandacht bij het werk.

Testen is nergens op de wereld 100% standaard.

Overigens ook lastig met een nieuw virus, want om te testen of iemand het virus heeft, heb je dood virus nodig. Dat betekent eerst het virus opkweken en daarna voor de test doden. Zoiets vraagt tijd en als er maar weinig levende monsters van het virus beschikbaar zijn, kan niet elk laboratorium eraan komen. Pas over een jaar zal een standaard test mogelijk worden, maar niet voor elke virusvariant, want Covid-19 muteert.

Lowieze
Berichten: 6675
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jablan schreef:
10 mar 2020 12:03


Testen is nergens op de wereld 100% standaard.

Overigens ook lastig met een nieuw virus, want om te testen of iemand het virus heeft, heb je dood virus nodig. Dat betekent eerst het virus opkweken en daarna voor de test doden. Zoiets vraagt tijd en als er maar weinig levende monsters van het virus beschikbaar zijn, kan niet elk laboratorium eraan komen. Pas over een jaar zal een standaard test mogelijk worden, maar niet voor elke virusvariant, want Covid-19 muteert.
Sorry, ik ben maar een leek maar ik lees hier toch heel wat anders over de manier van testen in het lab.
https://www.deingenieur.nl/artikel/zo-w ... boratorium

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze/De Ingenieur gaan in op de feitelijke test. Mijn bijdrage zit voor het testen - om te kunnen testen, is er dood-virus nodig. Dat zie je ook bij de Ingenieur terug: op het moment van publicatie waren er maar 14 laboratoria beschikbaar. Inmiddels zijn het er meer, omdat er voldoende virus is gekweekt om andere laboratoria mee uit te rusten.

Vaccin duurt nog veel langer, want dat is de zoektocht naar iets, dat het dna van het virus onschadelijk maakt en dan het liefste het stukje dna, dat niet muteert.

Gesloten