Indachtig de toespraak van Rutte, is mij bijgebleven dat we dit samen moeten zien te rooien en dat we elkaar moeten helpen. Daarom lijkt het mij goed dat consumenten het Corona-voucher accepteren in plaats van één en ander juridisch op de spits te drijven.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Laatst gewijzigd door tttlocke op 16 mar 2020 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 32332
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Wat te denken van de vliegtuigen die leeg, of bijna leeg, naar een of andere bestemming moeten vliegen om mensen op te halen/evacueren? Die vliegen toch echt niet op een paar korrels vogelzaad.
Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Geholpen? Vast. Dat gebeurt al en zal nog meer gebeuren. Maar volledige compensatie kan je als ondernemer wel vergeten.Kees2850 schreef: ↑16 mar 2020 21:05Ik ben geen ondernemer maar begreep uit zijn woorden dat ondernemers zullen worden geholpen. Maar ja Mark Rutte heeft wel vaker wat beloofd.sylvesterb schreef: ↑16 mar 2020 20:11Gecompenseerd dat heb ik hem nergens horen zeggen. Bedrijven worden gesteund, zo heeft mijn werkgever voor al het personeel (200 man) werktijdverkorting aangevraagd.
Jij werkt de indruk dat bedrijven geen schade zullen ondervinden dat is namelijk compenseren. Dit beloofd Rutte nergens en gaat ook echt niet gebeuren.
Echter een financieel ongezond bedrijf die al op het randje zit zal deze crisis niet gaan overleven.
Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Gezien onze persoonlijke omstandigheden, reden waarom we onze reis naar Spanje in april geboekt hebben, zijn we niet geholpen met een voucher die een jaar geldig is. Heel simpel, we willen ons geld terug want een reis op een later moment dit jaar zit er niet in. Wat te doen?
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 16 mar 2020 21:06
Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Onze Vlucht naar Sevilla bij transavia van 20 april kunnen wij omboeken zonder omboekingskosten volgens berichten van de Transavia.
Nu wil ik dit omzetten maar tot mijn grote verbazing geldt dit alleen voor een enkele ticket, nu hebben wij natuurlijk een retourtje want wij willen ook weer terug , weet U hoe dit zit of kan bekijken of dit toch niet misleidend is. Dat we meerkosten van een ticket bij moeten betalen dat snappen wij , maar de omboekingskosten zouden moeten gelden voor heen en terug , wat wij ook geboekt hebben.
Nu wil ik dit omzetten maar tot mijn grote verbazing geldt dit alleen voor een enkele ticket, nu hebben wij natuurlijk een retourtje want wij willen ook weer terug , weet U hoe dit zit of kan bekijken of dit toch niet misleidend is. Dat we meerkosten van een ticket bij moeten betalen dat snappen wij , maar de omboekingskosten zouden moeten gelden voor heen en terug , wat wij ook geboekt hebben.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Zoals het door de SGR is uitgelegd kan ik er tenslotte wel mee akkoord gaan. De voucher zal door mijn reisbureau verzilverd moeten worden. Als het reisbureau, in mijn geval Corendon, failliet zou gaan na deze toestand hebben we nog de SGR die dan garant staat voor de waarde van de voucher.
-
- Berichten: 32332
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Juist niet. Om grote problemen voor de reisorganisaties te voorkomen, wordt er een voucher gegeven. Het verlies wordt niet minder groot, maar meer in de tijd uitgespreid. Als iedereen zijn reissom terug zou krijgen, zou een aantal maatschappijen waarschijnlijk in grote financiële problemen komen. En dan heeft niemand meer wat. Mogen mensen al blij zijn als ze nog terug naar huis kunnen.Kees2850 schreef: ↑16 mar 2020 21:08Ja en? Moet de individuele reiziger daarvoor opdraaien? Waarschijnlijk wel maar is in mijn ogen niet correct.witte angora schreef: ↑16 mar 2020 21:05Wat te denken van de vliegtuigen die leeg, of bijna leeg, naar een of andere bestemming moeten vliegen om mensen op te halen/evacueren? Die vliegen toch echt niet op een paar korrels vogelzaad.
Mijn zus, zwager en neef zitten op het ogenblik bij mijn nichtje in Oeganda. Geen idee hoe die volgens planning over een paar weken terug zouden moeten. Sterker nog: neef zou aansluitend naar vrienden in Canada vliegen, om van daar uit naar Amerika te gaan. Dat laatste gaat sowieso al niet door, maar hoe het met zijn trip naar Canada gaat? Geen idee. En als dat niet door gaat, hoe komt hij zonder vliegticket weer naar Nederland? Geen idee.
De boel staat nu eenmaal op zijn kop, en dan kun je met zijn allen proberen te stampvoeten, maar het enige wat je dan doet is met je benen in de lucht staan zwaaien. Oftewel: het helpt geen ene malle moer. Het is zoals het is.
Erthanax
en moederslink
vinden dit leuk
Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Ik heb een aanbetaling gedaan voor een pakketreis vertrek 11 mei moet nu het resterende bedrag betalen.
Vraag.
Moet ik het resterende bedrag betalen nu alles zo onzeker is.
Vraag.
Moet ik het resterende bedrag betalen nu alles zo onzeker is.
Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Ik heb bij Corendon een reis naar Turkije geboekt voor 5 personen. Onze vertrekdatum is 13 mei. Aangezien Turkije een inreisverbod tot 17 april hanteert ben ik, op voorhand, gaan kijken naar een alternatieve datum als de periode van het inreisverbod wordt verlengd. Dezelfde reis was in september €900 duurder. Toen ik de dag daarop (15 maart) de gegevens van de reis in september nogmaals opvroeg bleek dat de prijs fors was verhoogd. Het verschil was geen €900 maar €1.600. Ik vind dit echt te schunnig voor woorden.
Ik snap dat Corendon de schade zo veel mogelijk wil beperken door het uitgeven van vouchers zodat ze niet alle geannuleerde reizen in geld hoeven te betalen. Dit kan mogelijk leiden tot een faillissement (zeker als de huidige situatie nog maanden voortduurt). Ik heb liever geen voucher maar geld, maar ik snap deze handelswijze wel.
Maar de prijzen in één nacht met 10-15% verhogen vind ik echt schandalig. Het zal waarschijnlijk wel te maken hebben met het inwisselen van de vouchers......
Ik snap dat Corendon de schade zo veel mogelijk wil beperken door het uitgeven van vouchers zodat ze niet alle geannuleerde reizen in geld hoeven te betalen. Dit kan mogelijk leiden tot een faillissement (zeker als de huidige situatie nog maanden voortduurt). Ik heb liever geen voucher maar geld, maar ik snap deze handelswijze wel.
Maar de prijzen in één nacht met 10-15% verhogen vind ik echt schandalig. Het zal waarschijnlijk wel te maken hebben met het inwisselen van de vouchers......
witte angora
vindt dit leuk
Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Een vraag over een vacantieboeking waarvoor al een aanbetaling is gedaan, maar de restbetaling over 2 weken moet plaatsvinden.
Een pakketreis is geboekt naar Georgie/Armenie. Is het verstandig in deze onzekere tijd, om de restbetaling te doen?
Is de restbetaling verplicht of kan men de aanbetaling maar voor verlies nemen? Of is men verplicht de restbetaling in ieder geval te voldoen, omdat men de verplichting is aangegaan?
De reis willen wij graag doen alleen de afloop is wellicht onzeker met het sluiten van grenzen.
Met vriendelijke groet. H van Heuven
Een pakketreis is geboekt naar Georgie/Armenie. Is het verstandig in deze onzekere tijd, om de restbetaling te doen?
Is de restbetaling verplicht of kan men de aanbetaling maar voor verlies nemen? Of is men verplicht de restbetaling in ieder geval te voldoen, omdat men de verplichting is aangegaan?
De reis willen wij graag doen alleen de afloop is wellicht onzeker met het sluiten van grenzen.
Met vriendelijke groet. H van Heuven
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 16 mar 2020 21:46
Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Hier ben ik het niet mee eens.
De voucher die ik toegezegd kreeg vanavond is geldig tot 31 mei 2021.
Ten eerste weet ik om persoonlijke redenen niet of ik in de gelegenheid ben om deze vakantie vóór die datum in te plannen, ben ik daarna mijn geld kwijt?
Ten tweede wil ik nu mijn vakantie niet doorgaat mijn geld wellicht anders besteden.
Ik heb er begrip voor dat teruggave van het geld niet deze week lukt, maar stel de touroperator wel in gebreke en wens mijn geld terug i.p.v. een voucher. Je hebt er gewoon recht op.
De voucher die ik toegezegd kreeg vanavond is geldig tot 31 mei 2021.
Ten eerste weet ik om persoonlijke redenen niet of ik in de gelegenheid ben om deze vakantie vóór die datum in te plannen, ben ik daarna mijn geld kwijt?
Ten tweede wil ik nu mijn vakantie niet doorgaat mijn geld wellicht anders besteden.
Ik heb er begrip voor dat teruggave van het geld niet deze week lukt, maar stel de touroperator wel in gebreke en wens mijn geld terug i.p.v. een voucher. Je hebt er gewoon recht op.
Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Dan gaat u toch uw recht opeisen, als u daar op staat?
Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Waarom is dat relevant? Als u vakantie wel doorgegaan was zoals gepland, dan had u die keuze ook niet gehad.SijtskeBader schreef: ↑16 mar 2020 21:52Ten tweede wil ik nu mijn vakantie niet doorgaat mijn geld wellicht anders besteden.
Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Twee mogelijkheden:
1. De reis annuleren en de kosten betalen die met die annulering gemoeid zijn.
2. De reis niet annuleren en aan de betalingsverplichting voldoen.
'Ik houd de boeking intact want ik ga graag op reis als alles tegen die tijd redelijk normaal is, maar ik houd nu liever de betaling achter de hand', is geen optie.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Verplaatst naar corona reizen ^FG
Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Die termijn is niet rechtsgeldig. De klant heeft een terugteruglingsvordering en die verjaard pas na vijf jaar. Ik vind het niet netjes om dat te verkorten tot iets meer dan een jaar. Dat is misbruik van de omstandigheden als je het mij vraagt. Als je wilt dat mensen een voucher accepteren dan moet je meer doet dan wat de wet voorschrijft, zoals een voucher zonder vervaltermijn of de mogelijkheid op korting bij een duurdere reis.SijtskeBader schreef: ↑16 mar 2020 21:52De voucher die ik toegezegd kreeg vanavond is geldig tot 31 mei 2021.
Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Beter een voucher dan in geval van een faillisement niets te krijgen. Dat is zeker waar. Maar waarom heeft dat voucher dan een geldigheidstermijn van 1 jaar. Dat geeft vaak geen oplossing. Voorbeeld: als medio mei wordt bepaald dat mijn (camping)reis in juni niet kan doorgaan krijg ik een voucher met een geldigheid tot medio mei. Dat zou dus na de zomer nog kunnen (in de zomer wordt het 4 tot 5x zo duur dus dat is geen optie) maar dan heb ik al een andere reis geboekt. Moet ik dan voor half mei 2021 gaan kamperen? Hopelijk heeft de reisaanbieder dan een camping in de nabijheid van de evenaar.
Voucher: prima oplossing dus in dit geval van nood/crisis.
Termijn van 1 jaar: te beperkt, geen goede oplossing.
Voucher: prima oplossing dus in dit geval van nood/crisis.
Termijn van 1 jaar: te beperkt, geen goede oplossing.
Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Ik had het chiquer gevonden als de voucher bij alle (aangesloten) reisorganisaties te besteden was en mensen het geld gewoon kregen uitbetaald na de vervaldatum. De zekerheid dat een ander de voucher dekt is wel iets goeds.
Corendon geven eerlijk toe het bedrag te moeten terug betalen.
https://www.corendon.nl/klantenservice/ ... ronavirus/
Maar hangt er vervolgens wel beperkende voorwaarden aan.
https://images.corendon.nl/NL/Voorwaard ... 202020.pdf
TUI doet net alsof ze hiermee in overeenstemming handelen met de wet
https://www.tui.nl/coronavirus-faq/
Corendon geven eerlijk toe het bedrag te moeten terug betalen.
https://www.corendon.nl/klantenservice/ ... ronavirus/
Maar hangt er vervolgens wel beperkende voorwaarden aan.
https://images.corendon.nl/NL/Voorwaard ... 202020.pdf
TUI doet net alsof ze hiermee in overeenstemming handelen met de wet
https://www.tui.nl/coronavirus-faq/
Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?
Wij hebben een vakantiewoning gehuurd in Frankrijk met vertrekdatum 2 mei.
Wij hebben de reis geannuleerd. We hebben 20% aanbetaald.
In de voorwaarden staat dat wij mogen annuleren bij oranje en rood reisadvies.
Vanaf gisteren heeft Frankrijk oranje reisadvies.
Interpolis zegt dat de directie gisteren heeft besloten de voorwaarden dusdanig aan te passen dat het reisadvies 4 weken voor vertrek nog oranje of rood dient te zijn. wij mogen dus pas op zaterdag 4 april de schade melden mits het reisadvies nog oranje of rood is.
MOGEN ZE ZOMAAR EENZIJDIG DE VOORWAARDEN AANPASSEN????
Wij hebben de reis geannuleerd. We hebben 20% aanbetaald.
In de voorwaarden staat dat wij mogen annuleren bij oranje en rood reisadvies.
Vanaf gisteren heeft Frankrijk oranje reisadvies.
Interpolis zegt dat de directie gisteren heeft besloten de voorwaarden dusdanig aan te passen dat het reisadvies 4 weken voor vertrek nog oranje of rood dient te zijn. wij mogen dus pas op zaterdag 4 april de schade melden mits het reisadvies nog oranje of rood is.
MOGEN ZE ZOMAAR EENZIJDIG DE VOORWAARDEN AANPASSEN????