LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lowieze schreef:
22 mar 2020 11:03
@alfatrion.
[...]
Waarom plaatst u geen filmpjes of geeft aandacht aan jongeren die ziek zijn geweest en nu weer beter zijn? Want daar zijn er veel meer dan van die ene 16-jarige die ziek werd.
Wat is het belang van het plaatsen van dat soort filmpjes op dit moment? Welke boodschap wil je daarmee overbrengen?: 'maak je niet druk, het valt allemaal wel mee, er is nauwelijks risico'? Zoiets?
Is dat de juiste boodschap op dit moment?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Erthanax schreef:
22 mar 2020 14:23
En vul die 179 overledenen dan even in in het tabelletje dat BL2 gisteren hiet plaatste.
BL2 schreef:
21 mar 2020 22:23
Nederland vanaf 16 maart (aantal doden): 24 - 43 - 58 - 76 - 106 - morgen ?

Italie vanaf 29 februari (aantal doden: 29-34-52-79-107-148-197-233-366-463-631-827-1016.........

Hou vooral even dag 6 (en verder.....) in Italië in de gaten !
Hier dus geen 148, maar 179.
In het bovenste rijtje ontbrak, voor 'morgen', nog '136'. Dat was al bekend toen (dag 6).
De '179' van nu zou je moeten vergelijken met de '197' van Italië (als je dit soort rijtjes wilt blijven vergelijken).

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat gaat nog steeds te snel. En Italie is veel groter dan Nederland.
alfatrion schreef:
22 mar 2020 10:56
Dit is geen vriendelijk virus dat wel meevalt.
https://youtu.be/BtN-goy9VOY
"(...) The virus has not caused too much damage yet, but corona is now going to release a real beast on you, your own immune system. (...) Corona causes infected immune cells to overreact and yell bloody murder. In a sense, it puts the immune system into a fighting frenzy and sends way more soldiers than it should, wasting its resources and causing damage. (...) In more severe cases, Millions of epithelial cells have died and with them, the lungs' protective lining is gone. That means that the alveoli - tiny air sacs via which breathing occurs - can be infected by bacteria that aren't usually a big problem. (...) The Corona virus is often compared to the flu, but actually, it's much more dangerous. (...) Since we don't have a vaccine for Corona, we have to socially engineer our behaviour, to act like a social vaccine. This simply means two things: 1. Not getting infected; and 2. Not infecting others. (...)"

Lowieze
Berichten: 6876
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

tttlocke schreef:
22 mar 2020 14:54
Lowieze schreef:
22 mar 2020 11:03
@alfatrion.
[...]
Waarom plaatst u geen filmpjes of geeft aandacht aan jongeren die ziek zijn geweest en nu weer beter zijn? Want daar zijn er veel meer dan van die ene 16-jarige die ziek werd.
Wat is het belang van het plaatsen van dat soort filmpjes op dit moment? Welke boodschap wil je daarmee overbrengen?: 'maak je niet druk, het valt allemaal wel mee, er is nauwelijks risico'? Zoiets?
Is dat de juiste boodschap op dit moment?
Veel mensen hier zijn, lijkt het, geobsedeerd door de cijfers, grafieken die ze zelf maken, bijhouden hoeveel mensen besmet zijn, hoeveel mensen er overleden zijn.
Ik wil alleen maar duidelijk maken dat er ook mensen weer beter worden en hun leven weer hervatten, maar daar wordt hier amper aandacht aan besteed.

En even een lichtpuntje laten zien, betekent helemaal niet “maak je niet druk, het valt allemaal wel mee, er is nauwelijks risico”.
Het lijkt wel of sommige mensen hier wat aan het doordraaien zijn door gelijk zulke opmerkingen te maken.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
22 mar 2020 14:42
tttlocke schreef:
22 mar 2020 14:19
Dat is mijn gok. Wat is de uwe?
De Nederlandse overheid past dringend recht toe en doet een stevige aanbeveling.
Maak het eens concreet.

Ik neem aan dat je bedoelt 'dwingend' niet 'dringend' (tenzij je met 'dringend' doelt op de wijze van 'toepassen').
Stevige aanbevelingen zijn niet dwingend: men kan er nog steeds onderuit.
Ik denk dat het accepteren van het voucher zodanig juridisch wordt ingebed dat de consument geen keus heeft.
Prima wat mij betreft.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik bedoeld dat in lijn met dit:
Erthanax schreef:
20 mar 2020 13:50
Christiaan Roorda in Trouw schreef:Het wonderlijke is: de meest ingrijpende maatregelen die het kabinet neemt, berusten niet op een wettelijke grondslag en worden niet in de officiële publicatiebladen bekendgemaakt; dat gebeurt via moderne communicatiemiddelen, via televisie en internet. Het is niet duidelijk wat voor rechtsvorm deze maatregelen hebben, er staan geen sancties in en er komen geen politieagenten om boetes uit te delen.

Ik zal uitleggen wat dit is. Het is ongeschreven noodrecht. Het kabinet doet wat gedicteerd wordt door de omstandigheden, en het heeft daarvoor een eigen manier gevonden: het formuleert in feite alleen krachtige aanbevelingen. De bevolking aanvaardt ze, mits de maatregelen goed te volgen zijn. Bij het besluit van vorige week donderdag om de scholen open te houden ging het even mis: dat begrepen de mensen niet, maar dat besluit werd zondag gecorrigeerd.

Het kabinet heeft voorlopig nog geen noodtoestand uitgeroepen omdat dat niks oplevert. Ook in een noodtoestand is het bijvoorbeeld niet toegestaan om kerkdiensten te verbieden. Met de nu getroffen 'maatregelen' zijn die ook niet verboden, wel dringend ontraden. En dat was ook precies genoeg.

Dit heeft een grote schoonheid: de overheid neemt besluiten op basis van gezag en verstand. Dat verschaft legitimiteit en dan is legaliteit niet nodig. De maatregelen van het kabinet vormen geen dwingend recht, maar dringend recht. Krachtiger kan het niet.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Kees2850 schreef:
22 mar 2020 15:24
WHO raadt lock downs af. En zeggen hetzelfde als een enkeling hier ook steeds zeggen: zodra de maatregelen versoepelen zal het virus de kop weer opsteken.
Zie CNN maar ook nu.nl heeft dit nieuws
eerder vandaag werd ik na soortgelijke uiting verwezen naar Dunning en Kruger.
Het dunning-krugereffect is een psychologisch verschijnsel. Het treedt op bij incompetente mensen die juist door hun incompetentie het metacognitieve vermogen ontberen om in te zien dat hun keuzes en conclusies soms verkeerd zijn
Zitten bij het WHO dan ook incompetente mensen?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

alfatrion schreef:
22 mar 2020 15:17
Dat gaat nog steeds te snel. En Italie is veel groter dan Nederland.
Het hoge sterftecijfer in Nederland roept inderdaad vragen op.
- Ligt het eraan, omdat mensen sneller worden opgegeven en dan in overleg met de familie de behandeling wordt gestaakt?
- Of is het, omdat mensen hier langer thuis ziek zijn en dan ineens nog snel op de IC landen, terwijl het al te laat is?
- Komt het door de beperkte capaciteit? Het rendementsdenken bij de ziekenhuizen?
- Komt het door de bureaucratie in de zorg? Alles per protocol, van geboorte tot aan de laatste adem?
De antwoorden komen hopelijk ooit.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Net zoals er dagelijks ruim 500 baby's worden geboren zullen er ook dagelijks meer dan 500 overlijden, tussen de 400 en 800 per dag is normaal.

Alleen zijn de al zwakkeren die bij elke griep het niet overleven nu media aandacht.
75% heeft meerdere kwalen en slechts een enkele die gezond was is gesneuveld zoals de Arts in China die het ontdekte!

Als je de cijfers beter bekijkt, in Italië leven ze anders dan hier, dus ook het aantal slachtoffers, Spanje hetzelfde....
Daar is andere cultuur en wonen in groot gezin met kinderen en Oma & Opa ook in huis geeft een ander resultaat dan ze hier wonen.

Daarom, hoeveel testen en kloppen alle doden wel?
Is het bewezen Corona of een griep die wel eens Corona had kunnen zijn?

De media is net als onze regering, in paniek nemen ze maatregelen en cijfers, zodra vermeld is dat een tussenstand die elk uur weer hoger kan worden.. moeilijk bij te houden!

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze schreef:
22 mar 2020 15:23
Ik wil alleen maar duidelijk maken dat er ook mensen weer beter worden en hun leven weer hervatten, maar daar wordt hier amper aandacht aan besteed.
Beter worden = goed nieuws = niet interessant, want media zitten nog in de angst&paniekfase met dagelijks meer geïnfecteerden.

Italië:
- te laat ontdekt
- verouderde gezondheidszorg
- leefstijl: hartelijke omgang
- woonruimte: 60 m2 is een flat voor een heel gezin, met 1 of 2 kinderen
- vergrijsde bevolking

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Als je nu gaat vergelijken met de situatie in Italië, dan is mijn mening daarover dat Italië dan wel een stuk groter mag zijn, maar dat de populatie van het gebied waar de problemen in Italië begonnen zijn, 18 miljoen inwoners heeft en dus in die zin vergelijkbaar met Nederland.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

De beelden van al die kisten zijn vreselijk om te zien.
Ik las ergens dat er ieder half uur een uitvaart is.

Het is een goed opgeleide bevolking daar in het Noorden , geen arme sloebers.
Wat daar mis is gegaan daar kun je je gedachten of mening over hebben, het is desalniettemin verschrikkelijk en Spanje volgt op de voet 😥 .

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ranking wereldwijd:
1: China
2: Italië
3: Spanje
4: US
5: Duitsland
6: Iran
7: Frankrijk
8: Zuid-Korea
9 :Zwitserland
10: Engeland
11: Nederland

We zijn dus wat gezakt.
Maarrr...er zijn te weinig tests en getesten

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Die ranking is natuurlijk niet eerlijk. Grote landen hebben natuurlijk meer gevallen dan kleinere eenvoudig weg omdat er minder mensen in dat land wonen.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Ook even wat RIVM getallen op een rijtje:
176 278 292 346 409 534 637 573
Waar ieder focust op doden zijn dit de nieuwe besmettingen
Het lijkt alsof de groei van de nieuwe besmettingen over de piek is , of in ieder geval al afvlakt. Het lijkt aannemelijk dat de piek van aantal doden per dag, hierop achter loopt.
Laatst gewijzigd door 16again op 22 mar 2020 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik verwacht overigens dat Rutte dus dringend recht gaat toepassen omdat dwingend recht voorschrijft dat de gelden terug moeten. Verordening (EG)593/2008 en Richtlijn (EU) 2015/2302 staan niet toe dat de klant genoegen moet nemen met een voucher.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

alfatrion schreef:
22 mar 2020 16:17
Die ranking is natuurlijk niet eerlijk. Grote landen hebben natuurlijk meer gevallen dan kleinere eenvoudig weg omdat er minder mensen in dat land wonen.
Dat klopt natuurlijk.
Ik wilde alleen aangeven dat dit ontwikkelde landen zijn en geen ontwikkelingslanden zoals toen bij Ebola. Ik begon om te stellen dat de uitbraak in noord Italië in een ontwikkeld land was als reactie oa op mh73.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

WHO raadt lock downs af. En zeggen hetzelfde als een enkeling hier ook steeds zeggen: zodra de maatregelen versoepelen zal het virus de kop weer opsteken.
Zie CNN maar ook nu.nl heeft dit nieuws
Ik mis de concrete link naar de bron voor de bewering dat 'WHO lock downs afraadt'.
De bewering dat de WHO lock downs afraadt lijkt mij niet waar.

De WHO laat zich niet uit over specifieke maatregelen die bepaalde nationale of lokale autoriteiten op enig moment menen te moeten nemen. Dat is de verantwoordelijkheid van die autoriteiten en die kunnen de situatie ter plaatse het best beoordelen.

De WHO heeft wel de agressieve aanpak van de Chinese autoriteiten in Wuhan bij herhaling, en wekenlang, geprezen. Als er ergens sprake was/is van een 'lock down' is het daar wel.

Wat heeft de WHO dan wel gezegd?:
Volgens Nu.nl heeft de WHO vandaag gewaarschuwd dat 'lock downs het coronavirus niet verslaan'. '"Het gevaar van lockdowns treedt op als alle maatregelen worden opgeheven. Dan kan het virus opnieuw opduiken", aldus WHO-expert Mike Ryan.
Wijzen op risico's van een bepaalde maatregel is niet hetzelfde als het afraden ervan. 'Lock downs' zullen in specifieke situatie nuttig en noodzakelijk zijn. De WHO is zich daarvan ook bewust zijn (zie Wuhan-aanpak).
https://www.nu.nl/coronavirus/6039417/w ... -niet.html

In de aanpak om het virus te verslaan dient volgens Ryan meer aandacht gevestigd worden op 'het vinden van de personen die besmet zijn met het virus, en het in kaart brengen van hun laatste sociale contacten.'

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
22 mar 2020 16:20
Ik verwacht overigens dat Rutte dus dringend recht gaat toepassen omdat dwingend recht voorschrijft dat de gelden terug moeten. Verordening (EG)593/2008 en Richtlijn (EU) 2015/2302 staan niet toe dat de klant genoegen moet nemen met een voucher.
Ik verwacht dat dat Rutte worst zal wezen. Hij heeft nu wel wat anders aan zijn hoofd dan terugbetalingen van tickets of vouchers.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 22 mar 2020 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

https://nos.nl/artikel/2327953-als-er-s ... maakt.html
NOS schreef:Nu kunnen we het aantal patiënten nog aan, maar wat doen we als er straks veel meer bij komen? Dan moeten er keuzes worden gemaakt. Daar ga ik niet over, maar ik vind wel dat daar concreter over moet worden nagedacht. Ook vanuit de overheid.

Gesloten