LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

tttlocke

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kees2850 schreef:
22 mar 2020 18:16
Een lock down van een klein gebied is zeker zinvol. Maar een lock down van een heel land niet.
Dat is jouw mening en het is goed mogelijk dat die mening uitstekend te onderbouwen is (al doe jij dat niet). Als er een adequate onderbouwing is, kan ik het mij zelfs voorstellen dat ik het met zo'n mening eens zou kunnen zijn.

Wat geen mening, maar een feit is, is dat WHO-expert Mike Ryan in dat bewuste interview vandaag beslist lock downs niet heeft afgeraden. Hij zei iets heel anders:
Reuters schreef:“What we really need to focus on is finding those who are sick, those who have the virus, and isolate them, find their contacts and isolate them,” Mike Ryan said in an interview on the BBC’s Andrew Marr Show.

“The danger right now with the lockdowns ... if we don’t put in place the strong public health measures now, when those movement restrictions and lockdowns are lifted, the danger is the disease will jump back up.”
Iets anders blijven beweren, in strijd met de feiten, met wat voor motieven dan ook, draagt niet bij aan een juiste beeldvorming en kan zelfs schadelijk zijn. Voor de gevolgen zie ook hier:
https://www.nu.nl/tech/6038831/flinke-s ... itter.html
https://www.nu.nl/coronavirus/6038970/d ... -niet.html

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Theotrucker schreef:
22 mar 2020 18:26
Ik denk dat een lock down hard nodig is om niet de helft van de bevolking te verliezen. Niet voor een heel land maar voor heel Europa.

Als je ziet wat een normale griep al aan doden veroorzaakt in een gemiddelde griepepidemie en hoeveel doden dit virus tot nu toe heeft veroorzaakt, dan is een dergelijk statement enorm overtrokken!

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zijn er bij een gewone griepepidemie wel eens tientallen patiënten verplaatst van de enige regio naar de andere, om de zorg in ziekenhuizen niet te laten vastlopen?
Zijn er bij een gewone griepepidemie wel intensivisten en andere zorgprofessionals geweest die ons in de media op het hart drukten thuis te blijven?
Is de schatting van viroloog Koopmans voor 40.000-80.000 slachtoffers (Nieuwsuur, afgelopen dinsdag) overdreven?

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik denk dat het juist heel erg nodig is om te voorkomen dat er straks helemaal geen pensioenen en ziektekosten uitbetaald hoeven te worden. Je begint met het uit selecteren van mensen boven 70, die grens ga je steeds lager leggen en er meteen ook maar alle ziekelijken en niet noodzakelijke beroepsgroepen bijleggen. Het blijkt wel dat virussen zich weinig van Schengen grenzen aantrekken dus de hele EU moet in lockdown, geen enkel land in een lappendeken.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Een ' gewone ' griepepidemie levert tot nu toe wereldwijd meer doden op.
Echter---een griepgolf duurt gemiddeld ( én voornamelijk in de winter ) een week of 9-12.
Maar Corona is nú al langer bezig plus er wordt nog amper getest.
Dus hoe het er uiteindelijk uit komt te zien daar valt nmm nu nog niets concreets over te zeggen.
Een ding bedenk ik wel : dit gaat lang en véél langer duren ben ik bang.
We zijn er nog lang niet :shock:

16again

Ongelezen bericht door 16again »

ZeerPrivé schreef:
22 mar 2020 19:15
En schijnbaar zit er ook een sluiting aan te komen van alle niet-essentiële winkels. Maar gelukkig zijn al veel van deze winkels uit zichzelf gesloten, zowel uit voorzorg voor hun personeel en omdat er steeds minder mensen kwamen.
...en voor de eigen portemonnee: : Omzetdaling bij sluiting voldoet wellicht aan aan de regels voor werktijdverkorting.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

alfatrion schreef:
22 mar 2020 18:39
NOS: Minder doden dan gisteren in Italië
https://nos.nl/liveblog/2327944-minder- ... r-405.html
Dat is mooi, al was gisteren nog sprake van echt een forse stijging.

Theotrucker

Vraag eens aan de bewoners wat er nog voor leven is in Bergamo.
Voor mij zou het niet meer van belang zijn boven 65 hoge bloeddruk en een herseninfarct gehad. Ik was allang uitgesorteerd. Je had dan wel de oplossing voor de pensioenfondsen. Dan hoeven die de eerste tien jaar niet uit te betalen. Dan krijg je het land zonder opa's en oma's.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

mh73 schreef:
22 mar 2020 19:47
alfatrion schreef:
22 mar 2020 18:39
NOS: Minder doden dan gisteren in Italië
https://nos.nl/liveblog/2327944-minder- ... r-405.html
Dat is mooi, al was gisteren nog sprake van echt een forse stijging.
Dat heet een omslagpunt. Hopelijk bereikt in Italië, want dan is er ook hier zicht op.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Op NOS staat ook dat de RIVM verwacht deze week het eerste effect van de maatregelen te zien. Ondertussen lijkt de lockdown in Spanje het tegenovergestelde effect te hebben.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Arizonakid schreef:
22 mar 2020 20:30
Dat heet een omslagpunt. Hopelijk bereikt in Italië, want dan is er ook hier zicht op.

Pas als die tendens een dag of drie aanhoudt beginnen ze een beetje blij te worden, zei een arts op het journaal net.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Kort over de meldingen met de aantallen: overal in Europa wordt een voorbehoud gemaakt, omdat het weekend is en er data ontbreken.
Kees2850 schreef:
22 mar 2020 20:02
wat is het leven nog waard te leven als je niets meer mag en kan doen?
O jee, de depressieve fase slaat toe. Dokter Jablan grijpt het receptenformulier:
1/ Alles van vroeger in het verleden laten. Mooi was die tijd, dat je nog vrij kon reizen, maar voorlopig alleen nog in je dromen.
2/ Alles van nu is net zo tijdelijk. Leven met beperkingen is precies wat het is: beperk jezelf en geniet van de kleine dingen.
3/ Beperk je mediaconsumptie. Als de wereld vergaat, dan merk je het vanzelf.
4/ Probeer zo min mogelijk te zeuren en te klagen. Dat haalt de stemming omlaag, roept agressie op en uiteindelijk word je er zelf alleen maar vervelender van, maar een oplossing is het niet. Op de achterkant van dit formulier vind je de telefoonnummers van de echtscheidingsadvocaat, de kinderhulplijn, de schoonmoeder-in-huis-advieslijn en van het dierenasiel, net wat je het meeste nodig hebt.
5/ Gun een ander de ruimte. Het is niet erg om angstig, onzeker, verdrietig te zijn. Ook die emoties horen erbij.

:wink:

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

IEDEREEN ANDERHALVE METER AFSTAND

=

MINDER DODEN

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
22 mar 2020 19:36
...en voor de eigen portemonnee: : Omzetdaling bij sluiting voldoet wellicht aan aan de regels voor werktijdverkorting.
De werktijdverkortingregeling is al niet meer van toepassing, deze is vervangen door de NOW regelgeving. Elke ondernemer komt hiervoor in aanmerking wanneer er sprake is van een omzetdaling van 20% door deze crisis.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aatregelen

Theotrucker

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Theotrucker schreef:
Ik denk dat een lock down hard nodig is om niet de helft van de bevolking te verliezen. Niet voor een heel land maar voor heel Europa.
Helft van de bevolking? Zo dodelijk is corona ook weer niet een heel klein % die de ziekte krijgt overlijdt. Het aantal doden op dit moment wereldwijd zit nog ver onder het aantal griepdoden per jaar.

Bij het griepvirus wordt ruim vooraf via de griepprik voor bepaalde varianten ingeënt als een nieuwe variant toeslaat heb je binnen de risico groep veel doden, echter hoor je daar weinig over.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je corona niet serieus moet nemen, maar roepen dat de helft van de bevolking kan overlijden is nergens op gebaseerd en puur angstmakerij. En ook geen enkel argument om voor een lock-down te zijn.

Ik verwacht echter wel dat er een vorm van lock-down in Nederland gaat komen, gezien wat er dit weekend gebeurde in bijvoorbeeld Noordwijk.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

sylvesterb schreef:
22 mar 2020 22:07
Theotrucker schreef:
Helft van de bevolking? Zo dodelijk is corona ook weer niet een heel klein % die de ziekte krijgt overlijdt. Het aantal doden op dit moment wereldwijd zit nog ver onder het aantal griepdoden per jaar.

Bij het griepvirus wordt ruim vooraf via de griepprik voor bepaalde varianten ingeënt als een nieuwe variant toeslaat heb je binnen de risico groep veel doden, echter hoor je daar weinig over.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je corona niet serieus moet nemen, maar roepen dat de helft van de bevolking kan overlijden is nergens op gebaseerd en puur angstmakerij. En ook geen enkel argument om voor een lock-down te zijn.

Ik verwacht echter wel dat er een vorm van lock-down in Nederland gaat komen, gezien wat er dit weekend gebeurde in bijvoorbeeld Noordwijk.
Enige vorm van relativering is compleet verdwenen ben ik bang..

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zondag met Lubach gezien? Aanbevelenswaardig.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ook aanbevelenswaardig: Frontberichten. Zorgprofessionals (artsen, ambulanceverpleegkundigen) vertellen over hun werk. Kun je goed zien en horen wat zij moeten doen om corona te bestrijden.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
22 mar 2020 22:00
16again schreef:
22 mar 2020 19:36
De werktijdverkortingregeling is al niet meer van toepassing, deze is vervangen door de NOW regelgeving. Elke ondernemer komt hiervoor in aanmerking wanneer er sprake is van een omzetdaling van 20% door deze crisis.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aatregelen
Welk etiketje er nu op de regeling zit, maakt niet zo veel uit. Waar het me om ging, is dat de ondernemer ook kijkt naar de eigen portemonnee bij het nemen van dergelijk besluit. En dan biedt zo'n regeling de ruimte om "uit voorzorg" dicht te gaan.

Gesloten