Kees2850 schreef: ↑23 mar 2020 11:19
@moneyman het gaat mij om EXTRA doden. Er is nog helemaal niet aangetoond dat dit virus voor veel extra doden zal zorgen want de meeste ouderen met onderliggende ziektes zouden waarschijnlijk toch wel doodgegaan zijn binnen niet al te lange tijd. Misschien wel door de normale griep.
Maar allemaal tegelijk is niet te vatten denk ik publicitair en moeilijk ook te handelen voor de gezondheidszorg.
Hoezo zouden die mensen toch wel dood zijn gegaan binnen afzienbare tijd? Bovendien wat is afzienbare tijd?
Dat 'met onderliggende ziektes' is een wat misleidende term. Het suggereert inderdaad dat die patiënten binnen afzienbare tijd toch wel dood zouden zijn gegaan of dat ze al op sterven na dood waren en dat 'corona' hen het laatste zetje gegeven heeft.
Niets is minder waar.
Het onderzoek waarnaar jij hier gelinkt hebt, laat dat ook zien (het liet
niet zien dat alleen 80-plussers of ouderen met één of meer bestaande aandoeningen het risico op een levensbedreigend verloop van de ziekte liepen, zoals jij ten onrechte stelde, maar dat terzijde).
Die onderliggende aandoeningen die zorgen voor een hogere sterftekans, zo blijkt uit jouw onderzoek, zijn bijvoorbeeld astma, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten of diabetes. Geen van allen perse levensbedreigende condities waaraan mensen binnen afzienbare tijd sowieso zouden komen te overlijden.
Bedenk dat als je hoort: 'bij de overleden 73-jarige patiënt was sprake van onderliggende gezondheidsproblemen', dat dat heel goed kan betekenen 'de man had last van een hoge bloeddruk' of 'de vrouw leed aan diabetes'.
Een kritische benadering lijkt mij prima, maar het bagatelliseren van de ernst van de ziekte door suggestief taalgebruik dient geen enkel positief doel.