LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen geld terug van Corendon na annuleren door Coronavirus Corendon

Ilser92
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2020 18:05

Geen geld terug van Corendon na annuleren door Coronavirus Corendon

Ongelezen bericht door Ilser92 »

Met mijn schoonfamilie hadden we voor 7 personen een vakantie geboekt naar Griekenland. 27 april vertrekken.
Nu woont mijn schoonbroer in Noorwegen. Noorwegen had al snel laten weten dat niemand tot eind april het land nog uit mocht. Hierdoor hebben wij op vrijdag 13 maart besloten om de vakantie te annuleren. Helaas met annuleringskosten.
Dat weekend komt Corendon met het bericht alle vakanties tot eind april te annuleren. Dit was daar al lang onderwerp van gesprek toen wij de vakantie gingen annuleren die vrijdag. Het reisbureau heeft voor ons 2x gebeld maar Corendon wil niks doen voor ons. Zelfs geen voucher voor een volgende reis. Annuleringskosten zijn wij kwijt.
Iemand die ons hier nog bij kan helpen?

NeoDutchio
Berichten: 12784
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geen geld terug van Corendon na annuleren door Coronavirus Corendon

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U hebt zelf al geannuleerd voordat er iets bekend was hier. Wat er in Noorwegen gebeurd heeft niets met Nederland te maken. Zo hebben wij ook niets te maken met de lockdown in Frankrijk bijvoorbeeld.

U had dus even af moeten wachten tot er centraal iets geregeld ging worden.

BL2
Berichten: 5117
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Geen geld terug van Corendon na annuleren door Coronavirus Corendon

Ongelezen bericht door BL2 »

Nee, immers zelf geannuleerd.
Het is alhier al vele malen voorbij gekomen, de andere partij, lees reisorganisatie, moet annuleren voor een compensatie/ vergoeding/ terugbetaling.

alfatrion
Berichten: 22128
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen geld terug van Corendon na annuleren door Coronavirus Corendon

Ongelezen bericht door alfatrion »

BL2 schreef:
23 mar 2020 22:08
Nee, immers zelf geannuleerd.
Het is alhier al vele malen voorbij gekomen, de andere partij, lees reisorganisatie, moet annuleren voor een compensatie/ vergoeding/ terugbetaling.
Onzin. Daarop is ook al vaker de het niet gaat om wie maar wanneer en wat se omstandigheden zijn. Als de reisorganisator niet kan leveren dan mag de reiziger ook annuleren.
Telegraag schreef:Ook hoogleraar consumentenrecht Marco Loos zegt dat de vakantieganger het voucher niet hoeft te accepteren. „De wet is hier vrij duidelijk over. Zowel de reiziger als de reisorganisator kan de overeenkomst voor vertrek beëindigen als door overmacht de reis niet volgens de verwachtingen van de reiziger kan worden uitgevoerd. De reisorganisator moet dan de betaalde kosten volledig terugbetalen.” Dat moet in geld en binnen veertien dagen, aldus Loos.
https://www.telegraaf.nl/financieel/105 ... r-weigeren

NeoDutchio
Berichten: 12784
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geen geld terug van Corendon na annuleren door Coronavirus Corendon

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
23 mar 2020 23:46
BL2 schreef:
23 mar 2020 22:08
Nee, immers zelf geannuleerd.
Het is alhier al vele malen voorbij gekomen, de andere partij, lees reisorganisatie, moet annuleren voor een compensatie/ vergoeding/ terugbetaling.
Onzin. Daarop is ook al vaker de het niet gaat om wie maar wanneer en wat se omstandigheden zijn. Als de reisorganisator niet kan leveren dan mag de reiziger ook annuleren.
Maar in dit geval heeft de klant geannuleerd nog voordat de verkoper dat gedaan heeft. Er is dus niet geannuleerd omdat de verkoper niet kan leveren, maar omdat 1 van de reizigers door omstandigheden in zijn land van herkomst geen mogelijkheid had om bij het reisgezelschap te komen.

BL2
Berichten: 5117
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Geen geld terug van Corendon na annuleren door Coronavirus Corendon

Ongelezen bericht door BL2 »

Corendon, miljoenen over voor oud vliegtuig !

Nog geen 2 jaartjes geleden was er genoeg geld bij Corendon voor extreem dure grapjes van de directie: Het plaatsen van een 747 vliegtuig bij het Corendon hotel bij Schiphol.
Nu is er zogenaamd geen geld om de klant netjes terug te betalen.
Een citaat uit de berichtgeving van destijds:

Hoeveel het precies kost, wil de managing director niet zeggen. Uslu heeft echter wel gezegd dat het transport 'enkele miljoenen' heeft gekost en dat het commercieel gezien een onverstandige zet was.

alfatrion
Berichten: 22128
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen geld terug van Corendon na annuleren door Coronavirus Corendon

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
24 mar 2020 00:09
Maar in dit geval heeft de klant geannuleerd nog voordat de verkoper dat gedaan heeft.
Als je de tekst van hoogleraar mr. Loos leest dan ze dat het juist niet uitmaakt wie annuleert.

NeoDutchio
Berichten: 12784
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geen geld terug van Corendon na annuleren door Coronavirus Corendon

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
24 mar 2020 05:59
NeoDutchio schreef:
24 mar 2020 00:09
Maar in dit geval heeft de klant geannuleerd nog voordat de verkoper dat gedaan heeft.
Als je de tekst van hoogleraar mr. Loos leest dan ze dat het juist niet uitmaakt wie annuleert.
Er was al geannuleerd voordat de reis geannuleerd werd. Er is niet geannuleerd door de klant omdat de reis niet doorging, er is geannuleerd omdat 1 van de meereizenden niet kon komen omdat zijn land van herkomst op slot zat.

alfatrion
Berichten: 22128
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen geld terug van Corendon na annuleren door Coronavirus Corendon

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio, dat doet niets af aan het feit dat de stelling dat de reisorganisator moet annuleren om recht te hebben op je geld terug onjuist is.

JozJan
Berichten: 1044
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Geen geld terug van Corendon na annuleren door Coronavirus Corendon

Ongelezen bericht door JozJan »

Even bij dit geval blijven. Klant: ik wil annuleren. Corendon: dat kan, we brengen wel annuleringskosten in rekening. Klant: akkoord. Done deal. Klant heeft geld min annuleringskosten terug. Verder niets meer te verhalen.

Gesloten