LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

scontra

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:
29 mar 2020 17:15
De mensen die zich vrijwillig van alles afzonderen moeten dat ook gewoon zelf weten. De mensen die nog enigszins normaal willen blijven doen, die moeten in mijn ogen daar ook de kans toe blijven houden.
Wat is nog normaal in deze dagen ?
Echter zij, die enigszins zoals in betere tijden willen blijven doen, kunnen dat doen zolang Corona hun pad niet kruist !

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Geestelijke gezondheid is meer dan hoe je omgaat met de situatie. Als je ineens vrijheden worden ontnomen, dingen die je normaal vindt ineens niet meer kunnen, dat brengt rebellie teweeg. Maar juist dat beetje rebelse wordt nu meteen keihard afgestraft. Het volk wordt als het ware onderdrukt om maar in het juiste keurslijf te passen. Dat is geen probleem als een volk niet beter weet, het probleem begint als dat van het ene op het andere moment gebeurt.

Geloof me als ik zeg dat ik de laatste erg creatief bezig ben om de regels proberen te omzeilen, of ja, eerder de sociale controle van een hoop mensen. Ik heb al vaker gezegd dat er voornamelijk 2 partijen zijn. De personen die geregeerd worden door angst en de personen (waar ik mezelf ook onder schaar) die zoveel mogelijk door willen gaan en de boel daarom bagatelliseren.

Nijogeth

scontra schreef:
29 mar 2020 17:51
Nijogeth schreef:
29 mar 2020 17:15
De mensen die zich vrijwillig van alles afzonderen moeten dat ook gewoon zelf weten. De mensen die nog enigszins normaal willen blijven doen, die moeten in mijn ogen daar ook de kans toe blijven houden.
Wat is nog normaal in deze dagen ?
Echter zij, die enigszins zoals in betere tijden willen blijven doen, kunnen dat doen zolang Corona hun pad niet kruist !
De dingen die een maand geleden wel gewoon konden, vind ik normaal. Daar zijn een hoop regels aan gehangen, maar binnen die regels is best wel wat mogelijk (zoals met een groepje vrienden een leuke avond hebben bij iemand thuis). Als ze zulke dingen ook gaan afnemen, dan vind ik dat een slechte zaak. Het leven draait in mijn ogen voornamelijk om ervoor te zorgen dat het leven leuk is, niet om het zo lang mogelijk te maken. Heel veel leuke dingen brengen risico met zich mee, maar dat risico maakt het soms des te leuker. Ik loop liever het risico corona op te lopen terwijl ik plezier heb, dan thuis als een dood vogeltje mezelf op te zitten vreten, om maar geen corona te krijgen.

Overigens makkelijk gezegd door iemand waar de dokter van overtuigd is dat ie al corona heeft gehad. Maar dan nog blijf ik er bij dat men eigen keuzes moet kunnen maken.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Nijogeth, u bent misschien nog heel jong?
De mening die u heeft strookt namelijk nogal met het gedrag van jongeren die zich nu moeilijk kunnen aanpassen.
Je leeft maar één keer, het zal wel meevallen etc.
Maar ik neem aan dat u zich ook wel onder oudere mensen begeeft?
Dan vind ik eigenlijk uw gedrag nogal egoïstisch, u kunt namelijk wel anderen het virus bezorgen.
Vind u dat risico ook leuk?

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kees2850 schreef:
29 mar 2020 18:24
@lowiese De meeste oudere mensen die kwetsbaar zijn zitten opgesloten in hun verzorgingshuizen en verpleeghuizen. Anderen die kwetsbaar zijn om wat voor reden ook is het hun eigen verantwoordelijkheid thuis te blijven of het risico te nemen. We kunnen het land niet veel langer op slot doen omdat de prijs nu al veel te hoog is.
Nou nee, de meeste kwetsbare ouderen zitten gewoon thuis, maar een klein deel zit in verzorgingstehuizen. Dat is al een flink aantal jaren zo.
Ik moet er niet aan denken dat iemand die denkt als Nijogeth mijn taxichauffeur is, mijn boodschappen komt brengen of bij de thuiszorg werkt.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Kees2850 schreef:
29 mar 2020 18:38
@lowiese het zou mij niet uitmaken. Hoewel ik behoorlijk kwetsbaar ben. Maar dat ligt persoonlijk. Ik vind dat in het algemeen belang we zullen moeten accepteren dat er een paar duizend mensen zullen gaan overlijden de komende maanden. Maar het leven gaat door, MOET door. Er is geen andere keuze.

Dat kan best wel zo zijn, maar niet door egoisme van Nijogeht, kom op zeg, houd rekening met andere mensen.

ja het leven moet leuk zijn , maar nu is het ff minder. Maar vergeet niet , je bent niet alleen op de wereld.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kees2850 schreef:
29 mar 2020 18:24
@lowiese De meeste oudere mensen die kwetsbaar zijn zitten opgesloten in hun verzorgingshuizen en verpleeghuizen. Anderen die kwetsbaar zijn om wat voor reden ook is het hun eigen verantwoordelijkheid thuis te blijven of het risico te nemen. We kunnen het land niet veel langer op slot doen omdat de prijs nu al veel te hoog is.
Hoe lang zit u nu precies thuis? Drie maanden of toch korter?
Heeft u nog een reactie op mijn kanttekening bij het door u aangehaalde artikel in The Lancet?
En is er nu bewijs voor de werkzaamheid van intraveneuze overdosering van vitamine C, of zijn er alleen maar aanwijzingen dat het "kan helpen" bij de behandeling. Behandeling van wat precies? Sepsis, shock, nierfalen, kanker?
Hoeveel artsen in New York geven die behandeling nu?
Waarom rolt de overheid dat niet veel breder uit als het zo effectief is?
Waarom staan die artsen niet schreeuwend bij de gouverneur op de stoep, in het zicht van de internationale pers?

Of geeft u gewoon geen antwoord op duidelijke en relevante vragen over de beweringen die u doet?

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze schreef:
29 mar 2020 18:31
Ik moet er niet aan denken dat iemand die denkt als Nijogeth mijn taxichauffeur is, mijn boodschappen komt brengen of bij de thuiszorg werkt.
Nijogeth moet je juist als taxichauffeur willen, want hij heeft het al gehad, is daarmee niet meer besmettelijk en andersom kan hij niet ziek van jou worden, want dit virus kun je maar één keer krijgen.
Nijogeth schreef:
29 mar 2020 17:58
Geestelijke gezondheid is meer dan hoe je omgaat met de situatie. Als je ineens vrijheden worden ontnomen, dingen die je normaal vindt ineens niet meer kunnen, dat brengt rebellie teweeg. Maar juist dat beetje rebelse wordt nu meteen keihard afgestraft. Het volk wordt als het ware onderdrukt om maar in het juiste keurslijf te passen. Dat is geen probleem als een volk niet beter weet, het probleem begint als dat van het ene op het andere moment gebeurt.
Kan mij het goed voorstellen, je maakt dit voor het eerst mee en dan is het enorm omschakelen. Rebels zijn, vind ik een normale reactie.
Wij hebben al vaker ons leven van het ene op het andere moment omgegooid, daarom weinig moeite met alle veranderingen.
Nijogeth schreef:
Geloof me als ik zeg dat ik de laatste erg creatief bezig ben om de regels proberen te omzeilen, of ja, eerder de sociale controle van een hoop mensen. Ik heb al vaker gezegd dat er voornamelijk 2 partijen zijn. De personen die geregeerd worden door angst en de personen (waar ik mezelf ook onder schaar) die zoveel mogelijk door willen gaan en de boel daarom bagatelliseren.
Op mij kom je niet over als iemand, die alles bagatelliseert. Je kijkt er serieus naar, denkt erover na. Wat de beste aanpak is of was, zal de komende maanden blijken. Er zijn landen, die heel erg lang niet hebben gereageerd, zolang mogelijk normaal wilden doorgaan. Kijk naar de ontwikkelingen in die landen om te ontdekken of jouw mening in de praktijk standhoudt.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Nijogeth schreef:
Geloof me als ik zeg dat ik de laatste erg creatief bezig ben om de regels proberen te omzeilen
Het is intriest dat er dit soort mensen zijn, welke ondangs alle adviezen overal lak aan hebben en gewoon hun eigen ding doen onder het motto, vrijheid, blijheid.
Dat ze straks de oorzaak zijn dat Corona in Nederland niet meer in de hand te houden is, en er onnodig veel slachtoffers vallen, gaat compleet aan hun voorbij.
Als je maar feestjes kan houden !

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Kees2850 schreef:
29 mar 2020 18:54
En dat gaat in meer landen gebeuren.
Wat is je bron voor deze veronderstelling, of is het slechts stemmingmakerij ?

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kees2850 schreef:
Lees net bericht in het AD.nl dat in Zuid Italië supermarkten worden overvallen door groepen mensen die werkloos zijn (geworden) en geen geld meer hebben om eten te kopen. En dat gaat in meer landen gebeuren.
Nog een beetje meer paniek zaaien.

Kreeg daar niets van binnen van AD. Zou anders wel breaking nieuws zijn.

Nijogeth

reggie2 schreef:
29 mar 2020 18:45
Kees2850 schreef:
29 mar 2020 18:38
@lowiese het zou mij niet uitmaken. Hoewel ik behoorlijk kwetsbaar ben. Maar dat ligt persoonlijk. Ik vind dat in het algemeen belang we zullen moeten accepteren dat er een paar duizend mensen zullen gaan overlijden de komende maanden. Maar het leven gaat door, MOET door. Er is geen andere keuze.

Dat kan best wel zo zijn, maar niet door egoisme van Nijogeht, kom op zeg, houd rekening met andere mensen.

ja het leven moet leuk zijn , maar nu is het ff minder. Maar vergeet niet , je bent niet alleen op de wereld.
Je beticht mij van egoïsme, terwijl ik juist de persoon ben die vindt dat iedereen eigen keuzes moet kunnen maken. Ik heb hier al zo vaak gelezen 'ja, maar als het jouw oma of andere bekende is dan piep je wel anders'. Als ik mijn mening daardoor zou aanpassen, dat zou pas egoïstisch zijn. Mensen die andere hun mening op willen leggen, omdat ze bang zijn dood te gaan of dat bekenden van ze dood gaan, dat zijn de ware egoïsten in mijn ogen.

Ik denk puur op de langere termijn en als we dadelijk deze crisis hebben gehad stappen we in de volgende zelf gecreëerde crisis, omdat de algehele tendens is dat we zoveel mogelijk mensen in leven moeten houden.

Ik zet mezelf al heel lang af tegen het idee dat we allemaal maar ouder moeten worden en dat ziektes vaak niet behandeld worden om te genezen, maar om het leven te verlengen (ook al gaat de kwaliteit van leven achteruit). Dat hele idee brengt gewoon gigantische problemen met zich mee. Klimaatproblemen, pensioenproblemen, woningtekort, allemaal (mede) veroorzaakt door overbevolking en vergrijzing.

En Lowieze, ik ben 30. De oudste personen waar ik mee in aanraking kom, dat zijn mijn ouders (mijn beide oma's zitten heel verstandig in isolatie) en die halen de 60 niet. Dan mijn collega van in de 40 en verder is alles onder de 40. In mijn ogen zit er nogal verschil in het soort contact dat je hebt met mensen. Ik ben ook voorzichtig met contact met mensen, maar dat wil niet zeggen dat een beetje normaal kunnen doen niet mogelijk moet zijn. Een klein beetje risico heb je toch altijd, dus een biertje met mijn vrienden, een beetje gamen, potje kaarten, dat ga ik echt niet laten. Ook tijdens een lockdown niet, dan zal ik buiten het werk om ook gewoon bij vrienden langs gaan.

Maar zoals gezegd, ik heb als het goed is corona gehad (ik ben niet getest), die conclusie trok de dokter omdat ik merk dat mijn longen een flinke tik hebben gehad toen ik een maand geleden 2 dagen ziek was. Testen werd toen niet gedaan, omdat ik direct contact met patiënten niet kon aantonen.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Kees2850 schreef:
Lees net bericht in het AD.nl dat in Zuid Italië supermarkten worden overvallen door groepen mensen die werkloos zijn (geworden) en geen geld meer hebben om eten te kopen. En dat gaat in meer landen gebeuren.
Twee dingen vallen op. Je geeft WEER geen antwoord op de al meerdere malen gestelde vraag van Erthanax. En je plaatst alleen linkjes als deze naar kwakzalversites leiden, maar zodra je een paniekzaai bericht plaatst moeten we zelf maar gaan zoeken.
https://www.ad.nl/buitenland/protest-in ... ~a7a0688c/
De afgelopen dagen waren er meldingen van aanvallen op supermarkten in onder andere Napels en Palermo, en wanhopige Italianen die boodschappen deden zonder af te rekenen.
Kees2850 heeft in deze dus wel gelijk. Helaas.
Gelijk in die zin dat het in Italië gebeurd is. Dat het in meer landen gaat gebeuren is pure speculatie,

Jablan
Contacteer:

@Nijogeth: voordat iedereen over je heen valt: is het een vaste groep mensen, waar je momenteel mee omgaat? Dezelfde groep als een paar maanden geleden?
Zo ja, zie ik geen grote problemen, zolang je afstand tot vreemden aanhoudt. Die beroemde 1500 millimeter ^^

Nijogeth

BL2 schreef:
29 mar 2020 18:59
Nijogeth schreef:
Geloof me als ik zeg dat ik de laatste erg creatief bezig ben om de regels proberen te omzeilen
Het is intriest dat er dit soort mensen zijn, welke ondangs alle adviezen overal lak aan hebben en gewoon hun eigen ding doen onder het motto, vrijheid, blijheid.
Dat ze straks de oorzaak zijn dat Corona in Nederland niet meer in de hand te houden is, en er onnodig veel slachtoffers vallen, gaat compleet aan hun voorbij.
Als je maar feestjes kan houden !
Selectief quoten, knap hoor. Ik zeg letterlijk dat ik vooral de sociale controle probeer te ontlopen, omdat er gewoon een hoop mensen vervelend aan het doen zijn. Mensen die anderen aanspreken als die niet genoeg afstand bewaren, maar dit zelf bij anderen niet doen. Veel oudjes voeren hier in het dorp sociale controle uit op anderen, maar houden zich zelf veelal niet aan de richtlijnen, dat probeer ik te ontlopen en dat houdt misschien in dat ik soms iets soepeler bent met een richtlijn, maar die sociale controle komt me de nek uit.

De grootste bijeenkomst die ik in de afgelopen 2 weken heb gehad was er 1 met 7 personen, dat was voor de maatregelen dat er nog maar 3 personen bij elkaar mogen zijn in het openbaar. Gisteren zaten we met 4 bij elkaar en al die 4 hebben met elkaar continue contact gehad de afgelopen weken.

En gelukkig zijn er mensen als Jablan, die wel gewoon lezen. Informatie onthouden en de tussenweg kiezen. En ja, het is een vaste groep mensen waar ik contact mee heb.

Jablan
Contacteer:

Nijogeth schreef:
29 mar 2020 19:21
De grootste bijeenkomst die ik in de afgelopen 2 weken heb gehad was er 1 met 7 personen, dat was voor de maatregelen dat er nog maar 3 personen bij elkaar mogen zijn in het openbaar. Gisteren zaten we met 4 bij elkaar en al die 4 hebben met elkaar continue contact gehad de afgelopen weken.
Prima. Samen met je vrienden ... dat is qua besmettingsrisico net zo hoog of laag als binnen een gezin met (bijna) volwassenen kinderen.

Lady1234

@kuklos

Dat artikel is voor niet-abonnees maar half te lezen.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Hier gebeuren regelmatig overvallen op supermarkten, pizzabezorgers en woonhuizen. Niet alles komt door het virus.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Lady1234 schreef:
29 mar 2020 19:29
@kuklos

Dat artikel is voor niet-abonnees maar half te lezen.
Ik ben ook geen abonnee en kon het prima lezen. Wellicht even alle oude cookies weggooien, de site sluiten en daarna nogmaals proberen te lezen.

Lady1234

Het is een Premium artikel, maar doet er verder niet toe.

Gesloten