LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic


witte angora
Berichten: 31953
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Verbaast me niks. Hier in Nederland zijn er ook duizenden aangekomen die onbruikbaar zijn.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

We brengen hier de mensen in levensgevaar met de bouwmarkten, tuininrichting zaken en dergelijke. We moeten naar de ons omringende landen kijken, die zijn veel verstandiger bezig. Er is een enorme angst onder het onderwijzend personeel om weer aan de slag te moeten. De ene helft heeft zich sowieso al meteen ziekgemeld. Ook in Gangelt ging een groot deel van de besmetting via de kinderopvang en de scholen. Zie je al de ouders met een mondkapje om aan de poort van de school om de kinderen af te geven.?

16again
Berichten: 16394
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Theotrucker schreef:
31 mar 2020 10:09
We brengen hier de mensen in levensgevaar met de bouwmarkten, tuininrichting zaken en dergelijke. We moeten naar de ons omringende landen kijken, die zijn veel verstandiger bezig.
Ik kijk ook naar de Zweden….

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
31 mar 2020 09:00
angel1978 schreef:
31 mar 2020 08:36
16again schreef:
30 mar 2020 23:18
En dan? Grijpt het virus weer om zich heen, en ben je weer terug bij af.
Huidige maatregelen zijn tijdrovend en maximaliseren daardoor de economische gevolgen.
We krijgen het virus toch wel ( als we het niet al gehad hebben ). Is het niet nu, dan is het wel in mei, in juli of in september, afhankelijk van wanneer je de maatregelen weer afzwakt. Het gaat niet om wel of niet krijgen, maar om wel of niet voldoende medische hulpverlening beschikbaar en als je het dus laag genoeg kan houden dan is het goed.
Maar dan ligt de focus alleen op het nu: de capaciteit van de IC.
En de gevolgen daarvan worden onderbelicht. Naast eerder genoemde kosten van platleggen economie, was gister in radar te zien, dat reguliere zorg met 75% is teruggelopen. Met voorbeelden van mensen die wachten op hart/hernia operatie, tot de pedicure die nagels bij suikerpatienten niet meer knipt. Gaat suikerpatient zelf modderen, kan een wondje uitlopen op amputatie.
Dat lijkt me op dit moment ook de meest belangrijke factor.. Die kan je negeren, maar dan veroorzaak je nog veel meer problemen en bijbehorende onrust. Echter zo gauw de capaciteit het toelaat ( of doordat mensen er weer vanaf mogen of doordat de capaciteit is toegenomen ) moet je aan de langere termijn gaan denken en de normale gang van zaken beetje bij beetje weer terugbrengen.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Theotrucker schreef:
31 mar 2020 10:09
We brengen hier de mensen in levensgevaar met de bouwmarkten, tuininrichting zaken en dergelijke. We moeten naar de ons omringende landen kijken, die zijn veel verstandiger bezig. Er is een enorme angst onder het onderwijzend personeel om weer aan de slag te moeten. De ene helft heeft zich sowieso al meteen ziekgemeld. Ook in Gangelt ging een groot deel van de besmetting via de kinderopvang en de scholen. Zie je al de ouders met een mondkapje om aan de poort van de school om de kinderen af te geven.?
welke omringende landen doen het anders en qua resultaten veel beter dan?

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
31 mar 2020 10:16
Theotrucker schreef:
31 mar 2020 10:09
We brengen hier de mensen in levensgevaar met de bouwmarkten, tuininrichting zaken en dergelijke. We moeten naar de ons omringende landen kijken, die zijn veel verstandiger bezig.
Ik kijk ook naar de Zweden….
Die het nu doet net als Amerika? En het UK? Die doen het echt veel beter idd.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als je sec naar de cijfers kijkt doet Nederland het niet eens zoveel beter als Spanje en Italië. In die landen is tot nu toe 1 op 11 geregistreerde besmette patiënten overleden. In Nederland is dat 1 op de 12.
Want het aantal geregistreerde personen staat ook op hetzelfde niveau als die landen? Is dat wat je zegt?
Je bent nu gewoon aan het goochelen met getallen!

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Het is in alle opzichten gegoochel met getallen. Landen worden vergeleken terwijl factoren als bevolkingsdichtheid, bevolkingspreiding, de kwaliteit van de zorg, de levensstandaard en de leeftijdsopbouw van de bevolking totaal buiten beschouwing gelaten worden.
En dan hebben we het nog niet eens over of er veel of weinig mensen getest worden in een land. En of een land, denk bijvoorbeeld aan China, echte of wellicht wat positiever gekleurde cijfers naar buiten brengt.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
30 mar 2020 23:47
Er zijn veel Nederlanders uit Peru opgehaald. Ik zag die beelden met die mondkapjes daar in de bussen en op het vliegveld , blote armen, zomers gekleed maar wel dicht bij elkaar staand en wel dus mondkapjes voor. Dus dat vond ik vreemd.
Dat was voor de terugvlucht. Je weet hoe veel ruimte je in een vliegtuig hebt, toch?
Theotrucker schreef:
30 mar 2020 23:55
Heinsberg, Gangelt is het duidelijk op een zittingsavond van de carnavalsvereniging geëxplodeerd.
Daar waren slechts een paar honderd mensen bij elkaar. Nu zijn meer dan 2000 mensen positief getest en daarom probeert men te reconstrueren wie nu wie heeft besmet.
angel1978 schreef:
31 mar 2020 08:36
We krijgen het virus toch wel [...] Zonder lockdown lijken we het nu ook te redden, over een paar weken kan het weer wat ruimer [...] een gewone winkel of school ( kinderen worden immers amper getroffen ) gewoon weer open kunnen.
Kinderen worden ook getroffen - weten we hier alles van - en via de kinderen is er ook een besmettingsroute van ouder naar ouder. Het grote beeld in Europa: wie al iets onder de leden heeft, wordt er direct ernstig ziek van.
16again schreef:
31 mar 2020 09:00
aar dan ligt de focus alleen op het nu: de capaciteit van de IC. En de gevolgen daarvan worden onderbelicht. Naast eerder genoemde kosten van platleggen economie, was gister in radar te zien, dat reguliere zorg met 75% is teruggelopen.
En dat maakt mij woedend. Jarenlang roepen dat hier de 'beste' zorg ter wereld bestaat; in ongeveer tien jaar tijd zijn de kosten verdubbeld en nu er een virus rondgaat, aan niets meer toekomen. Dat is faalzorg. Je levert wel een volgend punt voor het 'lijstje voor later' aan.
- Voorziening tussen thuis en ziekenhuis ontbreekt (Duitsland: Reha)
- Traag/verkeerd reageren door huisartsen en assistenten
- Te weinig capaciteit, overal. (te strakke normen?)
- Minstens net zoveel standaard IC-bedden als de Belgen (die hebben er standaard 2000, wij 1150).
- Te lage vergoedingen voor ambulante zorg, zodat er nu geen geld is voor extra voorzorgsmaatregelen en de zorg wordt stopgezet.
- Volgende keer direct een landelijk coördinatiecentrum opzetten en operabel maken, zoals we nu ( te laat ) hebben.
- Het leger direct inzetten voor distributie/ beveiliging etc .
- Betere communicatie met burgers. => eenduidig (voorbeeld NS/Dagjesmensen)
- Bij beperkingen ook aandacht voor geestelijke gezondheid. Hoe draai je niet doorrrrrr?
- Adviezen WHO echt opvolgen (testen)
- Productie van genees- en hulpmiddelen in Europa in plaats van Azië
Laatst gewijzigd door Jablan op 31 mar 2020 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Kees2850 schreef:
31 mar 2020 10:52
angel1978 schreef:
31 mar 2020 10:43
Als je sec naar de cijfers kijkt doet Nederland het niet eens zoveel beter als Spanje en Italië. In die landen is tot nu toe 1 op 11 geregistreerde besmette patiënten overleden. In Nederland is dat 1 op de 12.
Want het aantal geregistreerde personen staat ook op hetzelfde niveau als die landen? Is dat wat je zegt?
Je bent nu gewoon aan het goochelen met getallen!
Ik ben niet aan het goochelen met cijfers. Kijk de officiële cijfers er maar op na. En doe zelf maar een berekening.
Dat er verschil zit in registratie tussen Italië en Spanje weet ik nog zo net niet. Met Duitsland wel, daar wordt veel meer getest. Maar daar ligt de verhouding dan ook gunstiger tussen doden en geregistreerde besmette mensen
Je bent wel aan het goochelen met getallen.. je vergelijkt namelijk het aantal besmetting van een land met het aantal doden in een land en dat terwijl het aantal besmettingen van italie in een ratio liggen van 80000 op 60 miljoen terwijl nederland zit op 11000 op 17 miljoen..
Je doet dus precies datgene wat je een ander nu verwijt.. Goochelen

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Alle omringende landen, of ken je een uitzondering? In Duitsland, België, Denemarken, Frankrijk zijn al die winkels dicht. De resultaten hiervan zie je de komende weken.

16again
Berichten: 16394
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Theotrucker schreef:
31 mar 2020 10:09
We moeten naar de ons omringende landen kijken, die zijn veel verstandiger bezig.
De kwalificatie verstandiger lijkt me subjectief, pas achteraf kan de balans worden opgemaakt.
En kunnen we de Coronadoden tellen die niet aan Corana gestorven zijn, maar aan de gevolgen van de aanpak

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

duitsland heeft in principe precies dezelfde maatregelen getroffen als wij:
uitgezonderd winkels die in dagelijkse behoeften voorzien, zoals onder meer supermarkten, apotheken, banken, postkantoren, bouwmarkten, weekmarkten, groothandel en tankstations. Vakmensen zoals loodgieters of monteurs kunnen blijven werken.
Overigens kunnen daar de maatregelen ook nog wisselen per deelstaat.

Duitsland kent GEEN lockdown en doet het in principe net als wij.

16again
Berichten: 16394
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
31 mar 2020 10:20
16again schreef:
31 mar 2020 10:16
Ik kijk ook naar de Zweden….
Die het nu doet net als Amerika? En het UK? Die doen het echt veel beter idd.
Als we getallen gaan vergelijken om afweging "beter" beleid te kunnen maken, dan weegt bij mij de plandatum voor het bereiken van groepsimmuniteit erg zwaar. Maar die datum noemt men nergens.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

mh73 schreef:
31 mar 2020 09:05
iets wat vanmorgen in mij opkwam: als hier nu de focus ligt op het uitspreiden van besmettingen om de ziekenhuizen en de IC's niet te overbelasten, waarom zijn ze dan in Duitsland ook zo streng met hun behoorlijke overcapaciteit?
Handig, overal familie. Het hele zorgsysteem in Duitsland is beter georganiseerd dan in Nederland. Huisarts hebben meer bevoegdheden dan in Nederland, zijn breder opgeleid dan hun NL-collega's, kunnen veel meer zelf onderzoeken en omdat er meer wordt getest, is iedereen scherper op de typische klachten van dit virus.
Mijn indruk - met in mijn achterhoofd onze eigen ervaringen - is, dat je in Nederland veel sneller op de IC belandt omdat in de periode daarvoor te weinig zorg wordt geleverd. In Duitsland lukt het wel om het overgrote deel van de patiënten niet in het ziekenhuis op te nemen, dankzij betere basiszorg.
Kees2850 schreef:
31 mar 2020 09:29
In tropenlanden verspreidt het virus zich ook.
Naar mijn idee is luchtvochtigheid nog belangrijker dan de temperatuur. Het is een virus, het verspreidt zich vooral via druppeltjes vocht en in tropische gebieden heb je een hoge luchtvochtigheid, wat de overlevingskansen van het virus verbetert. Nogmaals: mijn idee, geen hard bewezen feit, gewoon een losse gedachte, een these zo je wil.
Theotrucker schreef:
31 mar 2020 10:09
Zie je al de ouders met een mondkapje om aan de poort van de school om de kinderen af te geven.?
Kwestie van de ouders africhten, kuch, hoest, opvoeden. Als iedereen het doet, dan doe je mee. Het is vergelijkbaar met fietshelmgebruik: in Nederland vrijwel niet, alleen de kleintjes, en buiten Nederland eigenlijk standaard.
angel1978 schreef:
31 mar 2020 11:07
Duitsland heeft in principe precies dezelfde maatregelen getroffen als wij: [...] Duitsland kent GEEN lockdown en doet het in principe net als wij.
In Duitsland zijn veel meer bedrijven en winkels gesloten dan in Nederland. Bovendien geldt hier en daar een avondklok, mag je in steeds meer deelstaten niet meer je huis uit of je woonplaats verlaten, zijn vakantiereizen in het hele land verboden. Qua economie doet Duitsland momenteel een grotere stap terug dan Nederland. Net vanmorgen de dagelijkse persconferentie van het RKI gezien met vandaag wat cijfers over de gedragsverandering in het land - een groot deel van de bevolking denkt nog steeds, dat Corona een mediahype is, een kwart van de verkouden mensen gaat nog steeds naar buiten, enz. Alles wijst op verlenging van de beperkingen tot eind mei, omdat de bevolking het gedrag onvoldoende aanpast.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
31 mar 2020 11:10
angel1978 schreef:
31 mar 2020 10:20
16again schreef:
31 mar 2020 10:16
Ik kijk ook naar de Zweden….
Die het nu doet net als Amerika? En het UK? Die doen het echt veel beter idd.
Als we getallen gaan vergelijken om afweging "beter" beleid te kunnen maken, dan weegt bij mij de plandatum voor het bereiken van groepsimmuniteit erg zwaar. Maar die datum noemt men nergens.
Lijkt me ook niet handig als 'men' het gewoon niet weet..
Dan kan je wel dom gaan roepen, maar achteraf weten we pas hoe het echt zit.. op dit moment kunnen we alleen zo goed mogelijk op basis van kennis van nu besluiten.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Jena is de eerste Duitse stad met mondkapjesplicht in winkels en openbare ruimtes.

16again
Berichten: 16394
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
31 mar 2020 11:17
16again schreef:
31 mar 2020 11:10
Als we getallen gaan vergelijken om afweging "beter" beleid te kunnen maken, dan weegt bij mij de plandatum voor het bereiken van groepsimmuniteit erg zwaar. Maar die datum noemt men nergens.
Lijkt me ook niet handig als 'men' het gewoon niet weet..
Dan kan je wel dom gaan roepen, maar achteraf weten we pas hoe het echt zit.. op dit moment kunnen we alleen zo goed mogelijk op basis van kennis van nu besluiten.
En dat is ook mijn kritiekpunt. Het beleid is gebaseerd op "men weet het gewoon niet" , en alleen met oogkleppen naar het aantal IC bedden kijken.

In plaats van al die virologen…..haal eens een econoom op de buis, en laat die een schatting maken van inmiddels opgelopen economische schade

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Aantal inwoners, bevolkingsopbouw enz doet er niet toe voor de verhouding doden en besmetten. Dat is geen goochelen maar gewoon een berekening maken aan de hand van de offiele cijfers zoals die overal te vinden zijn.
Natuurlijk doet dat er toe.. Als je dat niet eens onderkent en snapt, moet je niet aan die getallen beginnen.

Gesloten