mh73 schreef: ↑31 mar 2020 09:05
iets wat vanmorgen in mij opkwam: als hier nu de focus ligt op het uitspreiden van besmettingen om de ziekenhuizen en de IC's niet te overbelasten, waarom zijn ze dan in Duitsland ook zo streng met hun behoorlijke overcapaciteit?
Handig, overal familie. Het hele zorgsysteem in Duitsland is beter georganiseerd dan in Nederland. Huisarts hebben meer bevoegdheden dan in Nederland, zijn breder opgeleid dan hun NL-collega's, kunnen veel meer zelf onderzoeken en omdat er meer wordt getest, is iedereen scherper op de typische klachten van dit virus.
Mijn indruk - met in mijn achterhoofd onze eigen ervaringen - is, dat je in Nederland veel sneller op de IC belandt omdat in de periode daarvoor te weinig zorg wordt geleverd. In Duitsland lukt het wel om het overgrote deel van de patiënten niet in het ziekenhuis op te nemen, dankzij betere basiszorg.
Kees2850 schreef: ↑31 mar 2020 09:29
In tropenlanden verspreidt het virus zich ook.
Naar mijn idee is luchtvochtigheid nog belangrijker dan de temperatuur. Het is een virus, het verspreidt zich vooral via druppeltjes vocht en in tropische gebieden heb je een hoge luchtvochtigheid, wat de overlevingskansen van het virus verbetert. Nogmaals: mijn idee, geen hard bewezen feit, gewoon een losse gedachte, een these zo je wil.
Theotrucker schreef: ↑31 mar 2020 10:09
Zie je al de ouders met een mondkapje om aan de poort van de school om de kinderen af te geven.?
Kwestie van de ouders africhten, kuch, hoest, opvoeden. Als iedereen het doet, dan doe je mee. Het is vergelijkbaar met fietshelmgebruik: in Nederland vrijwel niet, alleen de kleintjes, en buiten Nederland eigenlijk standaard.
angel1978 schreef: ↑31 mar 2020 11:07
Duitsland heeft in principe precies dezelfde maatregelen getroffen als wij: [...] Duitsland kent GEEN lockdown en doet het in principe net als wij.
In Duitsland zijn veel meer bedrijven en winkels gesloten dan in Nederland. Bovendien geldt hier en daar een avondklok, mag je in steeds meer deelstaten niet meer je huis uit of je woonplaats verlaten, zijn vakantiereizen in het hele land verboden. Qua economie doet Duitsland momenteel een grotere stap terug dan Nederland. Net vanmorgen de dagelijkse persconferentie van het RKI gezien met vandaag wat cijfers over de gedragsverandering in het land - een groot deel van de bevolking denkt nog steeds, dat Corona een mediahype is, een kwart van de verkouden mensen gaat nog steeds naar buiten, enz. Alles wijst op verlenging van de beperkingen tot eind mei, omdat de bevolking het gedrag onvoldoende aanpast.