LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
31 mar 2020 14:02
angel1978 schreef:
31 mar 2020 13:51
als aangegeven wordt dat men de mensen wil beschermen tegen het virus en dat men dus verplicht mondkapjes moet gaan dragen, dan werkt dat dus NIET. Daarmee is het wel degelijk een schijnveiligheid. Men is daardoor niet veilig(er).
Volgens mij is het wat genuanceerder. De mondkapjes voorkomen niet dat men besmet wordt, maar maken het wel moeilijker om anderen te besmetten. Bovendien zit je niet meer zo makkelijk aan je mond of neus.

Het is dus wel veiliger, maar natuurlijk niet 100% veilig. Ik zou dat niet definiëren als "scheinveiligheid". Dat wordt het pas als mensen denken dat een mondkapje een vrijbrief of garantie is.
het is ook niet 100% zwart/wit maar als ik zie hoe mensen omgaan met dit soort 'adviezen' dan zijn er voor mij teveel mensen die denken dat als ze een mondkapje voordoen, ineens alles weer kan.. Dan werkt het contraproductief.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

mh73 schreef:
31 mar 2020 13:40
Ze hebben mij laatst uitgenodigd voor een facebookgroep 'mondkapjes maken'. En je gelooft het niet, er zitten daadwerkelijk dames de hele dag achter de naaimachine productie te draaien. Er zijn nog wat vragen over het juiste patroon, over of er een stofzuigfilter of een dubbel stuk keukenpapier in moet, maar als je echt een mondkapje wil is er wel aan te komen.
Mijn moeder maakt ze inderdaad ook, van stof met van die "don't worry be happy" smiley's er op. Schijnen nog wel een hitje te zijn bij lokale zorgverleners ook.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
31 mar 2020 14:09
het is ook niet 100% zwart/wit maar als ik zie hoe mensen omgaan met dit soort 'adviezen' dan zijn er voor mij teveel mensen die denken dat als ze een mondkapje voordoen, ineens alles weer kan.. Dan werkt het contraproductief.
Ja, eens! Mondkapje op, handschoenen aan, en gaan. Verstand op nul...

angel1978

en wederom doet Kees exact hetzelfde:
tttlocke schreef:
Je kunt best vergelijkingen maken tussen landen, maar niet op de manier die Kees2850 doet.
Je moet daar andere informatie bij betrekken.
Die informatie is beschikbaar én hier aangereikt.
Maar ze wordt door Kees2850 opzichtig genegeerd.
Die blijft zijn mantra gewoon herhalen, alle weerlegging ten spijt.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Vooral dat laatste, verstand op nul. Ik kom net bij een goede vriend vandaan, een man met een lichte beperking, die nu ook niet naar zijn dagbesteding kan. Hij wilde eigenlijk iedere dag een stuk fietsen, maar doet het toch maar niet. Te druk, en teveel voetgangers die links lopen en hem tegemoet komen. Een berm is er niet, dus daar kunnen ze niet in duiken. Hoezo 'geef je verstand eens voorrang'...

..............

Dat van die doden lees ik net ook, ben er toch even stil van. 175 op één dag is wel erg veel. We zijn er nog lang niet.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Jena: momenteel nog met gedoogbeleid, vanaf volgende week met boetes. Essentie: als je maar iets voor je neus en mond houdt, omdat daarmee het risico anderen te besmetten vrijwel nul wordt. Het is geen maatregel om jezelf te beschermen, maar om anderen te beschermen. In Oostenrijk wordt dezelfde maatregel uitgerold, daar weer direct met boetes.
Nederland: er is hier een wet, die verbiedt je gezicht met kleding te bedekken ...

Mondkapjes productie: er zijn online een paar patronen te vinden. Het beste zijn de filters voor stofzuigers. Maak je ze van stof* met verwisselbaar filter, dan zijn de filters voor afzuigkappen net zo goed. Niet voor gebruik in de zorg, wel voor buiten, op straat of onderweg.
* Stof: neem dichtgeweven doek, waar de draden dicht tegen elkaar aan liggen. Voorbeelden schieten mij nu niet te binnen.

angel1978

witte angora schreef:
31 mar 2020 14:24
Vooral dat laatste, verstand op nul. Ik kom net bij een goede vriend vandaan, een man met een lichte beperking, die nu ook niet naar zijn dagbesteding kan. Hij wilde eigenlijk iedere dag een stuk fietsen, maar doet het toch maar niet. Te druk, en teveel voetgangers die links lopen en hem tegemoet komen. Een berm is er niet, dus daar kunnen ze niet in duiken. Hoezo 'geef je verstand eens voorrang'...

..............

Dat van die doden lees ik net ook, ben er toch even stil van. 175 op één dag is wel erg veel. We zijn er nog lang niet.
gebeurt dat nu bewust, dat cherrypicking?
Het dodental als gevolg van het coronavirus is gestegen met 175, meldt het RIVM. De patiënten zijn niet allemaal in het afgelopen etmaal overleden.

Jablan
Contacteer:

rivm: De coronakaart is vanaf vandaag gewijzigd naar aantal opgenomen patiënten.

Oftewel: we maken niet alles meer bekend. Fout - het achterhouden van informatie leidt weer tot het vergroten van de angst en paniek en verkleint het vertrouwen in de overheidsaanpak.

Van dit soort dingen krijg ik toch zin om totaal illegaal op reis te gaan, een maand onder te duiken op 1500 km afstand van Nederland en daar vrolijk af te wachten hoe alles zich ontwikkelt. Nog een voordeel: daar zitten we op het platteland, eerste buren op een paar honderd meter afstand, fruitbomen in bloei - genoeg te doen en heerlijk weinig mensen om ons heen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dichtgeweven stof: keper of steeklakens.

angel1978

Oftewel: we maken niet alles meer bekend. Fout - het achterhouden van informatie leidt weer tot het vergroten van de angst en paniek en verkleint het vertrouwen in de overheidsaanpak.
IS dat zo, of is dat vooral jouw eigen 'conclusie'?

angel1978

angel1978 schreef:
31 mar 2020 14:22
en wederom doet Kees exact hetzelfde:
tttlocke schreef:
Je kunt best vergelijkingen maken tussen landen, maar niet op de manier die Kees2850 doet.
Je moet daar andere informatie bij betrekken.
Die informatie is beschikbaar én hier aangereikt.
Maar ze wordt door Kees2850 opzichtig genegeerd.
Die blijft zijn mantra gewoon herhalen, alle weerlegging ten spijt.

Jablan
Contacteer:

angel1978 schreef:
31 mar 2020 14:37
IS dat zo, of is dat vooral jouw eigen 'conclusie'?
Op dit moment nog een eigen conclusie, maar wel op basis van de talrijke enquêtes en de basishoudingen in de verschillende landen. Italië, Spanje, Frankrijk: maatregelen moeten worden afgedwongen, omdat niemand de overheid echt serieus neemt. Oost-Europa: overheid kun je niet vertrouwen. Daar zie je weer, dat de beperkingen heel snel zijn ingevoerd, terwijl er nog nauwelijks gevallen waren en met uitzondering van Hongarije de gezondheidsinstituten extreem open en transparant communiceren, juist om de bevolking mee te krijgen.

In NL onderzoekt 1Vandaag wekelijks het vertrouwen. Even afwachten en we weten of mijn conclusie klopt of net te negatief was :wink:

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik houd geen énkel cijfer meer bij, heb het opgegeven en ik word er naar van.
Volgend jaar zal uit allerlei grafieken wel het een en ander helemaal duidelijk zijn.
Hoe Corona zich verhoudt tot een ' gewone ' griepepidemie , hoe de economie er wereldwijd voorstaat.
Ik concentreer mij nu vooralsnog op gezond blijven en niet heel bang te worden.
Wat betreft de maatregelen, ik denk dat het eea nog wordt vastgehouden tot zeker eind mei.
De piek wordt immers eind mei verwacht?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

RIVM schreef:Het dodental als gevolg van het coronavirus is gestegen met 175, meldt het RIVM. De patiënten zijn niet allemaal in het afgelopen etmaal overleden.
Gisteren minder, vandaag fors meer. Opgespaard, voor hoog cijfer nodig ter justificatie van aankondiging van nieuwe maatregelen vanavond?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Net bij een goede vriend geweest die bij een kinderboerderij werkt. Die is momenteel dus gesloten. En dan ga je je afvragen: uiteindelijk gaan alle maatregelen stap voor stap afgeschaald worden. Kunnen mensen dit jaar nog met vakantie? Naar het buitenland zal het sowieso niet meer worden. Dus gaan mensen dagjes uit in eigen land. Of ze blijven dichter bij huis en gaan er dan op uit. Dan gaan ze met de kinderen massaal naar de kinderboerderij, als die open is. Dat is immers leuk, en je bent er met de kinderen even uit. Of ze gaan massaal naar het zwembad, de speeltuin, of wat anders.

Ik denk dat er nu al goed nagedacht moet worden over hoe, wat en wanneer er afgeschaald gaat worden. Voordat er op verschillende plekken een massale drukte is, met een risico op een hernieuwde uitbraak. Dat moet je niet willen denk ik.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kees2850 schreef:
31 mar 2020 14:20
175 doden op 1 dag en sterke stijging meer dan 700 van het aantal ziekenhuisopnames. Komen we weer wat dichterbij Italië en Spanje.
'Hadden we maar een andere aanpak, dan ging het een stuk beter'.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
31 mar 2020 15:04
RIVM schreef:Het dodental als gevolg van het coronavirus is gestegen met 175, meldt het RIVM. De patiënten zijn niet allemaal in het afgelopen etmaal overleden.
Gisteren minder, vandaag fors meer. Opgespaard, voor hoog cijfer nodig ter justificatie van aankondiging van nieuwe maatregelen vanavond?
:shock: serieus...? :shock:

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, op teletekst stond ook de kanttekening erbij dat dit niet de cijfers van 1 dag waren.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die kanttekening lees ik al enkele dagen.

angel1978

heb liever dat ziekenhuizen en zorgverleners bezig zijn met hun patiënten die de aandacht verdienen ipv zorgen dat alle cijfertjes up-to-date zijn voor op een website of in het journaal.. Laat ze maar een dag achter lopen, lekker belangrijk.

Gesloten