LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Coronavirus - algemeen topic
-
Re: Coronavirus - algemeen topic
Maar: er wordt nu al rekening mee gehouden dat de economie met 8% achteruit gaat. Dat is dus wat het kost om de hulpvraag te spreiden zodat er geen keuzes gemaakt hoeven te worden wie wel en wie niet op de IC.
Als het langer gaat duren, dan gaat het nog meer kosten.
Iemand moet dat dragen. Dat geld moet ergens vandaan komen. Doorgaans komt dat van degenen die toch al 'niks' hebben. Dat zijn degenen die de broekriem straks tot maatje anorexia aan moeten halen.
Dan komt er nog iets bij. Velen kunnen niet aan het werk. En velen kunnen niet aan personeel komen. Hebben jullie al asperges gegeten, dit jaar? Nee? Ze zijn er niet, omdat er op het ogenblik niemand is die ze kan steken. Blijft het bij asperges, of zal er wereldwijd zo weinig voedsel geoogst worden dat het volgende in beeld komt: hongersnood? Ik weet het niet. Maar als dat inderdaad het geval wordt, hoeveel zullen er dan meer sterven als gevolg van te weinig voedsel?
Is dat het waard om de economie zo plat te leggen dat duizenden dit Coronavirus kunnen overleven?
Het is een vraagstuk waar geen mens een antwoord op heeft. Omdat we wel bezig kunnen zijn met de vraagstukken van het moment, maar niemand een idee heeft wat de vraagstukken zijn van morgen, overmorgen, volgende week, volgend jaar. En wat we nog minder weten is wat alle consequenties zijn van de keuzes die nu, morgen, overmorgen, volgende week, volgend jaar gemaakt worden.
Ook al is Corona voorbij, ik denk dat de wereld op relatief korte termijn nog veel meer te wachten staat.
Als het langer gaat duren, dan gaat het nog meer kosten.
Iemand moet dat dragen. Dat geld moet ergens vandaan komen. Doorgaans komt dat van degenen die toch al 'niks' hebben. Dat zijn degenen die de broekriem straks tot maatje anorexia aan moeten halen.
Dan komt er nog iets bij. Velen kunnen niet aan het werk. En velen kunnen niet aan personeel komen. Hebben jullie al asperges gegeten, dit jaar? Nee? Ze zijn er niet, omdat er op het ogenblik niemand is die ze kan steken. Blijft het bij asperges, of zal er wereldwijd zo weinig voedsel geoogst worden dat het volgende in beeld komt: hongersnood? Ik weet het niet. Maar als dat inderdaad het geval wordt, hoeveel zullen er dan meer sterven als gevolg van te weinig voedsel?
Is dat het waard om de economie zo plat te leggen dat duizenden dit Coronavirus kunnen overleven?
Het is een vraagstuk waar geen mens een antwoord op heeft. Omdat we wel bezig kunnen zijn met de vraagstukken van het moment, maar niemand een idee heeft wat de vraagstukken zijn van morgen, overmorgen, volgende week, volgend jaar. En wat we nog minder weten is wat alle consequenties zijn van de keuzes die nu, morgen, overmorgen, volgende week, volgend jaar gemaakt worden.
Ook al is Corona voorbij, ik denk dat de wereld op relatief korte termijn nog veel meer te wachten staat.
Jablan
, 16again
en moederslink
vinden dit leuk
Maatregelen verlengd tot 28 april. We hebben nu 3 data: 28 april voor alles, 6 mei voor onderwijs en 1 juni voor vergunningsplichtige evenementen. Is dit heldere, eenduidige communicatie?
Voor het toerisme is 28 april een totaal onhandige datum, voor deze sector is 1 juni (na de meivakantie, hemelvaartsweekend en Pinksteren) een betere datum, geeft meer duidelijkheid voor eigenaren en gasten.
Voor het toerisme is 28 april een totaal onhandige datum, voor deze sector is 1 juni (na de meivakantie, hemelvaartsweekend en Pinksteren) een betere datum, geeft meer duidelijkheid voor eigenaren en gasten.
Ik zie niet in wat hier onduidelijk in is..Jablan schreef: ↑31 mar 2020 19:14Maatregelen verlengd tot 28 april. We hebben nu 3 data: 28 april voor alles, 6 mei voor onderwijs en 1 juni voor vergunningsplichtige evenementen. Is dit heldere, eenduidige communicatie?
28 april voor alles en daarna zien we verder..
Alles waarvoor een vergunning nodig is zeker niet tot 1 juni, ook dat is duidelijk en diegene die het betreft weet dit dondersgoed.
tttlocke
vindt dit leuk
Alle ouders met thuiswonende, opgroeiende kinderen hebben daar last van - je bent zeker niet alleen.
Zeker niet? Je bedoelt zeker wel.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
De 1-juni-datum is gekozen omdat in mei nog een hele stapel evenementen op de rol stonden, die zo vroegtijdig konden worden afgezegd.
Witte Angora, over die asperges hoef je je niet druk te maken. Ik hoor bij meerdere bedrijven (ik ben deze week voor het werk bij 4 boeren geweest die in de asperges zitten) dat er genoeg personeel is te vinden (veel horecapersoneel werkt daar nu al) en dat er voldoende beschikbaar is, maar dat het momenteel weinig besteld wordt.
Edit: Als ik deze week nog bij zo'n boer kom, zal ik vragen wat er precies gedaan wordt met alles wat overtollig is. Ik verwacht dat dit naar fabrieken gaat, waar ze bijvoorbeeld houdbare aspergesoep maken, of dat ze het invriezen.
Edit: Als ik deze week nog bij zo'n boer kom, zal ik vragen wat er precies gedaan wordt met alles wat overtollig is. Ik verwacht dat dit naar fabrieken gaat, waar ze bijvoorbeeld houdbare aspergesoep maken, of dat ze het invriezen.
witte angora
en Erthanax
vinden dit leuk
Nee, ik bedoel zeker nietJablan schreef: ↑31 mar 2020 19:17Alle ouders met thuiswonende, opgroeiende kinderen hebben daar last van - je bent zeker niet alleen.
Zeker niet? Je bedoelt zeker wel.
De 1-juni-datum is gekozen omdat in mei nog een hele stapel evenementen op de rol stonden, die zo vroegtijdig konden worden afgezegd.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Alle evenementen waarvoor een vergunning nodig zijn, mogen zeker niet..
En is de datum zo gekozen, maar wellicht ook omdat evenementen met een vergunningsverplichting al snel meer dan 100 tot enkele duizenden personen betreft en dat wellicht nog veel langer zal blijven? Maar sowieso tot 1 juni.
Oké, door de zin ervoor had ik het andersom begrepen dan jij het bedoelde.
Toch blijf ik eigenwijs: als je nu al zegt 'maak geen plannen voor de meivakantie' met een einddatum 28 april voor het overgrote deel van de beperkingen, dan is dat ... verwarrend? vaag?
Je kunt de klachten al zien aankomen, ook zonder glazen bol en brulbriefgrootspraaktaal uit De'Haag: 'ik heb voor de meivakantie geboekt en wil annuleren.'
Toch blijf ik eigenwijs: als je nu al zegt 'maak geen plannen voor de meivakantie' met een einddatum 28 april voor het overgrote deel van de beperkingen, dan is dat ... verwarrend? vaag?
Je kunt de klachten al zien aankomen, ook zonder glazen bol en brulbriefgrootspraaktaal uit De'Haag: 'ik heb voor de meivakantie geboekt en wil annuleren.'
Volgens mij is dat verwachtingsmanagement.. Denk nu niet dat het dan na 28 april ineens volslagen anders is en alles ineens weer kan. Wellicht worden maatregelen wat minder strak, maar wellicht ook nog niet en moet het weer verlengd worden.. Volgens mij volkomen logisch en prima.
En vind ik dat er tijdens zo'n conferentie nagedacht en gesproken moet worden over juridische consequenties en allerlei zaken die juristen leuk vinden om te behandelen? Nou nee, totaal niet relevant!
En vind ik dat er tijdens zo'n conferentie nagedacht en gesproken moet worden over juridische consequenties en allerlei zaken die juristen leuk vinden om te behandelen? Nou nee, totaal niet relevant!
Je kunt de klachten al zien aankomen, ook zonder glazen bol en brulbriefgrootspraaktaal uit De'Haag: 'ik heb voor de meivakantie geboekt en wil annuleren.
tttlocke
vindt dit leuk
-
Dan wordt het tijd voor een cursus 'hoe voed ik mijn kinderen op'. Kunnen ze de lesstof gelijk in praktijk brengen. Moeilijke kinderen bestaan niet. Er bestaan wel moeilijke ouders.
Ouders die hun kinderen nauwelijks aankunnen? Wat een dwaasheid. Kunnen ze die alleen aan als de bloedjes op vakantie kunnen?
De mei-vakantie is heel gespreid in Nederland. Dus dat er een datum in april wordt gekozen voor een eventuele verdere verlenging is niet zo gek. En dater geadviseerd wordt NIET boeken voor die voorjaarsvakantie is zeer verstandig.
En honderduizenden met nauwelijks inkomen, waar haalt u die vandaan!
De mei-vakantie is heel gespreid in Nederland. Dus dat er een datum in april wordt gekozen voor een eventuele verdere verlenging is niet zo gek. En dater geadviseerd wordt NIET boeken voor die voorjaarsvakantie is zeer verstandig.
En honderduizenden met nauwelijks inkomen, waar haalt u die vandaan!
Wat een onzin. Natuurlijk bestaan moeilijke kinderen wel, je kunt niet alles in de schoenen van ouders schuiven.witte angora schreef: ↑31 mar 2020 20:21Dan wordt het tijd voor een cursus 'hoe voed ik mijn kinderen op'. Kunnen ze de lesstof gelijk in praktijk brengen. Moeilijke kinderen bestaan niet. Er bestaan wel moeilijke ouders.
Ik geef het je te doen met een paar pubers in huis die dwars tegen alles in gaan.
Of kinderen die helemaal hoteldebotel worden omdat ze de regelmaat en structuur missen die het naar school gaan wel geeft.
Ik maak me ook zorgen over mantelzorgers die al op hun tandvlees lopen. Geen dagopvang, zeer beperkte hulp etc.
Je moet het maar zien te redden, het is niet vol te houden.
Je moet het maar zien te redden, het is niet vol te houden.
Erthanax
, moederslink
en Jablan
vinden dit leuk
-
En dan daarbij.....hebben deze verzorgers ook geen of amper beschermende kleding, mondkapjes e.d.
Wat ouders en (kleine) kinderen betreft :
de kindertelefoon staat alweer roodgloeiend .
Huiselijk geweld zal ook wel toenemen ben ik bang.
Dit is echt een héél moeilijke tijd.
Probeer overeind te blijven, hoop te houden en geef diegenen die bemoediging kunnen gebruiken wat bemoediging.
-
Toch is het wel apart. De maatregelen gelden voor het moment tot 28 april. 'Maak geen plannen voor de meivakantie'. Maar die meivakantie is van 25 april tot 3 mei. Sommige scholen plakken er een week eerder of later aan vast. Maar waarom dan die datum van 28 april? Maak er dan 3 mei van. Die paar dagen maakt toch ook niet meer uit?
Ons land bestaat uit meer dan alleen scholen en schoolgaande kinderen.witte angora schreef: ↑31 mar 2020 20:41Toch is het wel apart. De maatregelen gelden voor het moment tot 28 april. 'Maak geen plannen voor de meivakantie'. Maar die meivakantie is van 25 april tot 3 mei. Sommige scholen plakken er een week eerder of later aan vast. Maar waarom dan die datum van 28 april? Maak er dan 3 mei van. Die paar dagen maakt toch ook niet meer uit?
En voor een ondernemer ( kappers bijv.) kan een week eerder weer wat mogen doen alweer een heleboel uitmaken.. Dus plak er maar een week extra aan vast is echt niet zo makkelijk als menigeen denkt. Die paar dagen ( week ) maken echt wel een boel uit.
-
Ik heb begrepen dat scholen t/m de meivakantie dicht zullen blijven.
En dan krijg je 4 & 5 mei ,Hemelvaartdag, Pinksteren .....dus een ris aan vrije dagen.
Ik denk dat het psychologisch gezien minder hard aankomt om nu de datum 28 april te noemen= dus minder dan een maand en dat er dan rond die vrije feestdagen wat lossere regels zullen zijn en mensen weer wat plannetjes kunnen maken voor de meimaand . Hopelijk !
Zelf ben ik wat somberder en denk dat het gerekt gaat worden tot 1 juni.
Moederdag zit er ook nog tussen, maar velen zullen misschien niet meer hun moedertje in het zonnetje kunnen zetten
.
En dan krijg je 4 & 5 mei ,Hemelvaartdag, Pinksteren .....dus een ris aan vrije dagen.
Ik denk dat het psychologisch gezien minder hard aankomt om nu de datum 28 april te noemen= dus minder dan een maand en dat er dan rond die vrije feestdagen wat lossere regels zullen zijn en mensen weer wat plannetjes kunnen maken voor de meimaand . Hopelijk !
Zelf ben ik wat somberder en denk dat het gerekt gaat worden tot 1 juni.
Moederdag zit er ook nog tussen, maar velen zullen misschien niet meer hun moedertje in het zonnetje kunnen zetten
-
OT
zie ik nu goed dat een aantal reacties stilzwijgend zijn verwijderd door de moderatie?
zie ik nu goed dat een aantal reacties stilzwijgend zijn verwijderd door de moderatie?
Dat is het zwartste scenario.witte angora schreef: ↑31 mar 2020 19:04Maar: er wordt nu al rekening mee gehouden dat de economie met 8% achteruit gaat. Dat is dus wat het kost om de hulpvraag te spreiden zodat er geen keuzes gemaakt hoeven te worden wie wel en wie niet op de IC.
Ik wilde het concreter hebben, maar het is werkelijk zoeken geworden, omdat overal met percentages wordt gewerkt.
BBP in 2019 is volgens CBS-Statline 757.985.000.000 => 758 miljard euro.
Het CPB geeft -7,7 procent als maximale krimp. Dat is 58.364.845.000, afgerond 58,4 miljard.
Verder spitten in de Rijksbegroting. Bruto zorguitgaven stand ontwerpbegroting 2020 = 78,6 miljard.
Dat zijn de getallen, waar het om gaat.
We kennen inmiddels allemaal de curve: niet te veel zieken tegelijk, want anders kan de zorg het niet aan. Daarom spreiden in de tijd, het virus langer laten rondgaan, zodat er geen overbelasting optreedt. Dat is de argumentatie geweest en terwijl de piek nog niet bereikt is, liggen er al meer Coronapatiënten op de IC, dan er in normale tijden plek is.
Tegelijk geeft het CPB aan, dat hoe langer de beperkingen duren, hoe groter de economische schade is, tot maximaal 58,4 mrd.
Voor de toekomst blijft de vraag hoeveel meer je aan de zorg wilt uitgeven om de totale economie overeind te houden, wanneer het volgende virus zich aandient. Want daar durf ik wel mijn vingers aan te verbranden: er komt een volgend virus en het komt opnieuw uit de binnenlanden van China.
Leesvoer: CPB Scenarios Coronacris (PDF) en CBS Cijfers Coronacrisis
Nu bestaat nog de hypothetische mogelijkheid om een lichte vermindering van de beperkingen in te laten gaan in de meivakantie, waardoor bv een horeca en recreatie, cultuur gedeeltelijk open kunnen.