witte angora schreef: ↑31 mar 2020 19:04
Maar: er wordt nu al rekening mee gehouden dat de economie met 8% achteruit gaat. Dat is dus wat het kost om de hulpvraag te spreiden zodat er geen keuzes gemaakt hoeven te worden wie wel en wie niet op de IC.
Dat is het zwartste scenario.
Ik wilde het concreter hebben, maar het is werkelijk zoeken geworden, omdat overal met percentages wordt gewerkt.
BBP in 2019 is volgens CBS-Statline 757.985.000.000 => 758 miljard euro.
Het CPB geeft -7,7 procent als maximale krimp. Dat is 58.364.845.000, afgerond 58,4 miljard.
Verder spitten in de
Rijksbegroting. Bruto zorguitgaven stand ontwerpbegroting 2020 = 78,6 miljard.
Dat zijn de getallen, waar het om gaat.
We kennen inmiddels allemaal de curve: niet te veel zieken tegelijk, want anders kan de zorg het niet aan. Daarom spreiden in de tijd, het virus langer laten rondgaan, zodat er geen overbelasting optreedt. Dat is de argumentatie geweest en terwijl de piek nog niet bereikt is, liggen er al meer Coronapatiënten op de IC, dan er in normale tijden plek is.
Tegelijk geeft het CPB aan, dat hoe langer de beperkingen duren, hoe groter de economische schade is, tot maximaal 58,4 mrd.
Voor de toekomst blijft de vraag hoeveel meer je aan de zorg wilt uitgeven om de totale economie overeind te houden, wanneer het volgende virus zich aandient. Want daar durf ik wel mijn vingers aan te verbranden: er komt een volgend virus en het komt opnieuw uit de binnenlanden van China.
Leesvoer:
CPB Scenarios Coronacris (PDF) en
CBS Cijfers Coronacrisis