LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Edit: Angel was sneller :wink:
witte angora schreef:
05 apr 2020 19:34
Eerlijk gezegd denk ik dat we die afname met een zeer grote korrel zout moeten nemen. In onderstaand bericht staat dat de GGD in Zeeland sinds vrijdag geen cijfers meer doorgeeft, en dat terwijl er ook daar een grote brandhaard is. Die 115 is dus niet het hele plaatje.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/119 ... in-Zeeland
Ik lees het zo, dat de GGD Zeeland zelf geen cijfers meer naar buiten brengt, maar ze nog wel doorgeeft aan het RIVM. De brandhaard van Zeeland is de gemeente Tholen en iets verder rondspitten levert hetzelfde antwoord op als op Goeree-Overflakkee: het gaat om veel gevallen binnen een zorginstelling.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bij de groepsimmuniteit heb ik mijn twijfels. Covid-19 is een RNA-virus en die hebben de vervelende eigenschap te muteren.
Het muteren van het virus zal ongetwijfeld gebeuren ( dit is ook een mutatie van het Sars-virus ), maar dat gebeurt echt niet in een maand tijd. Dit virus is een resultaat van 18 jaar.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Lady1234 schreef:
05 apr 2020 18:21
mh73 schreef:
05 apr 2020 16:48
40000 bouwvakkers werkloos
Honderden tandartsen dreigen failliet te gaan. Ik vraag me af hoe het zit met de fysiotherapiepraktijken. Die zijn ook grotendeels gesloten en vallen in hetzelfde schuitje als de tandartsen: zorgebedrijven krijgen geen overheidssteun.

En dat is nog maar het begin.
Net in het nieuws dat er door de zorgverzekeraars een regeling wordt opgetuigd voor tandartsen, fysio weet ik niet.
Het nieuws lezen we allemaal, dus 2 x keer nieuws. Bovendien waren die 40.000 bouwvakkers 4 pagina`s geleden al werkeloos. Het nieuws op het forum ijlt behoorlijk na.

Groeten uit Corona vrij Santo Antão, 0,0 gebeurtenissen niemand gaat dood! en veel tijd om met het gezin door te brengen. Ik kan me niets beters voorstellen dan dat. :D Wel nieuws natuurlijk uit de eerste hand.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Zelf denk ik , en dat is best pessimistisch , dat dit virus nog wel eens héél lang onder ons zal blijven en dan praat ik écht over heel 2020.
Er overlijden nu aan de lopende band in de zorginstellingen én thuis veel patiënten die op hun beurt weer besmettelijk zijn geweest.

En wat te denken van burn-outs en PTST onder de verzorging en ook artsen?
Dan zijn er straks te weinig mensen in de ( intensieve ) zorg.

Ik weet het nog zo net niet.
Over een jaar of zo zullen de evaluaties wel over elkaar rollen en dan is het wachten op wéér een ander onbekend virus.
Ik probeer positief te denken en toch te blijven , maar toch ...er sterven teveel mensen , zeker ook buiten de officiële cijfers, in de tehuizen en thuis.
En dan wordt er gesproken over gematigd optimistisch zijn omdat er een daling in de opnames zit??
Deze overledenen, buiten de officiële cijfers , dat gaat rap en die worden dus vooralsnog niet meegeteld.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik lees dat mijn bijdrage niet wordt gewaardeerd. Tot zover dus maar weer.

Nijogeth
Berichten: 10516
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
05 apr 2020 19:44
16again schreef:
05 apr 2020 16:14
En dat is ook vanaf dag 1 mijn probleem geweest met de huidige aanpak: Groepsimmuniteit wordt nauwelijks opgebouwd, bij opheffen van maatregelen zijn we weer terug bij af. En in de tussentijd hebben we de economie om zeep geholpen
Bij de groepsimmuniteit heb ik mijn twijfels. Covid-19 is een RNA-virus en die hebben de vervelende eigenschap te muteren. Ik hoop eerder, dat het afstand houden de verspreiding uitdooft, maar voor meer zekerheid hebben we veel meer testmogelijkheden nodig.

Economie vloek of zegen. We hebben al twee biologische bommen gehad, die alles met geld te maken hadden.
In Oostenrijk de deelstaat Tirol. 1Vandaag heeft er recent een item aan gewijd. Daar is het wintersportseizoen te lang doorgegaan, onder druk van de ondernemers, die Tirol als hun eigendom zien en zich weinig van wetgeving aantrekken - er lopen daar een hele reeks milieuschandalen, maar wie erover schrijft, is zijn baan snel kwijt. Pas nadat uit de rest van Oostenrijk versterking kwam, zijn de toeristen min of meer direct weggestuurd. Ischgl was toen ruim een week afgesloten van de buitenwereld.
In Noord-Italië de beruchte voetbalwedstrijd Bergamo-Valencia. Voetbal, waar nog meer dan de bal het geld moet rollen. Er waren al gevallen bekend rondom Milaan, toen deze wedstrijd gespeeld werd.

Zolang ondernemende types dit soort gedrag vertonen, zijn alle beperkingen nodig. Economie is niet om zeep geholpen, maar doet wel een stap terug.
En in Noord-Brabant en Limburg was het carnaval ook aardig bepalend voor de snelle verspreiding, dat is achteraf wel duidelijk.

Persoonlijk wil ik wel eens zien als er getest gaat worden wie het virus al gehad hebben, hoe groot de aantallen dan zijn. Ik verwacht hier in Brabant stiekem al een goede 60%, maar ook dat blijft bij een aanname, zolang er niet getest gaat worden.

Echter het testen van hoeveel mensen het gehad hebben, is wel bepalend om duidelijkheid te krijgen over die groepsimmuniteit waar ze het over hebben.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

mh73 schreef:
05 apr 2020 20:40
Ik lees dat mijn bijdrage niet wordt gewaardeerd. Tot zover dus maar weer.
De alarmmelding uit de bouwsector over dreigende werkloosheid?
ik zou eerst willen weten waar het op is gebaseerd. Onderhoud en nieuwbouw van woningen loopt door. Zakelijk vastgoed is sowieso meer krimp en renovatie dan complete nieuwbouw. De krimp zou dan uit de vrije sector bouw moeten komen of uit de vertraging, die allerlei projecten nu oplopen, omdat er minder overleg is.
Nijogeth schreef:
05 apr 2020 20:50
En in Noord-Brabant en Limburg was het carnaval ook aardig bepalend voor de snelle verspreiding, dat is achteraf wel duidelijk. Persoonlijk wil ik wel eens zien als er getest gaat worden wie het virus al gehad hebben, hoe groot de aantallen dan zijn. Ik verwacht hier in Brabant stiekem al een goede 60%, maar ook dat blijft bij een aanname, zolang er niet getest gaat worden. Echter het testen van hoeveel mensen het gehad hebben, is wel bepalend om duidelijkheid te krijgen over die groepsimmuniteit waar ze het over hebben.
Het is vervelend, dat er geen betrouwbare ziekteverzuimcijfers zijn, zodat je al een eerste indruk hebt. Testen, testen, testen
Nee, dat lijstje haal ik morgen wel weer op.
Heinsberg, Brabant, Limburg - het is meegekomen vanuit Tirol of Zuid-Tirol of breder Noord-Italië. Dat is iets om te onthouden, zo snel gaat verspreiding binnen de EU.

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
05 apr 2020 20:50
Persoonlijk wil ik wel eens zien als er getest gaat worden wie het virus al gehad hebben, hoe groot de aantallen dan zijn. Ik verwacht hier in Brabant stiekem al een goede 60%, maar ook dat blijft bij een aanname, zolang er niet getest gaat worden.
60% is alleen mogelijk, als dit virus veel minder dodelijk is, dan wat we volgens de media mogen verwachten. Anders zouden er veel meer dodelijke slachtoffers zijn geweest

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Boris ligt intussen ook in het ziekenhuis. 'Uit voorzorg', niet omdat het slechter gaat, maar omdat de klachten aanhouden. Maar waarom op zondagavond laat?

Saillant detail, al is dat toeval omdat het al 2 dagen bekend was: Precies zondagavond houdt de Queen een toespraak dat 'we dit samen zullen overwinnen'.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... met-corona
https://blauwbloed.eo.nl/artikel/2020/0 ... -toespraak

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dat saillant detail ontgaat me, lijkt wel een verslaggeving van RTL Boulevard.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Nijogeth schreef:
05 apr 2020 20:50
...
Persoonlijk wil ik wel eens zien als er getest gaat worden wie het virus al gehad hebben, hoe groot de aantallen dan zijn. Ik verwacht hier in Brabant stiekem al een goede 60%, maar ook dat blijft bij een aanname, zolang er niet getest gaat worden.
Wij wonen ook in Brabant en idd zijn er veel mensen in onze omgeving een week na carnaval 'grieperig' geweest.
Wat Nijogeth schrijft zou zo maar kunnen!!
Dan zou het herstel van de afgelopen dagen iig hier moeten doorzetten.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

angel1978 schreef:
05 apr 2020 19:58
Het muteren van het virus zal ongetwijfeld gebeuren ( dit is ook een mutatie van het Sars-virus), maar dat gebeurt echt niet in een maand tijd. Dit virus is een resultaat van 18 jaar.
Sorry, hier moet ik je tegenspreken. Het is een nieuw ontdekt virus; valt wel onder dezelfde groep als SARS. Bron (zoals vaker bij mij Duits): Odysso, wetenschapsprogramma van de ARD en die baseren zich weer op het Robert Koch Instituut en Charité (academisch ziekenhuis in Berlijn).

De volgende beperking komt eraan. De Duitse Regering beslist vandaag over grenscontroles: alleen met een geldige reden (woon-werkverkeer) mag je nog de grens over. Dit was al het geval aan de grenzen met Denemarken, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en nu komen hier nog Polen, Tsjechië, België en Nederland bij. Voor een deel is dit een formaliteit, een aantal landen hebben zelf al de grenzen dichtgegooid. Ook alleen met geldige reden toegankelijk worden vliegvelden plus 14-dagen-quarantaine voor wie per vliegtuig nog aankomt.
Lowieze schreef:
06 apr 2020 07:23
Dat saillant detail ontgaat me
Het is ironisch, dat het staatshoofd de bevolking moed inspreekt en tegelijk de regeringsleider voor dezelfde reden het ziekenhuis in moet.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Sorry, hier moet ik je tegenspreken. Het is een nieuw ontdekt virus; valt wel onder dezelfde groep als SARS. Bron (zoals vaker bij mij Duits): Odysso, wetenschapsprogramma van de ARD en die baseren zich weer op het Robert Koch Instituut en Charité (academisch ziekenhuis in Berlijn).
Ik heb andere berichten gezien die beweren dat het een mutatie is van het vorige Sars-virus, maar daar heb ik de bronnen niet van gechecked, dus zal eens kijken of ik die kan vinden en controleren.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

angel1978 schreef:
06 apr 2020 10:41
Sorry, hier moet ik je tegenspreken. Het is een nieuw ontdekt virus; valt wel onder dezelfde groep als SARS. Bron (zoals vaker bij mij Duits): Odysso, wetenschapsprogramma van de ARD en die baseren zich weer op het Robert Koch Instituut en Charité (academisch ziekenhuis in Berlijn).
Ik heb andere berichten gezien die beweren dat het een mutatie is van het vorige Sars-virus, maar daar heb ik de bronnen niet van gechecked, dus zal eens kijken of ik die kan vinden en controleren.
SARS-CoV-2, wat we nu ervaren, is lid van de corona-(onder)familie. Het is dus "een" coronavirus, maar niet "het" coronavirus. Onder die familie vallen ook het eerste SARS virus, en het iets recentere MERS virus. Die virussen geven griepachtige verschijnselen, en hebben allemaal een voorliefde voor het ademhalingssysteem, met vaak longontstekingen als gevolg bij een heftiger ziektebeeld.

Dat het familie is, betekent niet dat ze zich allemaal 100% hetzelfde gedragen, of allemaal reageren op 1 vaccin.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

sjohie schreef:
06 apr 2020 10:52
angel1978 schreef:
06 apr 2020 10:41
Sorry, hier moet ik je tegenspreken. Het is een nieuw ontdekt virus; valt wel onder dezelfde groep als SARS. Bron (zoals vaker bij mij Duits): Odysso, wetenschapsprogramma van de ARD en die baseren zich weer op het Robert Koch Instituut en Charité (academisch ziekenhuis in Berlijn).
Ik heb andere berichten gezien die beweren dat het een mutatie is van het vorige Sars-virus, maar daar heb ik de bronnen niet van gechecked, dus zal eens kijken of ik die kan vinden en controleren.
SARS-CoV-2, wat we nu ervaren, is lid van de corona-(onder)familie. Het is dus "een" coronavirus, maar niet "het" coronavirus. Onder die familie vallen ook het eerste SARS virus, en het iets recentere MERS virus. Die virussen geven griepachtige verschijnselen, en hebben allemaal een voorliefde voor het ademhalingssysteem, met vaak longontstekingen als gevolg bij een heftiger ziektebeeld.

Dat het familie is, betekent niet dat ze zich allemaal 100% hetzelfde gedragen, of allemaal reageren op 1 vaccin.
Dat weet ik, maar dat is toch ook niet wat ik zeg?
Ik zeg dat ik gelezen heb dat er is beweerd dat het een gemuteerde variant is van de vorige.. Wellicht denken ze dat omdat het ook in dezelfde regio is..

Hier alvast één artikel die het zegt, maar die is niet heel erg goed onderbouwd met bronnen en dus lastig te controleren:

https://www.rd.nl/meer-rd/wetenschap-te ... -1.1645790

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

We komen er wel uit. :wink:

Ik ontdek net, dat het programma opgeknipt op YouTube staat. SWR en dan naar beneden scrollen tot de Odysso-playlist.
Vergelijkbaar is Quarks van WDR.

Uit 1 van deze 2 nog iets over een vaccin. Volgens de traditionele methode duurt het produceren van een vaccin minstens 6 maanden, deze keer wordt ook gezocht naar een vaccin, dat over DNA geactiveerd wordt om zo de productietijd fors in korten.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

[Tekst verwijderd]

Het Corona virus of de variant ervan is hier nog steeds niet actief op het eiland, we volgen de raad van de regering goed op en iedereen blijft Corona vrij. Het werkt dus wel, wat een land (ei) :D

Afwachten op een vaccin i.d.d. en we kunnen er weer een paar jaartjes tegen aan.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 apr 2020 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onduidelijk citaat en onvriendelijk taalgebruik

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Obelix1 schreef:
06 apr 2020 11:27
Dat weet ik, maar dat is toch ook niet wat ik zeg?
Eigenlijk zeg je maar wat en denk je maar wat, zonder onderbouwing. Dat is dan wel moeilijk om te begrijpen. Ander keer beter misschien.

Het Corona virus of de variant ervan is hier nog steeds niet actief op het eiland, we volgen de raad van de regering goed op en iedereen
Komt nog wel , elk land komt aan de beurt.
Lockdown is echt niet de oplossing.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat daar genoeg plasma voor aanwezig is. Juist in deze tijd zullen er veel minder afnames zijn.

Nijogeth
Berichten: 10516
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar als in dat geval heel snel een test wordt ontwikkeld om mensen te testen die niet getest zijn, maar het mogelijk wel hebben gehad en deze mensen direct bloed afgeven, kan er uiteraard heel snel veel bloed komen en daar het plasma uit gehaald worden.

Gesloten