LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
16 apr 2020 08:10
Nederland denkt bij mond-neus-bedekken alleen aan de wegwerpmaskers, niet aan alle mogelijkheden daarvoor. Dat is smal gedacht en niet vol te houden. Wanneer met maskers alles makkelijker wordt, dan doe je dat toch?
'Nederland' doet alsof men alleen aan dat soort professionele maskers denkt, omdat men helemaal niet van plan is een praktijk te bevorderen waarin de gewone burger op één of andere manier het dragen van een masker normaal gaat vinden.

Werkelijk stuitend om te zien hoe Van Dissel in de technische briefing voor de Tweede Kamer nu weer de geloofwaardigheid van RIVM en deskundigen blijft ondermijnen door vol te houden dat 'mondkapjes' voor de burger geen toegevoegde waarde hebben. Een leugenachtige opvatting die slechts ingegeven wordt door de schaarste aan professionele mondkapjes.
Schandelijk gedrag. Onnodig bovendien.
Idiote gedachte ook dat die domme burger dat allemaal wel zal geloven: 'mondkapjes werken niet, maar we moeten ze vooral beschikbaar houden voor zorgmedewerkers'.

16again
Berichten: 16394
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
16 apr 2020 10:57
Inmiddels zijn de eerste resultaten bekend van het Sanquin-onderzoek. Van degenen die onderzocht zijn, blijkt zo'n 3% antistoffen tegen Covid-19 in het bloed te hebben. Die zijn dus besmet geweest en genezen.

Het is waarschijnlijk nu nog te vroeg om harde conclusies te trekken, maar als je dit doortrekt naar alle Nederlanders, dan hebben zo'n 540.000 mensen het virus al gehad. Dat is aanzienlijk hoger dan de tests laten zien.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ing-vaccin
3%
Voor groepsimmuniteit was zo'n 60% nodig. Dus in dit tempo duurt het nog ruim 20 maanden voor we dat bereiken. Nog eventjes volhouden dus.

Dit onderschrijft nog steeds mijn standpunt welke ik vanaf dag 1 verkondig: Doe helemaal niets, dan bereikt de (uitgedunde) groep in 6 weken groepsimmuniteit

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

witte angora schreef:
16 apr 2020 10:57
Het is waarschijnlijk nu nog te vroeg om harde conclusies te trekken, maar als je dit doortrekt naar alle Nederlanders, dan hebben zo'n 540.000 mensen het virus al gehad. Dat is aanzienlijk hoger dan de tests laten zien.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ing-vaccin
Dit cijfer is geen verrassing en is in lijn met eerdere testresultaten van de diagnostische testen. Namelijk met de testresultaten van grote groepen die getest zijn, terwijl er niet of nauwelijks sprake was van symptomen. Daaruit bleek ook een percentage besmettingen van 3, 4 of 5%, in die orde van grootte.

Erthanax
Berichten: 10047
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Even op de sigarendoos: Er zijn ongeveer 3100 geregistreerde coronadoden, het werkelijke aantal is mogelijk het dubbele. Het sterftecijfer is dan 3100 (of 6200) x 100 / 540.000 = 0,57% tot 1,15%
Als de epidemie uitdooft bij 60% (ongeveer 10 miljoen) besmettingen, dan gaan er in totaal dus 57.000 tot 115.000 mensen overlijden in Nederland. Hoe eerder een vaccin beschikbaar is, hoe beter.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus Sanquin onderzoekt het bloedplasma van genezen coronapatienten en daaruit wordt de conclusie getrokken dat ruim een half miljoen mensen het virus al gehad hebben?

Lijkt me van geen kant kloppen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Waarom niet? Zou het meer of minder moeten zijn?
Volgens mij zijn die cijfers 'conform verwachting'.

Overigens: Sanquin onderzoekt het bloed van donoren, niet van 'genezen coronapatiënten'
Laatst gewijzigd door tttlocke op 16 apr 2020 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16394
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
16 apr 2020 11:23
Dus Sanquin onderzoekt het bloedplasma van genezen coronapatienten en daaruit wordt de conclusie getrokken dat ruim een half miljoen mensen het virus al gehad hebben?

Lijkt me van geen kant kloppen.
NOS site is duidelijker:
Zo'n 3 procent van de Nederlandse bloeddonoren heeft antistoffen tegen het coronavirus ontwikkeld.
https://nos.nl/artikel/2330658-mogelijk ... gehad.html

witte angora
Berichten: 31956
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is ook nog maar een open vraag hoeveel van die 3% ook daadwerkelijk immuun is.

Ik denk inderdaad, als je kijkt naar het mogelijke aantal doden, niet alleen in dit land, maar wereldwijd, dat er vooral op 3 dingen ingezet moet worden:
- zo snel mogelijk een vaccin ontwikkelen (en er worden er meerdere ontwikkeld)
- uitzoeken wat risicofactoren zijn (besmetting onder andere via luchtverversingskanalen in flatgebouwen en zorginstellingen)
- zoveel mogelijk besmettingen zien te vermijden

Desondanks moeten we toch de maatschappij proberen op te starten. Net even in het tuincentrum geweest om wat zaaigoed te halen, De gesloten koffiehoek doet me dan snakken naar een kop koffie, gewoon ergens buitenshuis. Dat zit er dus voorlopig nog niet in. Misschien met een soort bonnensysteem of zo? Dat mensen een of twee keer per week ergens een kop koffie mogen drinken (uiteraard wel tegen betaling en vooraf een plekje reserveren)? En één keer per maand uit eten gaan? Dan is het misschien redelijk goed te spreiden.
Laatst gewijzigd door witte angora op 16 apr 2020 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat iets conform verwachting is, maakt het nog niet correct.

Sanquin heeft met opzet een oproep gedaan aan genezen coronapatienten om hun bloedplasma beschikbaar te stellen. Dat is dus een hele specifieke groep mensen.

Maar goed, het is een nieuwsbericht, en die zijn vaak niet erg zorgvuldig in de bewoordingen.

witte angora
Berichten: 31956
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
16 apr 2020 11:33
Sanquin heeft met opzet een oproep gedaan aan genezen coronapatienten om hun bloedplasma beschikbaar te stellen. Dat is dus een hele specifieke groep mensen.
Volgens mij speelt Sanquin op twee violen:
- het doneren van bloedplasma van genezen patiënten, vanwege de antistoffen, in de hoop besmette mensen sneller te laten genezen.
- het onderzoeken van alle donoren (genezen of niet) om te bepalen hoe groot de groep is met antistoffen.

En misschien spelen ze nog wel op meer violen, ik ken het bedrijf eigenlijk niet.

16again
Berichten: 16394
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
16 apr 2020 11:33
Sanquin heeft met opzet een oproep gedaan aan genezen coronapatienten om hun bloedplasma beschikbaar te stellen. Dat is dus een hele specifieke groep mensen.
Waar maak je uit op, dat deze testgegevens het resultaat was van die oproep?

Als die groep echt zo specifiek was, is de uitkomst van 3% wel onwaarschijnlijk laag

Erthanax
Berichten: 10047
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

"... tot des Heeren lof en prei," zou mijn grootvader gezongen hebben, zo gaat het verhaal. (Zelf prefereer ik Knolraap en lof, schorseneren en prei.)

Samen zingen lijkt overigens een besmettingshaard te zijn: kerk, kroeg, carnaval.

witte angora
Berichten: 31956
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:
16 apr 2020 11:49
Ik wil weer naar de kerk. Waarschijnlijk ben ik niet de enige die de onlinekerkdienst toch geen goed alternatief vind.
Samen met de gemeente zingen, bidden God lofprijzen. Dat mis ik.
Het is het verschil tussen een reddingsboei en een cruiseschip, dat ben ik met je eens. Maar als er niks anders is, dan toch maar die reddingsboei.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

De arme zakkenrollers zijn ook werkloos met die 1.5meter maatschappij.
Worden zij ook gecompenseerd? 8)

witte angora
Berichten: 31956
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel, ze hoeven zich alleen aan te melden op het buro.

Erthanax
Berichten: 10047
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Krijgen ze twee maanden kost en inwoning.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Volgens mij heb ik die grap elders op het forum al gelezen :mrgreen:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik niet, zag er een stukje over voorbij komen in de krant vandaag.

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Erthanax schreef:
16 apr 2020 11:20
Even op de sigarendoos: Er zijn ongeveer 3100 geregistreerde coronadoden, het werkelijke aantal is mogelijk het dubbele. Het sterftecijfer is dan 3100 (of 6200) x 100 / 540.000 = 0,57% tot 1,15%
Als de epidemie uitdooft bij 60% (ongeveer 10 miljoen) besmettingen, dan gaan er in totaal dus 57.000 tot 115.000 mensen overlijden in Nederland. Hoe eerder een vaccin beschikbaar is, hoe beter.
Er zijn gelukkig ook nog heel andere uitgangspunten om in aanmerking te nemen bij de rekenoefeningen.
Om maar eens iets te noemen: bij verreweg de meeste epidemieën is het in eerste instantie juist de vatbare, kwetsbare groep die het eerst het loodje legt.
Het is zeer wel mogelijk dat als deze groep is 'uitgedund' - excusez le mot - de verdere verspreiding vervolgens zonder al te ernstige ziektebeelden verloopt. Sterker nog: het zou best zo kunnen zijn dat naarmate de infectie zich meer onder de 'reguliere' gezonde bevolking verspreidt, de groep die relatief gezien weinig of geen last ervaart, een steeds hoger percentage vormt van het totaal.

Dit even ter nuancering, uiteraard weten we het gewoon niet. Maar ik begin al die paniekzaaierij inmiddels goed zat te worden - weet nu nog, de Telegraaf enige dagen geleden, "het leger wordt ingezet" en dat soort nonsens? Vergeten lijkt dat het totale aantal doden nog niet eens dat van de griepgolf van 2017-2018 heeft overtroffen.
Niet om e.e.a. te bagatelliseren, maar een wat nuchterder, rationelere benadering van deze epidemie zou zo af en toe bepaald geen kwaad kunnen. Ik begin zo langzamerhand te vrezen dat het middel wellicht ernstiger zal uitpakken dan de kwaal.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

De Gelaarsde Kat schreef:
16 apr 2020 13:27
[...] de vatbare, kwetsbare groep [...]
[...]Sterker nog: het zou best zo kunnen zijn dat naarmate de infectie zich meer onder de 'reguliere' gezonde bevolking verspreidt, de groep die relatief gezien weinig of geen last ervaart, een steeds hoger percentage vormt van het totaal.
Waarom denkt u dat? Het lijkt mij uitermate onwaarschijnlijk.

Wat is de precieze afbakening van die 'kwetsbare groep' voor corona volgens u?
Hoeveel personen vallen daarin?

Gesloten