LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Minder Tozo omdat ik te jong ben?

Fgalambers

Minder Tozo omdat ik te jong ben?

Ongelezen bericht door Fgalambers »

Beste,

Graag zou ik het volgende willen bespreken:
Ik ben Frédérique, 19 (5-6-2000) bijna 20 jaar oud. Samenwonend met mijn vriend, Ik heb mijn eigen fulltime schoonheidssalon en momenteel heb ik GEEN inkomsten. Hierdoor heb ik de tozo aangevraagd. Nu krijg ik i.p.v. €1500 per maand €1000 per maand omdat ik één jaar te jong ben? Mijn vraag is; waarom? Ik heb net zoveel kosten als iemand van 24 of nog meer zelfs? Waarom heb ik hier dan geen recht op?

Ik hoop dat er iets mee gedaan kan worden. Ik voel mij namelijk gediscrimineerd op mijn leeftijd.

Met vriendelijke groet,
Frédérique

Jablan
Contacteer:

Re: Minder Tozo omdat ik te jong ben?

Ongelezen bericht door Jablan »

De leeftijdsdiscriminatie zit indirect ingebouwd in de regeling.

De regeling bestaat uit 2 delen:
- Een tijdelijke inkomensondersteuning – voor maximaal 3 maanden - die uw inkomen aanvult tot het sociaal minimum
- Een lening voor bedrijfskapitaal voor ondernemers met acute liquiditeitsproblemen.

(van rijksoverheid.nl geplukt)

In jouw geval gaat het om het eerste: sociaal minimum. Daar wordt onderscheid gemaakt naar leeftijd en privé-situatie. Voor 18,19,20 jaar gelden andere bedragen dan voor de groep 21 jaar - pensioen.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Fgalambers schreef:
16 apr 2020 13:11
Beste,

Graag zou ik het volgende willen bespreken:
Ik ben Frédérique, 19 (5-6-2000) bijna 20 jaar oud. Samenwonend met mijn vriend, Ik heb mijn eigen fulltime schoonheidssalon en momenteel heb ik GEEN inkomsten. Hierdoor heb ik de tozo aangevraagd. Nu krijg ik i.p.v. €1500 per maand €1000 per maand omdat ik één jaar te jong ben? Mijn vraag is; waarom? Ik heb net zoveel kosten als iemand van 24 of nog meer zelfs? Waarom heb ik hier dan geen recht op?

Ik hoop dat er iets mee gedaan kan worden. Ik voel mij namelijk gediscrimineerd op mijn leeftijd.

Met vriendelijke groet,
Frédérique
Alweer een gevalletje ' discriminatie' en ditmaal nog wel gepleegd door de Overheid, het moet toch niet gekker worden in dit land !
En jaar te jong en de vraag is waarom ? Omdat de spelregels nu eenmaal zo zijn en die spelregels hebben niets met d...…… te maken !

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Hou er ook nog even rekening mee dat, indien samenwonend, het gezamenlijk inkomen uiteindelijk gebruikt wordt om te meten of je nu onder het bestaansminimum zit. Wanneer je vriend inkomsten heeft, is de kans dus groot dat je elke euro die je nu ontvangt weer terug moet betalen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, dat is niet juist. Het inkomen van partner telt niet mee. Partner telt alleen niet mee om vast te stellen wat het bestaansinkomen moet zijn.

Dus al verdient partner een ton, maakt niet uit. Van te voren moet je opgeven wat het inkomen van partner en ander medebewoners is.

Redfloor

Ongelezen bericht door Redfloor »

@Lady1234 Je hoeft zelfs dat doorgaans niet aan te geven. Hier was aangeven dát ik een partner had (met bsn) al genoeg... Maar het verschilt wel per gemeente. Uiteindelijk wordt dat achteraf nog rechtgetrokken.

Lady1234

Ik weet niet wat u bedoelt met dat het uiteindelijk achteraf nog rechtgetrokken wordt, maar de eerste formulieren, die natuurlijk niet op Tozo waren toegesneden hadden wel de vraag over het inkomen van een partner of andere medebewoners. En die gegevens moest je wel verstrekken, anders liep die aanvraag niet door.
Maar ALS de partner voldoende inkomen had, kreeg de aanvrager uiteraard geen uitkering voor een gezin.

Het enige wat herzien wordt, is als de aanvrager in die periode nog inkomsten heeft verworven.

imcoruin

Ongelezen bericht door imcoruin »

Beste iedereen,

Mijn naam is Imco (20) en ben ook zzp'r natuurlijk kom ik ook in aanmerking voor de tozo regeling.
Maar omdat ik nog geen 21 ben (wat nog 6 maanden duurt) en nog thuis woon heb ik recht op 259,78 euro per maand.
Zoals jullie wel kunnen begrijpen kan ik als zzp'r hier natuurlijk niet van rond komen dit snapt de overheid ook wel maar die vinden dat het de verantwoordelijkheid is van mijn ouders dat zij mijn inkomen zullen aanvullen.
ik ben het hier natuurlijk niet mee eens en vind het maar een bijzondere regeling.

Redfloor

Ongelezen bericht door Redfloor »

@Lady1234 De formulieren verschillen per gemeente, waarbij de ene gemeente meer vraagt dan de ander.

Er zijn nu gemeentes die iedereen een flink voorschot geven (€1500) en later kijken hoeveel iemand daadwerkelijk krijgt. Er zijn ook gemeentes die iedereen een klein voorschot geven (€ 750). Er zijn ook gemeentes die eerst gaan rekenen en dan pas uitbetalen (daar moeten de mensen die hebben aangevraagd nog even geduld hebben...).

De criteria zijn overal gelijk (waarbij inderdaad niet naar vermogen of inkomen partner gekeken wordt). De uitvoering verschilt echter sterk.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Zo is die regeling bepaald, niks discriminatie, want deze is dus voor alle 19-jarige ondernemers hetzelfde.

Ik citeer van de site achter mijn link: "De hoogte van de inkomensondersteuning is afhankelijk van het inkomen en bedraagt maximaal 1.500 euro (netto) voor gehuwden of 1.050 euro (netto) per maand voor alleenstaanden vanaf 21 jaar. Voor personen onder de 21 jaar gelden andere normbedragen".

Je krijgt dus zo te lezen 50 euro minder dan het max, omdat je <21 bent, en samenwoont. Dat laatste scheelt ook al 500 euro, lees ik op die site.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

imcoruin schreef:
17 apr 2020 00:34
Beste iedereen,

Mijn naam is Imco (20) en ben ook zzp'r natuurlijk kom ik ook in aanmerking voor de tozo regeling.
Maar omdat ik nog geen 21 ben (wat nog 6 maanden duurt) en nog thuis woon heb ik recht op 259,78 euro per maand.
Zoals jullie wel kunnen begrijpen kan ik als zzp'r hier natuurlijk niet van rond komen dit snapt de overheid ook wel maar die vinden dat het de verantwoordelijkheid is van mijn ouders dat zij mijn inkomen zullen aanvullen.
ik ben het hier natuurlijk niet mee eens en vind het maar een bijzondere regeling.
Dat is zeker geen wereldbedrag. Als ik zo lees is het bepaald op basis van de kostendelersnorm, en dat zal voor u als thuiwonende zeer slecht uitvallen.

Lady1234

U kunt het er wel niet mee eens zijn, maar het is gewoon niet anders. In principe zijn uw ouders verplicht u te onderhouden tot uw 21 ste verjaardag,

Ik ga er zomaar van uit dat u gratis inwoont en van € 259,78 kunt u ook nog aan uw ouders bijdragen voor de kost. Voor de rest uw uitgaven flink beperken.

Die bijdrage is ook alleen maar hulp bij uw levensonderhoud.

De Gelaarsde Kat

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Lady1234 schreef:
17 apr 2020 11:35
U kunt het er wel niet mee eens zijn, maar het is gewoon niet anders. In principe zijn uw ouders verplicht u te onderhouden tot uw 21 ste verjaardag.
En ter aanvulling, omdat TS hiervan kennelijk niet op de hoogte is: bij de "reguliere" bijstand is het precies hetzelfde, tot je 21e krijg je maar een zeer gering bedrag om dezelfde reden. Dus niks 'discriminatie', maar gewoon de regelgeving, die ook nog eens op volstrekt begrijpelijke gronden als zodanig is ingericht.

De Gelaarsde Kat

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

berndv schreef:
17 apr 2020 11:28
Dat is zeker geen wereldbedrag. Als ik zo lees is het bepaald op basis van de kostendelersnorm, en dat zal voor u als thuiwonende zeer slecht uitvallen.
Ook bij de reguliere bijstand (waar deze speciale regeling van is afgeleid) krijgen jongeren tot hun 21e een (veel) lager bedrag aan uitkering, omdat ervan uitgegaan wordt dat ouders financieel verantwoordelijk zijn en blijven voor hun kinderen tot hun 21e.
De kostendelersnorm is pas van toepassing op meerderjarige kinderen en andere huisgenoten.
https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... uitkering/

Gesloten