Volgens anwb levert teruggedraaide teller recht tot ontbinden van de koop
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/ko ... e-km-stand
Verkoop platvorm bieden voor dergelijke voertuigen lijkt het faciliteren van (teller)fraude
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Volgens anwb levert teruggedraaide teller recht tot ontbinden van de koop
Of er sprake is van fraude is niet bekend, laat staan bewezen. Als er bewust terug gedraaid zou zijn om een hogere prijs te krijgen, waarom is de oude tellerstand dan gedeeld? Het kan immers gewoon een nieuwe teller zijn. Er wordt nu door TS zo gehamerd dat er iets mis zou zijn, maar een onderbouwing is er niet.16again schreef: ↑27 apr 2020 09:18Volgens anwb levert teruggedraaide teller recht tot ontbinden van de koop
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/ko ... e-km-stand
Verkoop platvorm bieden voor dergelijke voertuigen lijkt het faciliteren van (teller)fraude
De foto is bewijs dat de kilometerstand nu lager is dan voorheen. Maar het is geen bewijs dat er fraude gepleegd is. Er zijn redenen te bedenken waarop op een legale manier er nu een andere tellerstand is.Komkommertijd schreef: ↑27 apr 2020 10:28Met de foto van boekje is dit bewijs van ooit fraude geleverd, maar niet door wie.
Is het niet de informatieplicht verkoper, om direct uit te leggen hoe dat kan?NeoDutchio schreef: ↑27 apr 2020 10:44De verkoper is er open over, dan is het aan de koper om te vragen hoe het kan.
Eerlijk gezegd zou ik die foto wel eens willen zien. Kan het ook zijn dat de eerste 2 in werkelijkheid een ongelukkige 1 moet zijn? Natuurlijk, ik twijfel niet aan de TS, daar is geen enkele reden voor, stel je voor zeg.. Maar ik zou het toch wel even zelf willen verifiëren.
Op het moment dat je een blauwe auto wil kopen en in de omschrijving staat ook blauw, maar op de foto een rode, wat doe je dan? Afwachten tot de verkoper gaat zeggen dat die toch rood is of navragen hoe het kan dat de kleuren door elkaar gehaald zijn.16again schreef: ↑27 apr 2020 11:56Is het niet de informatieplicht verkoper, om direct uit te leggen hoe dat kan?NeoDutchio schreef: ↑27 apr 2020 10:44De verkoper is er open over, dan is het aan de koper om te vragen hoe het kan.
Het schijnt gebruikelijk te zijn om tellers te wisselen, maar dit schijnt de juiste procedure daarbij te zijn:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -repareren
De informatieplicht van verkoper houdt niets meer in dan dat hij geen onwaarheden mag verkopen en dat hij vragen van koper eerlijk en naar waarheid moet beantwoorden.16again schreef: ↑27 apr 2020 11:56Is het niet de informatieplicht verkoper, om direct uit te leggen hoe dat kan?NeoDutchio schreef: ↑27 apr 2020 10:44De verkoper is er open over, dan is het aan de koper om te vragen hoe het kan.
Het schijnt gebruikelijk te zijn om tellers te wisselen, maar dit schijnt de juiste procedure daarbij te zijn:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -repareren
Het is niet van belang wanneer TS de foto van het onderhoudsboekje bestudeerd heeft.omega19 schreef: ↑27 apr 2020 19:27Mijn advies was/is ook BVA te vragen waar dit verschil door verklaard kan worden.
De advertentietekst acht ik meer bewijskracht te hebben dan een foto van een boekje zonder verder toelichting
Hier kunnen de meningen echter over verschillen.
Of TS de foto pas later bestudeerd heeft en achter het verschil kwam is niet duidelijk, maar lijkt me wel logisch anders had hij de vraag voor de koop al aan BVA gesteld.
Indien het een import auto betreft, hoeft er geen sprake te zijn van fraude. Het terugdraaien van tellers is immers (nog) lang niet overal verboden.
Dat lijkt me voor de tellerstand niet op te gaan: BVA kan die zelf op RDW site checken.Gegrand schreef: ↑27 apr 2020 20:11Ik denk dat TS weinig kans maakt als je de voorwaarden van BVA leest , zij zijn slechts doorgeefluik van de hun aangeboden informatie.
Artikel 9;
Omschrijving Kavels9.1
……..Het is voor BVA niet mogelijk om na te gaan of de aan BVA ten behoeve van een Veiling verstrekte door de Verkoper en/of door derden verstrekte informatie over het Kavel juist en volledig is.[/b]