LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik had beide berichten al langs zien komen en kon er wel om lachen.

En zoals wa zegt, die 18 punten geven wel een beetje weer hoe rommelig allerlei zaken doorgegeven werden aan de bevolking.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
28 apr 2020 18:49
angel1978 schreef:
28 apr 2020 17:27
Dit doe je nu de hele tijd, maar dat klopt niet.
Wat klopt er precies niet?
Oorzaak-gevolg.
Als de (onderliggende) feitelijke beweringen correct zijn, dan is er mogelijk correlatie, een samengaan van het één (meer mondkapjes) met het ander (minder besmettingen). Maar het staat helemaal niet vast het ene het andere veroorzaakt heeft of (volledig) verklaart.

Het is een bijzondere manier van schrijven en het duurde ook even voordat ik er de vinger achter kon krijgen. De kracht ervan wordt nagenoeg alleen ontleend aan de overtuiging, de stelligheid, het aplomb, waarmee het te berde gebracht wordt; 'zo is het en niets anders', en niet aan onderbouwing of waarheidsgehalte. Letterlijk niet meer dan een, niet zo bijzondere, mening.

Nog zo'n pareltje; Rutte houdt toespraak, Jablan bekijkt de volgende dag wat er buiten gaande is en meent ten opzichte van de dag ervoor een behoorlijke gedragsverandering waar te nemen. En dan is 1+1, 2:
Vandaag zagen we wel het effect van de persconferentie van gisteravond. Het is minstens twee keer zo druk als afgelopen weekend, tijdens onze wandelingen. Zomerkleding, alle leeftijden, veel kinderen aan het spelen, ook wat jongeren (12-18 jaar) gezien, die wel netjes afstand hielden. Samengevat: Rutte heeft niet overtuigd en mensen trekken nu hun eigen plan
En ja, dat doe je de hele tijd.
Heel apart (om de woorden van een vooraanstaand forumlid te gebruiken). :mrgreen:
Laatst gewijzigd door tttlocke op 28 apr 2020 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
28 apr 2020 18:46
samenvatting van de afgelopen 200+ pagina's: Corona-regels :)
Ik vind het wel leuk deze samenvatting :D volgens mij klopt het aardig .

angel1978
Berichten: 11137
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

tttlocke schreef:
28 apr 2020 19:24
...
En ja, dat doe je de hele tijd.
Heel apart (om de woorden van een vooraanstaand forumlid te gebruiken). :mrgreen:
Hij is wel bereid om daar zoveel woorden aan te besteden :mrgreen:
Maar idd. het is een langspeelplaat die blijft hangen, maar als je even wat verder kijkt dan je neus lang is, prik je er zo doorheen.

angel1978
Berichten: 11137
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jablan schreef:
27 apr 2020 21:35
Erthanax schreef:
27 apr 2020 21:14
De tweede golf heeft vooral te maken met het nog ontbreken van groepsimmuniteit, zo staat er ook te lezen.
Dit gaat allemaal over eerder epidemieën, die plaatsvonden in een tijd met
- minder medische kennis over het gedrag van virussen
- minder en vooral langzamere communicatie
dan nu. Dit zijn factoren, die je erbij moet betrekken, want deze factoren zijn bepalend voor het verdere verloop. Precies dit aspect ontbreekt in het artikel, maar zie je wel terug bij het verloop van HIV, omdat dat virus wel rondwaart terwijl de kennis op een hoog niveau staat en de communicatie stukken sneller is.

Edit: waar het artikel meldt, dat de tweede golf erger was, ontbreekt weer een belangrijk inzicht: het virus was ondertussen gemuteerd.
Hier ook zo'n voorbeeld..
Alsof je zelf bij het onderzoek betrokken bent geweest en je als enige vond dat dat belangrijke inzicht ontbrak.. Dom van die onderzoekers zeg...

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

angel1978 schreef:
28 apr 2020 19:30
tttlocke schreef:
28 apr 2020 19:24
...
En ja, dat doe je de hele tijd.
Heel apart (om de woorden van een vooraanstaand forumlid te gebruiken). :mrgreen:
Hij is wel bereid om daar zoveel woorden aan te besteden :mrgreen:
Maar idd. het is een langspeelplaat die blijft hangen, maar als je even wat verder kijkt dan je neus lang is, prik je er zo doorheen.
Ik heb het geprobeerd, maar ik kon het niet laten....

Nijogeth
Berichten: 10211
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

moederslink schreef:
28 apr 2020 19:27
Jablan schreef:
28 apr 2020 18:46
samenvatting van de afgelopen 200+ pagina's: Corona-regels :)
Ik vind het wel leuk deze samenvatting :D volgens mij klopt het aardig .
Het was inderdaad een feest van herkenning, moest er flink om lachen.

witte angora
Berichten: 31229
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... voorlopig gaan de kappers niet open. Reden: er zijn nog lang niet voldoende mondkapjes beschikbaar. Zie: https://nos.nl/artikel/2332071-mondkapj ... -zorg.html
https://nos.nl/artikel/2332062-nog-geen ... ppers.html

redindy
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jan 2004 09:53

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door redindy »

Corona-crazy:

Deze maakt het wel heel erg bont:

Webwinkel VidaXL beweert dat je via de telefoon besmet kunt raken.

Citaat:
Houd er rekening mee dat we onze telefoonlijnen hebben moeten sluiten om onze collega's te beschermen.

https://vidaxl.zendesk.com/hc/nl/articl ... enservice-

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Heerlijk krom Nederlands. :wink:
tttlocke schreef:
28 apr 2020 19:24
Oorzaak-gevolg. Als de (onderliggende) feitelijke beweringen correct zijn, dan is er mogelijk correlatie, een samengaan van het één (meer mondkapjes) met het ander (minder besmettingen). Maar het staat helemaal niet vast het ene het andere veroorzaakt heeft of (volledig) verklaart. [...] En ja, dat doe je de hele tijd. Heel apart (om de woorden van een vooraanstaand forumlid te gebruiken).
Dat neem ik als een compliment, omdat ik met deze eigenschap al mijn hele leven mijn geld verdien. :mrgreen:
angel1978 schreef:
28 apr 2020 19:32
Alsof je zelf bij het onderzoek betrokken bent geweest en je als enige vond dat dat belangrijke inzicht ontbrak.. Dom van die onderzoekers zeg...
Nee, dom van de redactie om er zelf niet aan te denken en zo het artikel binnen een bredere context te plaatsen. In de huidige vorm vond ik erg stinken naar scoren in plaats van welingelicht te informeren, wat die site wel pretendeert te doen.
tttlocke schreef:
28 apr 2020 19:24
Nog zo'n pareltje; Rutte houdt toespraak, Jablan bekijkt de volgende dag wat er buiten gaande is en meent ten opzichte van de dag ervoor een behoorlijke gedragsverandering waar te nemen. En dan is 1+1, 2
Ik meen het niet alleen te zien, het is waarnemen, observeren, navragen en dan pas een conclusie te trekken, die ik hier heb meegenomen. Heel apart, dat de reguliere media een paar dagen later hetzelfde hebben ontdekt, nietwaar? :roll:

Waar jullie, tttlocke en angel, moeite mee hebben, is mijn waarneming en snelheid. Zou ik iets oppervlakkiger of langzamer zijn, levert elke opmerking van mij 6 pagina's aan discussie op met op het einde de conclusie, dat de opmerking wel degelijk klopte. Dan zou dit topic al op 800 pagina's zitten.
Lady1234 schreef:
28 apr 2020 19:15
U weet blijkbaar precies wat hier doordringt vanuit Oostenrijk. En die 18 punten zijn zowat op elk land van toepassing, behalve wellicht Noord-Korea.
Buitenland, de rest van Europa om mee te beginnen, krijgt nauwelijks aandacht in Nederlandse media. Bij de commerciële uitgevers is dat een gevolg van minder abonnees en/of adverteerders, bij de staatsgefinancierde media een gevolg van een drietal bezuinigingsrondes. Waar geen eigen mensen zijn, mis je veel informatie.
Wel opvallend, dat Nieuwsuur vanavond een rondje Europa probeerde te maken. Vermoedelijk is die blik naar buiten zo slecht nog niet. :roll:
De 18 punten zijn in elk geval binnen de EU van toepassing.


@WA: Mondkapjes zijn overal te kort.
Buitenland: 'Zo maakt u uw eigen mondkapje en de volgende items zijn ook toegestaan (lijstje)'
Nederland: 'Nu kunnen we niets.'

witte angora
Berichten: 31229
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

PietertjeTwee schreef:
28 apr 2020 22:54
Sorry Jablan, ik heb je altijd verkeerd ingeschat.
Misschien is dit het enige in je bericht wat wel eens zou kunnen kloppen. :wink:

witte angora
Berichten: 31229
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

De VS kent inmiddels ruim 1 miljoen geregistreerde besmettingen. Het gaat hard daar.

Lady1234
Berichten: 27348
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan

Als ik het goed begrepen heb, woont u niet in Nederland, sorry als ik mij daarin vergis, maar elk land heeft zijn problemen en ik begrijp niet waarom iemand die niets met de regels, voorschriften en adviezen van hier te maken heeft, zich zo druk maakt over de gang van zaken hier.

In bijvoorbeeld België moet je min of meer een bewijs laten zien dat je buiten mag zijn, vervelend voor de Belgen, maar moet ik mij daar druk over maken? Dat laat ik aan de Belgen over.

Het is prijzenswaardig zich zorgen te maken over de buren, maar kijk eens naar uw eigen tuintje, gaat het daar voortreffelijk? Fijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat ik zelf wat lastig begin te vinden is dat ik niet zoveel merk van Corona omdat er in mijn directe omgeving geen ziekte-en sterfgevallen door Corona zijn. Gelukkig!
Ik zit voornamelijk thuis, ga alleen 1x hooguit 2 x per week boodschappen doen , heb nergens last van , niet verkouden o.i.d , dan is het ' ver van je bed ' vooralsnog.( niet verkeerd bedoeld natuurlijk :!: )
Het is dat je de TV hebt en verder ook al het nieuws volgt in de krant , dan voelt dat toch nog steeds verplicht thuiszitten toch wat raar.
Misschien dat er meer de wat jongere mensen ( 60-70 minners) dit zo denken en voelen en dan gaan denken:" we gaan er dan toch wat meer op uit ....ik word toch niet ziek en ben verder gezond.
Daarom is het volhouden zo belangrijk, tóch.

Nijogeth
Berichten: 10211
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady, in België hoef je echt geen bewijs te laten zien dat je buiten mag zijn (misschien officieel wel, maar in realiteit is dat anders). Vrijdag was ik voor het werk in Turnhout en iedereen was door de binnenstad aan het fietsen of wandelen. Zo stonden er ook verschillende groepjes met elkaar te praten (zonder de anderhalve meter afstand). Maar het was zo druk, dat ik eigenlijk de hele tijd achter fietsers heb moeten rijden, omdat inhalen niet mogelijk was vanwege de tegemoetkomende fietsers.

Nu is Turnhout maar 1 plaats, maar het was overal langs de doorgaande wegen vrij druk met fietsers en wandelaars.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

@Lady: We wonen tussen de landen. Dankzij verschillende oorlogen en huwelijken zijn we internationaal geworden. Liefde kent geen grenzen. Verzekeringspremies overigens wel, want we zijn in 2 landen verplicht voor zorg verzekerd.
Waarom ik mij druk maak? Corona klopte op de deur en vanuit de gezondheidszorg werd niet gereageerd. Waarbij we nu weten, dat we lang niet de enigen zijn met deze ervaring. Of waren, maar doden kunnen het niet navertellen en wij wel.

@Moederslink: Helemaal waar en momenteel mis ik de signalen vanuit de regering om echt vol te houden.
Sinds vorige week wordt er in onze omgeving minder thuis gewerkt, want het ritme van 's morgens wegrijden en 's middags thuiskomen is weer terug, inclusief lege parkeerplaatsen overdag. Sinds vorige week is het duidelijk drukker buiten, vooral in het weekend, waardoor het moeilijker is om afstand te houden op een halve meter breed wandelpad. We zien (gelukkig) weer kinderen spelen in een speeltuin verderop, hoewel die officieel dicht is. We zien ook veel meer mensen in groepen bewegen (sportkleding).
Laatst gewijzigd door Jablan op 28 apr 2020 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27348
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk dat je gewoon zelf je hersens moet gebruiken. Zondag is mijn zoon op bezoek geweest, net als verleden zondag. Er wordt niet geknuffeld, we zitten in de tuin, het was natuurlijk stralend weer, ik kom nergens, hij wat meer, dus jammer genoeg even geen aanrakingen, maar je kunt nog steeds bezoek ontvangen, behalve in verpleegtehuizen. Maar daar moet toch ook simpel wat op te vinden zijn.

Lady1234
Berichten: 27348
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik kom niet in Belgie en ook niet in Duitsland. De regels daarvan zie ik dus slechts op tv of in de krant. Overigens kan het me, eerlijk gezegd, ook weinig schelen, het is hun pakkie aan.

Ik weet niet hoe je tussen landen kunt wonen. En ik weet niet welke gezondheidszorg niet reageerde, maar als ik het goed begrepen hebt, heeft uw hele gezin corona gehad en is herstellende. Prijs uw zegeningen, zou ik zeggen. En zelfs weer aan het werk.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
28 apr 2020 23:37
Corona klopte op de deur en vanuit de gezondheidszorg werd niet gereageerd. Waarbij we nu weten, dat we lang niet de enigen zijn met deze ervaring. Of waren, maar doden kunnen het niet navertellen en wij wel .
Ja verschrikkelijk veel verdriet en leed.

Er werd wél gereageerd, alleen te laat :" het zou deze kant niet opkomen en dus stuurden we miljoenen mondkapjes naar China ".
En nu zijn er weer luchtbruggen gekomen om materiaal naar Nederland te halen.
We moeten niet zo afhankelijk vh buitenland zijn! Wij kunnen zelf wel produceren.
Je ziet nu al dat er ( keiharde) lessen zijn getrokken.
De verpleeg-en verzorgingshuizen hebben te lang zonder PBM gezeten , te lang bezoek laten komen.
Er zijn nu ' praatunits ' gekomen. Super oplossing.
Innovatieve , creatieve oplossingen. Hartstikke goed!
Dus daar gaan we nu mee ad slag.

En tot op de dag van vandaag wordt er nog steeds ( eindeloos) ge o-h over het nut van wel/ niet mondkapjes. :(

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Bij de mondkapjes: er zal iets van een parlementair onderzoek komen, ooit. Ik hoop, dat we dan niet te horen krijgen, dat Nederland langer op slot zit omdat er een tekort aan PBM van het juiste type is. (Die afkorting blijft maar niet hangen, FFP, klasse 2 en hoger, gok ik nu)
Lady1234 schreef:
28 apr 2020 23:45
Ik weet niet hoe je tussen landen kunt wonen. En ik weet niet welke gezondheidszorg niet reageerde, maar als ik het goed begrepen hebt, heeft uw hele gezin corona gehad en is herstellende. Prijs uw zegeningen, zou ik zeggen. En zelfs weer aan het werk.
U ook sterkte met de gezondheid, hopelijk met volledig herstel.
Tussen de landen: je bent in land A en mist sommige dingen van land B, maar ben je in land B, mis je weer dingen van land A.
De 'neem een pijnstiller en als de klachten aanhouden, bel nog een keer'-gezondheidszorg is in Nederland. Helaas.
Werk is vrijwillig. Veel kunnen we niet doen, bovendien zijn we officieel nog ziek, nu tot 31 mei.

Gesloten